Ráfekszik a vezetési élményre a Lexus
Rugózási komfort és pontos vezethetőség: a prémiumkategóriában azok a márkák tudnak labdába rúgni az európai piacon, amelyek ráéreznek ennek a két, egymást gyakran kizáró értéknek az ideális egyensúlyára. A Lexus éveken át elemezte a kontinens legkeresettebb sportos prémiumtípusainak jellemzőit, majd hozzálátott ahhoz, hogy a tapasztaltakat saját termékfejlesztéseiben hasznosítsa.
A 2018-ig tartó benchmarking folyamat során a német triumvirátus: az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz, valamint a Porsche tulajdonságait vizsgálták a mérnökök, és arra jutottak, hogy a Lexus típusai egyetlen érdemi területen mutatnak elmaradást ezekhez képest: ez pedig a karosszéria torziós szilárdsága. Miután pedig Tojoda Akio, az igazgatótanács elnöke azt a feladatot adta a Lexus mérnökeinek, hogy dolgozzák ki a Lexus márka meghatározó vezetési karakterét – legyen felvillanyozó és hajszálpontos, ugyanakkor megnyugtatóan biztonságos és uralható –, a szakemberek munkához láttak.
Az ajimigaki (a japán kifejezés nagyjából az „ízlés csiszolásaként” fordítható le) folyamat lényege, hogy mérettől és besorolástól függetlenül minden Lexus ugyanazt a vezetési élményt nyújtsa az ügyfelek számára, árulta el az Automotive News szerkesztőjének Ito Tosinori, a Lexus hangzatos „kezes viselkedést fejlesztő részlegének” projektmenedzsere.
A legfőbb versenytársak jellemzőinek elemzését megelőzően a Lexus elsősorban a hátsó tengelynél alkalmazott extra merevítést. A benchmarking folyamat azonban rámutatott, hogy további szilárdításokkal jelentősen javíthatók az autók vezethetőségi jellemzői. Ennek értelmében hosszú távon négy ponton fogják jelentős mértékben merevíteni az új generációs Lexus modellek karosszériáját: egy-egy elem a padlóalagút két pontját szilárdítja, két további pedig a padlólemez első és hátsó részén csökkenti a csavarodási és hajlítási hajlamot.
A Lexus simojamai tesztpályáján azonnal ellenőrizhették az elmélet helyességét, és az utólagos merevítésekkel ellátott prototípusok igazolták az előzetes elképzeléseket. A Lexus mostanra összes, forgalomban lévő típusánál elvégezte a megvalósíthatósági tanulmányokat, és arra jutottak, hogy mindegyik modell vezethetősége javítható ezen a módon, az ES szedántól kezdve egészen a legvalószínűtlenebb alanyig: az LM buszlimuzinig.
A Lexus 2018 óta folyamatosan alkalmazza a tanultakat. Az első és hátsó felfüggesztés szilárdítását már egy-egy időközi modellfrissítés során meg tudták valósítani, a négy pont merevítése azonban olyan szintű módosításokat igényel, amelyek csak vadonatúj konstrukcióknál, azaz a soron következő modellváltáskor végezhetők el.
Kérdés persze, hogy ezeknek a tradicionális értékeknek van-e légjogosultsága a tisztán elektromos járművek világában. Aggodalomra adhatna okot, hogy az ilyen járműveket vásárló ügyfelek a tapasztalatok szerint nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális szolgáltatások rendelkezésre állására, például a nagyméretű érintőképernyőre. Ugyanakkor a felmérések azt is igazolták, hogy a Lexus piacán továbbra is a vezetési élmény az egyik legfontosabb döntést befolyásoló jellemző. „A Lexusnak szenvedélyesnek kell lennie, és erős hatást kell gyakorolnia az ügyfelekre, mivel a mai napig ezek a prémiummárkák legfontosabb jellemzői.” – fogalmazta meg Nakanisi Takaki független piaci elemző. „Olyan emberek vásárolnak drága, prémiumautókat, akik imádnak vezetni.” Ez pedig a BEV-szegmensekben is érvényesül, nem véletlen tehát, hogy az akkumulátoros elektromos Lexus RZ volt a márka első olyan típusa, amelynek 2022-es bevezetésekor részlegesen alkalmazták a tanultakat. Itt az első tengely kapott merevítést, míg a Lexus NX esetében a 2023 tavaszi modellfrissítés során elöl, egy évre rá pedig hátul növelték a torziós szilárdságot. A simojamai tesztpályán elvégzett, öszehasonlító tesztek során átlagember számára is érzékelhető különbségek mutatkoztak az NX egyes évjáratainak kormányreakcióiban.
A Lexus 2026-tól vadonatúj platformot vezet be tisztán elektromos modelleihez; a menetdinamikai fejlesztéseket természetesen ennél az architektúránál is érvényesítik. Emiatt logikus lett volna, ha a benchmarking során a Tesla is bekerül az etalonnak tekintett márkák közé, a Lexus mérnökei azonban úgy döntöttek, erre nincs szükség. „A Tesla elismerésre méltó tulajdonságokkal rendelkezik, és vannak területek, amelyeken a Lexus előtt jár. Az élvezetes vezethetőség azonban nem tartozik ezek közé, ezért nem éreztük szükségét, hogy ezen a téren hozzájuk igazodjunk.” – foglalta össze Ito Tosinori.
Fotók: Automotive News, Lexus, YouTube