Telefonál a Toyota, ha a gyerek a hátsó ülésen maradt
A Toyota még 2022-ben mutatta be azt a fejlett érzékelő rendszert, amely egy, a NASA által kikísérletezett és alkalmazott technológia segítségével minden korábbinál pontosabban és érzékenyebben észlelte az utastérben felejtett élőlényeket – egy takaró alatt dobogó, apró szív is elég volt ahhoz, hogy a megoldás érzékelje a gyermeket vagy kisállatot. A technológiát akkor egy kísérleti Sienna buszlimuzin fedélzetén mutatta be a Toyota, és bár ennek az AutonoMaaS koncepciójárműnek a névadó lényege: a magas fokú önvezető képesség nem valósult meg, az utastéri radart végül szériagyártásig fejlesztették, és stílusosan a legújabb modellévi Sienna egyterűn mutatkozik be.
A technológia, amely a nem túlságosan kreatív Advanced Rear Seat Reminder System (hátsó ülés foglaltságára figyelmeztető, fejlett rendszer) néven kerül forgalomba, a tetőkárpit mögé beépített, 60 GHz-es radarral pásztázza a második és harmadik üléssort. Amennyiben a gyújtás levételét követően a vezető oldali ajtót kinyitották, majd becsukták, és a központi zárat is aktiválták, a rendszer egymásra épülő, egyre határozottabb riasztásokkal hívja fel a figyelmet a vészhelyzetre.
A mozgás első jelére bekapcsolja a vészvillogót, és diszkrét hangjelzést ad. Másfél percig vár, aztán – amennyiben még mindig észleli a mozgást – a dudát is bekapcsolja a riasztási körbe. Ezek a rendszerek csak a központi zár aktiválását követően élesednek – a fejlesztők alighanem úgy gondolkodtak, hogy amennyiben az autó nyitva marad, a vezető vélhetően rövid időn belül vissza szándékozik térni a járműhöz.
Ez azonban csak a riasztás első szintje. Ha az ügyfél regisztrált a Toyota okostelefonos alkalmazáson keresztül elérhető Safety Connect (online biztonság) funkcióra, az autó a legelső riasztás után mintegy 4 perccel figyelmeztető üzenetet küld a telefonos alkalmazásban, valamint SMS-ben. Ha további két percig sem reagál a vezető, a rendszer felhívja őt mobiltelefonján, és automatizált üzenetben tájékoztatja a vészhelyzetről.
A most megvalósult technológia előfutára egy házon belüli pályázat nyomán született meg, megvalósításához a Toyota nemzetközi hálózatának specialistái, valamint külső beszállítók és partnerek biztosították a szükséges hardveres és szoftveres megoldásokat, kutatási és fejlesztési kapacitást. A technológiát fejlesztő csapat több mint negyven, a találmányhoz kapcsolódó szabadalmi kérelmet adott be, ezek közül többet már bejegyeztek.
Habár kétségtelenül az Advanced Rear Seat Reminder System a 2025-ös modellévi Toyota Sienna legszenzációsabb újdonsága, számos további innováció is megjelent a családi buszlimuzinban. Ilyen a padlókonzol hátsó részébe integrált porszívó és hűtőszekrény, valamint az immár 12,3 colos multimédiás érintőképernyő, amelyek felszereltségi szinttől függően állnak rendelkezésre. Az utastér több pontján USB-C töltő csatlakozókat alakítottak ki, a telefonkihangosítót és a hangvezérlő rendszert a korábbi egy helyett immár kettő mikrofon szolgálja ki, a vezeték nélküli telefontöltő pedig nem csak nagyobb teljesítményű, de mostantól minden kivitelen alapfelszerelésként elérhető.
A Toyota Sienna egy 248 lóerős rendszerteljesítményű hibrid hajtáslánccal rendelhető Észak-Amerikában; az elsőkerék-hajtású alapverzió mellett elérhető egy összkerékhajtású kivitel is. Ez utóbbi a Toyota más hibrid 4WD modelljeinél megismert módon, tisztán elektromos hajtással vonja be a munkába a hátsó tengelyt, ennek köszönhetően rendkívül gyorsan reagál, és minimális mértékben (a Sienna esetében 6,5-ről 6,7 l/100km-re) emeli csak meg a rendszer átlagos üzemanyag-fogyasztását.
Fotók: Toyota