Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2024 első negyedévében

Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2024 első negyedévében

2024 április 06.
Összesen 11 kategóriában került be a legkeresettebb háromba a Toyota valamelyik modellje, és két prémiumkategóriában a Lexus is felállhatott a képzeletbeli dobogóra. A hazai újautópiacon a két japán márka együtt több mint 4 százalékkal növelte az eladásait, a Lexus pedig története legmagasabb piaci részesedését érte el.

Remekül kezdődött a 2024-es év a Toyota számára Magyarországon: az első negyedévben az új személyautók és kishaszonjárművek piacán a japán autómárka 5.067 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel – szoros versenyben – a második helyet szerezte meg. A márka 1,5%-kal tudta növelni az eladásait a hatalmas rekordokat hozó 2023-as év első három hónapjához képest. Egész más azonban az összkép, ha csak a Magyarországon maradt, itt forgalomba helyezett új autókat nézzük: a kivonásoktól (re-exporttól) megtisztított piacon a Toyota 4.917 új autó értékesítésével toronymagasan vezet, a második helyezett Suzukihoz képest az előnye 1.581 darab, ami azt jelenti, hogy közel másfélszer (+47,8%) annyi autót adott el, mint a helyi gyártás miatt előnyből induló vetélytársa. A kivonásoktól megtisztított piacon a Toyota 11 szegmensben került be a legjobb három közé, és hat szegmenst meg is tudott nyerni valamelyik modelljével.

Remek negyedéve volt a Toyota prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely 2023 első negyedévéhez képest 58,4%-kal, 385 darabra növelte az eladásait, és már a teljes piac 1%-át mondhatja magáénak. Ha pedig a kivonásokról megtisztított eredményeket nézzük, akkor a Lexus 382 darab autót értékesített, ami 64,7%-os bővülést és 1,2%-os piaci részesedést jelent. Szintén említésre méltó, hogy a Lexus történelmi, 6,9%-os részesedéssel zárta az első negyedévet a prémiumpiacon, de a reexport-kivonások után a részesedése még ennél is magasabb, 7,1%-os, ami rekordot jelent. Ha a japán prémiummárka 2024 hátralévő részében is tartani fogja ezt a tempót, akkor az egész évet tekintve akár 40%-kal is nőhetnek az eladásai 2023-hoz képest, ami részben az új kiskategóriás szabadidő-autó, az LBX érdeme lenne.

A Toyota és a Lexus együtt összesen 5.452 autót adott el Magyarországon 2024 első három hónapjában, 4,1%-kal többet, mint egy évvel ezelőtt. A két márka együttes piaci részesedése megnőtt a teljes 2023-as évihez képest – jelenleg 14,5% –, kis túlzással tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el hazánkban. Ha pedig a kivonásokól megtisztított piacot nézzük, akkor a Toyota és a Lexus együtt 5.299 autót értékesített (+4,3%), ami már a teljes újautó-piac 17,2%-ának felel meg.

1. A teljes újautópiac (+8,3%)

A teljes magyarországi személyautó- és haszonjármű-piacon regisztrált 5.067 új autójával a Toyota a Suzuki mögött a második helyet tudta megszerezni annak ellenére, hogy növelte az eladásait a tavalyi év első negyedévéhez képest. A 2023-ban elért kimagasló, 13,5%-os piaci részesedését az idei év első három hónapjában is tartani tudta a japán márka. Csupán 130 autóval (2,5%-kal) értékesített többet Magyarországon a Suzuki, mint a második helyezett Toyota, azonban a reexport-kivonások után már a Toyota vezet jelentős fölénnyel. A Toyota a személyautók és a haszongépjárművek piacán külön-külön is az első helyet szerezte meg a kivonások után. A harmadik helyezett Skoda a 26,6 százalékos növekedése ellenére is 2.182-vel kevesebb autót (2.885) értékesített, mint a Toyota, ami 43%-os lemaradást jelent. A Nissan közel három és félszer annyi autót adott el, mint 2023 első negyedévében, ami a készletkisöprő akcióinak volt köszönhető. A Lexus jelentősen növelte az eladásait , így előrejött a 23. (kivonások után a 20.) helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki519713,9%333610,8%2.
2.Toyota506713,5%491716,0%1.
3.Skoda28857,7%28109,1%3.
4.Ford26827,2%16615,4%5.
5.Volkswagen23616,3%21437,0%4.
6.Nissan22716,1%16205,3%6.

A teljes új személyautó-piac (+7,2%)

A teljes hazai új személyautó-piacon értékesített 3.850 autó a második helyet jelenti a Toyota számára az 5.070 autót értékesítő Suzuki mögött. A Toyota piaci részesedése 14,6%-ról 12,2%-ra, az értékesítési volumene 10,6%-kal csökkent 2023 első negyedévével összehasonlítva. Összesen 1.220 személyautóval adott el többet a 135%-os növekedést elért Suzuki, mint legközelebbi versenytársa. Reexport nélkül azonban fordul a kocka: 3.785 autójával már a Toyota vezet, 16%-kal megelőzve a 3.256 autós Suzukit. A harmadik helyezett Skodánál 965 autóval adott el többet a Toyota, ami több mint 33%-os különbség, reexport nélkül 975 autó választja el őket. A Lexus előrejött a 21. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki507016,0%325612,4%2.
2.Toyota385012,2%378514,5%1.
3.Skoda28859,1%281010,7%3.
4.Nissan22277,0%15926,1%5.
5.Volkswagen19466,1%17686,8%4.
6.Kia14484,6%14385,5%6.

A teljes új kishaszonjármű-piac (+14,5%)

Az enyhe növekedést produkáló kishaszonjármű-piacon továbbra is a 40,2%-os értékesítés-bővülést elérő Ford vezet (1.542 autóval), viszont az élmezőnyben a legnagyobb, 77,1%-os növekedést a Toyota érte el, amely 1.217 kishaszonjárművet értékesített, és a második helyen áll a rangsorban. Közel kétszer annyi járművet adott el a japán márka, mint a harmadik helyezett Renault, és közel háromszor annyit, mint a negyedik helyezett Volkswagen, és az ötödik Opel. Ha pedig a reexporttól megtisztított piacot vizsgáljuk, akkor már a 79,4%-kal bővülő Toyota vezet, és a 3,6%-os növekedést elérő Ford csak a második helyen áll.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Ford154226,4%100021,8%2.
2.Toyota121720,9%113224,7%1.
3.Renault68411,7%54411,9%3.
4.Volkswagen4157,1%3758,2%4.
5.Opel4087,0%2776,0%5.
6.Citroën2864,9%2234,9%7.

2. A teljes magánvásárlói újautópiac (+21,4%)

Ebben a szegmensben a reexporttól megtisztított számok szinte minden márkánál megegyeznek a teljes piacon elértekkel. 2023 első negyedévéhez képest közel megduplázta az eladásait a Suzuki, így a privát vevők körében letaszította az első helyről a lényegében stagnáló Toyotát. 2024-ben eddig a magánvásárlók 1.823 új Toyotát vásároltak Magyarországon, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka eladása 2,1%-kal, a piaci részesedése pedig 4%-kal csökkent. Összesen 749 autóval (69,7%-kal) értékesített többet magánvásárlóknak a Toyota, mint a meglepetésre a harmadik helyre előreugró Nissan, amelynek értékesítési volumene az ideiglenes akciók miatt 500%-kal, piaci részesedése pedig 7,9%-kal nőtt meg. A dobogó után nagy szakadék következik, a negyedik helyezett Kia negyedannyi autót sem adott el, mint a Suzuki, és harmadannyit sem, mint a Toyota. A Lexus 43%-kal növelte az eladásait (113-ra), így előrejött a 19. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki229021,1%226720,9%1.
2.Toyota182316,8%182316,8%2.
3.Nissan10749,9%10729,9%3.
4.Kia5585,1%5585,1%4.
5.Hyundai4784,4%4784,4%5.
6.Dacia4043,7%4043,7%6.

A magánvásárlói új személyautó-piac (+21,6%)

Itt szinte ugyanaz a helyzet, mint a magánvásárlói teljes piacon, mert a privát vevők nagyon kevés haszonjárművet vásárolnak. Összesen 2.268 személyautót értékesített (92,2%-os bővülés) a Suzuki, amivel átvette a vezetést a 6%-os eladáscsökkenésről beszámoló, de az 1.667 eladott autóval még biztos másodiknak számító Toyotától. Érdekesség, hogy a Toyotán kívül a top10-ben még a Kiának, a Daciának és a Ssangyongnak is csökkentek az eladásai a tavalyi év első három hónapjához képest, és a kínai MG ezúttal a top10-be sem fért be.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélküli eladás, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli piaci helyezés
1.Suzuki226821,8%224621,6%1.
2.Toyota166716,0%166716,1%2.
3.Nissan107310,3%107110,3%3.
4.Kia5585,4%5585,4%4.
5.Hyundai4784,6%4784,6%5.
6.Dacia3973,8%3973,8%6.

A magánvásárlói új kishaszonjármű-piac (+17,9%)

Ebben a kis szegmensben élre állt a korábbi második Toyota, mégpedig annak köszönhetően, hogy az értékesítését 2023 első negyedévéhez képest 73,3%-kal, 156 autóra növelte. A japán márka piaci részesedése 23,0%-ról 33,8%-ra ugrott. A korábbi első helyezett, a Ford eladásai 10,9%-kal csökkentek, így a 82 autós értékesítése és a 17,7%-ra csökkent (23,4%-ról) piaci részesedése már csak a második helyre volt elég. Szoros verseny volt a harmadik helyért, a Renault csak három autóval adott el többet, mint az Isuzu. A Suzuki megduplázta az eladásait a Jimny-vel, de így is csak 22 fogyott a kétüléses terepjáróból, ami a hatodik helyre volt elég.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota15633,8%15634,1%1.
2.Ford8217,7%8117,7%2.
3.Renault357,6%357,6%3.
4.Isuzu326,9%327,0%4.
5.Volkswagen255,4%235,0%5.
6.Suzuki224,8%214,6%6.

3. A teljes flottapiac (+3,7%)

Hiába adott el közel háromszor annyi autót a Suzuki, mint egy évvel ezelőtt, az első helyet így is őrzi a Toyota, amely 3.244 autót értékesített a flottapiacon, és 3,6 %-kal növelte az eladásait, amivel a piac nyolcadát (reexport nélkül a hetedét) uralja. A második helyezett Suzuki háromból két autót reexportra értékesített, így a megtisztított piacon csak a hatodik helyet szerzi meg. A dobogó legalsó fokán álló Skodát 756 autóval (30%-kal) múlta felül a Toyota, pedig a cseh gyártó egy év alatt 27,4%-kal növelte az eladási volumenét, és a piaci részesedése 7,6%-ről 9,3%-ra javult. A Lexus 65,9%-kal növelte az eladásait (272-re), így előrejött a 20. helyre a márkák rangsorában.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota324412,2%309415,5%1.
2.Suzuki290710,9%10695,4%6.
3.Skoda24889,3%241412,1%2.
4.Ford23788,9%13586,8%4.
5.Volkswagen20477,7%18329,2%3.
6.BMW12214,6%12106,1%5.

A flottavásárlói személyautó-piac (+1,4 %)

Egy újabb szegmens, ahol a reexport a feje tetejére állítja a sorrendet. A Suzuki a Skodát és a Toyotát megelőzve, az értékesítését közel megtriplázva az élre tört 2.802 eladott autóval, de a megtisztított piacon már csak az ötödik helyen áll 1.010 darabbal. A Toyota és a Skoda alig adott el külföldre, így a köztük lévő különbség nem változik a reexport nélkül. Érdekesség, hogy a Nissan befért a legjobb hatba, de mivel minden második autóját külföldre értékesítette, a megtisztított piacon csak a 11. helyen jegyzik. A Lexus 65,9%-kal növelte az eladásait (272-re), így előrejött a 18. helyre.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki280213,2%10106,4%5.
2.Skoda248811,7%241415,3%1.
3.Toyota218310,3%211813,4%2.
4.Volkswagen16577,8%14809,4%3.
5.BMW12215,7%12107,7%4.
6.Nissan11545,4%5213,3%11.

A flottavásárlói haszonjármű-piac (+14,3%)

Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 1.460 eladott haszonjárművel, ami 44,8%-os növekedést jelent 2023 első negyedévéhez képest. Viszont a Toyota még az amerikai márkánál is nagyobbat nőtt (77,7%), és 1.061 autóval feljött a harmadikról a második helyre. Sőt, ha a reexporttól megtisztított piacot nézzük, akkor a japán autógyártó – 79,4%-os növekedéssel – 976 járművet adott el, amivel a dobogó legalsó fokáról rögtön a legfelsőre lép fel, vagyis piacvezető a Ford és a Renault előtt. A francia gyártó 649 haszonjárművet értékesített, ami 5,8%-os csökkentést jelent, a negyedik helyen álló Volkswagen eladásai szintén csökkentek, mégpedig 8%-kal. Az élmezőnyben az ötödik helyen álló Opel nőtt a legjobban, közel másfélszer annyi autót adott el, mint 2023 első negyedévében.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford146027,2%91922,3%2.
2.Toyota106119,8%97623,7%1.
3.Renault64912,1%50912,3%3.
4.Volkswagen3907,3%3528,5%4.
5.Opel3877,2%2566,2%5.
6.Citroën2755,1%2125,1%6.

4. Járműszegmensek értékesítési eredményei (2024 első negyedév)

A Toyota az összeladásokat tekintve nem kevesebb mint 11 járműkategóriában került dobogóra valamelyik modelljével (kettőben a Lexus is bejutott a legjobb háromba az UX-szel és az új RX-szel). Ha csak a magánvásárlókat veszük figyelembe, akkor tíz kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor kilencben dobogós. A Lexus egyelőre két szegmensben került be a top3-ba.

Miniautók (A szegmens, -43,7%)

Ekkora dominancia szinte egyetlen másik szegmensben sincs: 51,7%-os piaci részesedéssel toronymagasan az első a Toyota Aygo X a teljes miniautó-piacon, ha a Fiat/Abarth 500 jelentős reexportjától megtisztítjuk az értékesítési eredményeket. A kivonások után az Aygo X piaci részesedése a magánvásárlók körében meghaladja a 45 %-ot, a flottapiacon pedig megközelíti a 72%-ot! Utóbbi azt jelenti, hogy kis túlzással négy darab, Magyarországon eladott céges miniautóból három Toyota Aygo X volt.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Fiat/Abarth 500, Fiat 500e29942%8017,1%3.
2.Toyota Aygo X24134,2%24151,7%1.
3.Suzuki Ignis10214,5%8518,2%2.
4.Hyundai i10314,4%306,4%4.
5.Kia Picanto243,4%245,2%5.
6.Fiat Panda50,7%30,6%6.

Kisautók (B szegmens)

A Suzuki Swift kifutó nemzedéke a jelentős árengedményeknek köszönhetően a szegmens élére ugrott 452 eladott autóval, és az első helyet a kivonások utáni eredményével (378) is megőrzi. A Toyota Yaris a teljes piacon a Hyundai i20 mögé szorul a harmadik helyre, azonban reexport nélkül már nagy fölénnyel előzi meg – ötödik helyre lecsúszó –  koreai vetélytársát, és feljön a második helyre. A megtisztított teljes piacon a frissítés előtt álló Yarisból 85%-kal több fogyott, mint a harmadik helyen álló, nemrég frissített Renault Clióból. A Yaris a magánvásárlók körében is a második pozíciót foglalja el, mint ahogy a reexporttól megtisztított flottapiacon is.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki Swift45224,5%37827,6%1.
2.Hyundai i2030016,3%1299,4%5.
3.Toyota Yaris27414,9%27019,7%2.
4.Opel Corsa24013,0%14210,3%4.
5.Renault Clio22912,4%14610,6%3.
6.Dacia Sandero1186,4%1108,0%6.

Kis szabadidő-autók (B SUV szegmens, +20,6%)

Ebben a dinamikusan növekvő szegmensben a magánvásárlók körében csak a hazai gyártású Suzuki Vitarából fogyott több, mint a Toyota Yaris Cross-ból, kivonások előtt és után is. Viszont a flottapiacot is figyelembe véve a B-SUV kategóriában a Toyota „csak“ a harmadik lett, mert a toronymagasan vezető Vitara mellett a diszkontáron kapható, kifutó Dacia Duster is népszerűbb volt nála. Igaz, a reexportkivonások után már ismét a Yaris Cross szerzi meg az ezüstérmet 602 darabos eladással. Figyelemre méltó az első helyezett Suzuki Vitara 2534 autós eredménye, ami azonban megfeleződik reexport nélkül.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki Vitara253442,7%126435,0%1.
2.Dacia Duster86614,6%50714,0%3.
3.Toyota Yaris Cross61910,4%60216,7%2.
4.Ford Puma3175,3%1083,0%9-
5.Opel Crossland X2814,7%2005,5%4.
6.Renault Captur2203,7%1825,0%5.

Kompakt autók (C szegmens, +4,6%)

A legszorosabb küzdelem ebben a szegmensben volt az első helyért, a tavaly modellfrissítésen átesett Toyota Corolla továbbra is vezet,  68-cal fogyott több belőle, mint a Kia Ceedből (a reexport kivonása után a különbség 55-re redukálódik). A magánvásárlók körében a koreai, a flottásoknál a japán modell szerepelt hajszállal jobban. Az új, zöld rendszámos Toyota Priusból 3,5-ször több (21) fogyott, mint elődjéből 2023 első negyedévében, ezzel a lista 19. helyét foglalja el.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Corolla78920,7%77521,9%1.
2.Kia Ceed72118,9%72020,3%2.
3.VW Golf53614,1%50214,2%3.
4.Nissan Leaf3709,7%3249,1%4.
5.Hyundai i302787,3%2717,6%5.
6.Skoda Scala1814,8%1805,1%6.

Kompakt szabadidő-autók (C SUV szegmens, +40,4%)

A legnagyobb eladási volumenű kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross vezet még úgy is, hogy minden negyedik példányát külföldön helyezték forgalomba. A dobogóra az akciós áron kínált Nissan Qashqai mellett még az új, második generációs Toyota C-HR fért fel, mögötte pedig szorosan ott lohol a fél mérettel nagyobb testvérmodell, a Corolla Cross, amely 68,6%-kal növelte az eladásait. Mindkét Toyotánál minimális a reexport aránya. A nemrég frissített kínai MG ZS és a koreai Ssangyong Korando egészíti ki a legjobb hat mezőnyét.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki S-Cross196630,6%151328,3%1.
2.Nissan Qashqai123419,2%94117,6%2.
3.Toyota C-HR6109,5%59711,2%3.
4.Toyota Corolla Cross5218,1%5069,5%4.
5.MG ZS3305,1%2835,3%5.
6.Ssangyong Korando2183,4%2184,1%6.

Középkategóriás szabadidő-autók (D SUV szegmens, +23,6%)

Az ötéves Toyota RAV4 az abszolút listán csak a harmadik, de a kivonások után már az első helyet foglalja el (16,2%-os piaci részesedéssel), megelőzve a Kia Sportage-et és a Skoda Kodiaqot. Érdekesség, hogy az abszolút első Hyundai Tucson reexport nélkül a legjobb hatba sem fér be, mivel az eladásai 46%-kal csökkentek 2023 első negyedévéhez képest. A Toyota első villanyautójából, a bZ4X-ből 62,55%-kal több fogyott, így feljött a 17. helyre.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Hyundai Tucson49516,1%1947,9%7.
2.Nissan X-Trail41813,6%2439,9%5.
3.Toyota RAV-439812,9%39816,2%1.
4.Kia Sportage39212,7%38715,8%2.
5.Ford Kuga35011,4%25310,3%4.
6.Skoda Kodiaq2769,0%27611,3%3.

Nagy szabadidő-autók (E SUV szegmens, -26,3%)

A legszorosabb verseny ebben a legnagyobb visszaesést mutató szegmensben alakult ki, a Volkswagen Touareg mindössze egyetlen darabbal múlta felül a Kia Sorentót, de a kivonások után már holtverseny alakul ki közöttük. Csak hét (hat) darabos különbséggel szorul a harmadik helyre a magánvásárlók körében még vezető Mazda CX-60. A hetedikről a negyedik helyre jött előre a hétszemélyes Toyota Highlander, amely az élmezőnyben egyedüliként tudta növelni az eladásait, és már a piac hetedét uralja. A kőkemény terepjárónak számító kifutó Toyota Land Cruiserből még életciklusa végén is elment 12 darab, ami a nyolcadik helyre volt elég.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Volkswagen Touareg7421,5%7321,5%1.
2.Kia Sorento7321,2%7321,5%1.
3.Mazda CX-606719,5%6719,8%3.
4.Toyota Highlander4814,0%4814,2%4.
5.Land Rover Defender236,7%226,5%5.
6.Ssangyong Rexton174,9%154,4%6.

Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens, +45,3%)

A magánvásárlók körében 65,5%-os, a flottásoknál 58,4%-os piaci részesedésével az eladásait megduplázó Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb indulóval rendelkező, mégis dinamikusan növekvő szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag azonos alapokra épülő modellek találhatók a Volkswagen-konszerntől. Szép teljesítmény a csak limuzinkarosszériával kapható, nemrég átfogó frissítésen átesett Toyota Camrytől, hogy az egyéni, a flottás és az összesített listán is ötödik lett.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Skoda Octavia183763,5%178663,2%1.
2.Volkswagen Arteon2829,8%2819,9%2.
3.Volkswagen Passat2779,6%2699,5%3.
4.Skoda Superb2117,3%2107,4%4.
5.Toyota Camry1194,1%1194,2%5.
6.Mazda6852,9%853,0%6.

Prémium-felső-középkategóriás modellek (EP szegmens, -10,9%)

A vadonatúj modellnek számító, benzin-, dízel- és villanymotorral, valamint konnektoros hibridként is kapható 5-ös BMW (G60) uralja a szegmenst a szintén friss Mercedes-Benz E-osztály és a korosodó Audi A6-os előtt. Szép teljesítény a főleg amerikai piacra fejlesztett, kizárólag négyhengeres öntöltő hibrid hajtással kapható Lexus ES-től, hogy az elektromos Mercedes EQE-vel holtversenyben megkaparintotta az ötödik helyet, a lassan kifutó modellnek számító Volvo S90/V90 mögött.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.BMW 5/i510230,5%10231,6%1.
2.Mercedes E-osztály6519,5%6219,2%2.
3.Audi A66018,0%5316,4%3.
4.Volvo S90/V903610,8%3510,8%4.
5.Lexus ES247,2%247,4%5.
6.Mercedes EQE247,2%247,4%5.

Prémiumkompakt-szabadidőautók (C SUVP szegmens, +12,6%)

A Volvo XC40 nagy fölénnyel vezet a friss modellnek számító BMW X1 és Lexus UX előtt. Közös vonás a dobogós helyezettekben, hogy tisztán elektromos hajtással is kaphatóak. A kétféle öntöltő hibrid hajtással és egyféle tisztán elektromossal gyártott Lexus hamarosan átfogó modellfrissítésen esik át, ami tovább növelheti majd a keresletet iránta.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Volvo XC4022930,8%22330,4%1.
2.BMW X1/iX18611,6%8619,2%2.
3.Lexus UX7910,6%7916,4%3.
4.Audi Q3739,8%7310,8%4.
5.Mercedes GLA466,2%466,3%5.
6.Audi Q4293,9%283,8%6.

Prémium-középkategóriás szabadidő-autók (D SUVP szegmens, +13,5%)

A kizárólag elektromos hajtással kapható Tesla Model Y a jelentős állami támogatásnak is köszönhetően – főleg a flottás eredménye miatt – nagy fölénnyel vezet a Volvo XC60 és a Mercedes-Benz GLC előtt. Az öntöltő és plug-in hibrid hajtással is kapható Lexus NX a negyedik helyet szerezte meg, a magánvásárlók között azonban felállhat a dobogóra a 43 darabos eredményével (ami csak 23-mal marad el a világ legnépszerűbb autójának számító Tesláétól). A tisztán elektromos hajtású Lexus RZ 450e a 12 darabos eladásával a 13. helyet szerezte meg.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Tesla Model Y52432,3%52432,7%1.
2.Volvo XC6036022,2%35822,3%2.
3.Mercedes GLC19111,8%18811,7%3.
4.Lexus NX1569,6%1559,7%4.
5.BMW X3/iX31297,9%1287,9%5.
6.Audi Q5875,4%865,4%6.

Prémium-felső-középkategóriás szabadidő-autók (E SUVP szegmens, +9,2%)

A frissített BMW X5 és a Mercedes-Benz GLE mellett a vadonatúj, immár turbómotorral és plug-in hibrid hajtással is kapható Lexus RX fért még fel az összesített dobogóra. A japán szabadidő-autó az egyetlen az élmezőnyből, amelynek minden példányát Magyarországon helyezték forgalomba, a reexport nélküli piacon így a részesedése meghaladja a 10%-ot.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.BMW X520219,5%19920,5%1.
2.Mercedes GLE17817,2%15415,8%2.
3.Lexus RX1039,9%10310,6%3.
4.Volvo XC90949,1%909,2%4.
5.Audi Q8848,1%646,6%8.
6.BMW X6848,1%808,2%6.

Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens, +99,1%)

Ebben a megduplázódott méretű szegmensben a magán- és flottavásárlók között is első helyezett Transit Customból négyszer annyi fogyott, mint a második helyezett Opel Vivaróból, de reexport nélkül a Ford eredménye kevesebb mint a felére esik vissza. A megtisztított piacon a második helyen nem az Opel, hanem a Toyota Proace található, amelyből több mint kétszer annyi maradt az országban, mint a Vivaróból. Majdnem öt és félszer annyi fogyott a Proace-ből idén, mint 2023 első negyedévében, ennél nagyobb növekedést egyetlen másik modell sem produkált.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford Transit Custom LCV52748,8%25337,8%1.
2.Opel Vivaro13412,4%558,2%5.
3.Toyota Proace11310,5%11216,7%2.
4.Volkswagen Transporter837,7%629,3%4.
5.Renault Trafic756,9%649,6%3.
6.Peugeot Export545,0%436,4%6.

Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens, -68,8%)

A Transit a soküléses mikrobuszok között, Tourneo Customként is verhetetlen, de a reexporttól megtisztított eredménye feleannyi sincs, mint a teljes eladása. A Toyota Proace Versónak sikerült közvetlenül mögötte végeznie a kivonások után, de előtte is dobogós helyen áll.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford Tourneo Custom PC21543,8%8023,8%1.
2.Ford Transit Custom PC6413,0%5315,8%4.
3.Toyota Proace Verso6112,4%6017,9%2.
4.Renault Trafic PC5611,4%5616,7%3.
5.VW Transporter PC489,8%4413,1%5.
6.VW Multivan244,9%247,1%6.

Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens, -24,6%)

Totális dominancia: a ráncfelvarráson átesett Toyota Proace City a magánvevők és a flottavásárlók között is az első helyre jött fel (kivonásokkal és azok nélkül is) annak köszönhetően, hogy lényegében megduplázta az eladásait 2023 első negyedévéhez képest. Az összesített listán 16 autóval előzi meg az Opel Combót és 43 autóval a korábbi éllovast, a Renault Express Vant, de reexport nélkül még nagyobb az előnye hozzájuk képest.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Proace City17819,0%17820,7%1.
2.Opel Combo16217,3%14717,1%2.
3.Renault Express Van13514,4%12214,2%3.
4.Ford Transit Connect10811,5%9110,6%4.
5.Ford Transit Courier9710,3%779,0%5.
6.Peugeot Partner555,9%505,8%6.

Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterűek (CDV PC szegmens, -18,5%)

A nemrég modellfrissítésen átesett Toyota Proace City Verso a magánvásárlók (nagycsaládosok) körében és a flottásoknál is vezet, akár a teljes, akár a kivonásokkal megtisztított piacot nézzük. Ötször annyi (!) fogyott belőle, mint az összesített ezüstérmes Ford Tourneo Connectből és a harmadik helyezett Volkswagen Caddy Life-ból. Sőt, az összes versenytársából összesen nem fogyott annyi, mint a Toyotából.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Proace City Verso10258,0%10166,0%1.
2.Ford Tourneo Connect2313,1%2013,1%2.
3.Volkswagen Caddy Life2011,4%1912,4%4.
4.Ford Tourneo Courier137,4%53,3%5.
5.Opel Combo Life105,7%10,7%6.
6.Mercedes Citan84,5%74,6%4.

Személyautóból kialakított kishaszonjármű (SDV szegmens, -33%)

A Citroën kisautója állt az élre a kifutó Dacia Duster és az elektromos miniautó, a Spring előtt. A Yaris Vannak ezúttal meg kellett elégednie a negyedik hellyel.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Citroën C3 Van6349,2%6349,2%1.
2.Dacia Duster Van3325,8%3325,8%2.
3.Dacia Spring Van2721,1%2721,1%3.
4.Toyota Yaris Van53,9%53,9%4.

Pickupok (PUP szegmens, +54,1%)

A Toyota Hilux a vadonatúj Ford Ranger támadását könnyedén visszaverte, és megőrizte a vezetést. Közel háromszor annyi fogyott belőle, mint a legközelebbi vetélytársából, és a piac kétharmadát uralja, ami példátlanul nagy fölény. Ráadásul még 2024-ben jön a takarékosabb, 48 voltos lágy hibrid rendszerrel szerelt változata, ami tovább fokozhatja a keresletet iránta.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Hilux92158,5%83765,1%1.
2.Ford Ranger48630,9%28722,3%2.
3.Isuzu D-MAX835,3%816,3%3.
4.Volkswagen Amarok543,4%503,9%4.
5.Ssangyong Musso Gr.271,7%272,1%5.
6.Jeep Gladiator40,3%30,2%6.

 

Fotók: Toyota

Kapcsolódó videók