Kettős győzelmet aratott a Toyota Gazoo Racing a Lengyel-ralin
Mivel a kétszeres világbajnok finn és navigátora, Jonne Halttunen korábban még soha nem indult Lengyelországban, eredetileg nem szerepelt volna az idei szezon részmunkaidős programban számukra a 80. Rajd Polski. Egészen e hét keddjéig, amikor telefonhívást kaptak a csapattól, hogy helyettesítsék csapattársaikat, Sébastien Ogier-t és Vincent Landais-t, akik nem tudtak részt venni a versenyen, mert kedden a pályabejárás közben, egy utcai GR Yarisban ülve karamboloztak egy civil autóval. Szerencsére minden balesetben érintett szereplő megúszta komoly sérülés nélkül, de a kórházból nyakmerevítővel kiengedett nyolcszoros világbajnok akkor sem tudta vállalni ezen a hétvégén az indulást.
A regnáló világbajnokok, Rovanperä és Halttunen repülőre pattantak, és az eseményt megelőző hivatalos teszt vagy egyéb, a WRC-csapatokra jellemző felkészülés nélkül szerdán és csütörtökön egy igen intenzív pályabejáráson és felíráson vettek részt, hogy a gyors murvás pályákkal valamennyire megismerkedjenek. Tulajdonképpen a három bemelegítő „shakedown” szakasz volt az egyetlen lehetőségük arra, hogy a rajt előtt újra összeszokjanak a Toyota GR Yaris Rally1 Hybriddel, a finn pilóta azt is elmondta, hogy csütörtök este úgy aludt el a laptopja fölött, hogy belső kamerás felvételeket nézett.
A péntek délelőtti első teljes kör után az összesítésben a negyedik helyen álltak, de Rovanperä délután, a gyorsaságik második futásán már elkezdte feledtetni a felkészülés hiányát, és megmutatni azt a sebességet, amelyről híres a murvás ralikon. A nyitó nap végén már mindössze 1,8 másodpercre volt a versenyt vezető Andreas Mikkelsentől (Hyundai), majd megnyerte a szombati első két gyorsaságit, és átvette a vezetést. Csak a gumikopás veszélyeztette a finn dominanciáját a szombat délutáni, majdnem 30 °C-os forróságban: a kemény keverékű Pirellik Mikkelsennél jobb választásnak bizonyultak, mint Rovanperä négy lágy és egy kemény gumiból álló szettje. Ennek ellenére a finn a legjobbat hozta ki a nem ideális abroncsokból, sőt, az utolsó 22 km-es gyorsaságin még 4,2 másodperccel növelte is az előnyét.
Rovanperä a rali leghosszabb napján a hét gyorsasági szakaszból összesen haton volt a leggyorsabb, és a vasárnapi záró napra 9,4 másodperces előnnyel fordult rá Mikkelsen előtt. Parádésan izgalmas fináléra volt tehát kilátás a négy záró gyorsaságin, de ez aztán sajnos meghiúsult, mivel a norvég rögtön a vasárnapi első gyorsaságin jobb hátsó defektet kapott, amivel nem csak 54 másodpercet vesztett, de az autója hátulja is megsérült. Rovanperä így senkitől sem zavartatva, a Power Stage harmadik leggyorsabb idejét futva, 28,3 másodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet: ez volt a 69-es rajtszámú Toyotát vezető pilótának a 13. és talán az eddigi legváratlanabb győzelme, amelyet ráadásul stílszerűen a 69. élvonalbeli versenyén ért el.
„Ez egy csodálatos, de egyben nehéz hét volt: keményen dolgoztunk, és most elég fáradtnak érzem magam! A korlátozott felkészülésünkkel nem volt könnyű részt venni egy ilyen gyors ralin, ahol folyamatosan nyomni kell a gázt és nagyok az átlagsebességek. Azt hiszem, mindent megtettünk, amit csak tudtunk, végig betartottuk a szűkös időbeosztásunkat, és a tervünket a szakaszokon, ami végül kifizetődött. Még a vasárnap is egy fontos nap volt, sok kilométerrel és technikás szakaszokkal. Próbáltuk tartani a szombati tempót, de közben elég biztonságosan is menni ahhoz, hogy hazahozzuk a győzelmet, valamint néhány extra pontot is szerezni. Végül sikerült elég sok pontot hozni a csapatnak, ami a fő célunk volt, azok után, hogy kedden felhívtak telefonon. Szóval azt hiszem, jó ötlet volt ide eljönni!” – nyilatkozta Rovanperä a célban.
Evans és navigátora, Scott Martin a hétvége nagy részében harcban volt a győzelemért, és erős teljesítményt nyújtott. Szombat délben mindössze 0,4 másodperces hátrányban voltak csapattársaikhoz képest, mielőtt a délutáni kör első szakaszán levált a futófelület a jobb hátsó abroncsukról (érdekes módon a Pirelli gumi közben nem eresztett le), ami 9 másodpercbe került, és a harmadik helyre taszította őket. Evans vasárnap délelőtt visszaszerezte a második helyet, mivel a „szupervasárnapi” pontszám maximalizálására törekedett, bár a Power Stage-en ismét kapott egy defektet (ezúttal lassút), ami miatt ott csak a hetedik leggyorsabb lett, és a negyedik helyen végzett a vasárnapi külön értékelésben. Lengyelországban a walesi 15 pontra csökkentette a lemaradását a pilóták bajnokságában az élen álló Thierry Neuville-hez képest.
Első Rajd Polskiján Kacuta Takamoto péntek délután erős időket autózott, de aztán szombattól kezdve neki kellett elsőként rajtolnia és takarítania a pályákat, ami miatt végül csak a nyolcadik helyen végzett az összesítésben. A gyártók bajnokságában a Toyota Gazoo Racing - World Rally Team szerezte a legtöbb pontot a hétvégén, és 10 pontra megközelítette az élen álló Hyundai Motorsportot.
A GR Yaris Rally2 továbbra is erősen teljesít a debütáló szezonjában: a másodosztály (WRC2) számára fejlesztett ügyfél-versenyautó Lengyelországban megszerezte sorozatban harmadik győzelmét, ezúttal Sami Pajari és Enni Mälkönen révén, akik egymás után másodszor nyertek a Printsport által üzemeltetett autóval.
Végeredmény, Lengyel-rali:
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2ó33p07.6mp
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +28.3mp
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +42.7mp
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1p10.8mp
5. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +1p47.0mp
6. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2p16.6mp
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2p18.0mp
8. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2p26.7mp
9. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +7p50.7mp
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8p12.7mp
A pilóták világbajnokságának állása hét forduló után:
1. Thierry Neuville 136 pont
2. Elfyn Evans 121
3. Ott Tänak 115
4 Sébastien Ogier 92
5. Adrien Fourmaux 91
6. Kalle Rovanperä 63
7. Kacuta Takamoto 58
8. Andreas Mikkelsen 29
9. Dani Sordo 27
10. Esapekka Lappi 23
A gyártók világbajnokságának állása:
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 311 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 301
3. M-Sport Ford World Rally Team 156
Fotók: Toyota Gazoo Racing