Top Gear teszt: a GR Yaris hivatalosan is minden idők egyik legkiválóbb autója

Top Gear teszt: a GR Yaris hivatalosan is minden idők egyik legkiválóbb autója

2020 december 29.
A világ talán legismertebb autós folyóirata, a brit Top Gear letesztelte, és maximális pontszámmal értékelte a Toyota GR Yarist. A lap közel három évtizedes fennállása óta ez mindössze a hatodik olyan autó, amely 10 ponttal zárta a megmérettetést – és az első, amelyet hétköznapi érdeklődők is képesek megvásárolni és fenntartani.

Hogyan kerül a hipersportautó-gyártás legnagyobb modern kori legendáival, valamint minden idők egyik legértékesebb sportkocsijával közös csapatba egy szűk négyméteres városi kisautó? Ez a kérdés csak azokban merül fel, akik nem próbálták a Toyota GR Yarist.

A világ egyik legnagyobb autós magazinjának, a havonta 100 ezer példányban nyomtatott brit Top Gear folyóiratnak a szerkesztői azonban próbálták, és huszonhét év tapasztalattal, valamint több ezer tesztautóval a hátuk mögött úgy ítélték meg, hogy a Porsche 918, a Ferrari LaFerrari, a McLaren P1, a McLaren 675LT, valamint a Ferrari 250 után a japán háromajtós is maximális 10 pontot érdemel a teszten. Mivel pedig a felsorolt rendkívül drága és ritka autókból álló klub egyetlen tagja sem kapható újonnan, a Top Gear szerint a már Magyarországon is kipróbálható és megrendelhető Toyota GR Yaris a jelenleg megvásárolható legjobb autó a Földön.

Amikor a Toyota az FIA új szabályrendszeréhez igazodva megtervezte és megépítette a GR Yarist, a márka következő generációs WRC raliautójának homologizációs alapját, a közvélemény rendkívül magas elvárásokat támasztott az autóval szemben. A mércét a három évvel korábban bemutatott, kompresszoros Yaris GRMN helyezte igen magasra. Ez egy erősen korlátozott darabszámban gyártott, kissé koros alapokra épülő, de az ergonómiai és műszaki korlátok ellenére félelmetesen szórakoztató, ritkaság volt, amely tízmillió forintos árával kimerítette az ésszerűtlenség fogalmát.

Ehhez képest a Toyota GR Yaris 25 ezer példányban készül, hiszen ennyit ír elő az FIA a rali világbajnokságban induló versenyautók homologizációs modelljeiből (azóta kiderült, hogy a GR Yarisból mégsem készül raliautó, mert a jelenlegi modell egyszerűen túl jó ahhoz, hogy leváltsák; ellenben nem is állítják le a gyártását 25 ezer darabnál). A tömegcsökkentés érdekében a tetőlemez szénszálas kompozitból, más karosszériaelemek alumíniumból készülnek. A fogyókúrás program összeállításakor a hátsó ülések eltávolítása is felmerült, ám ezek végül mégis maradtak.

Ezt az egyetlen kifogást – mármint a korlátozott hátsó férőhelyet – tudta felhozni az autó ellen a Top Gear szerkesztősége, rögtön hozzátéve, hogy egy ilyen autóban az égvilágon senkit nem érdekel a hátsó férőhely.

Annál fontosabb a tökéletesen hangolt felfüggesztés, amely az extrém merev karosszériának köszönhetően túlzott feszesség nélkül is rendíthetetlenül stabil, így a rugózás is kényelmesnek mondható. Az összkerékhajtás, amely háromféle nyomatékelosztással támogatja a sportos, még sportosabb és eszement felhasználást. Versenypályán az erő 70 százalékát a hátsó tengelyre juttatva könnyedén autózhatunk keresztben.

Közúton ellenben az 50:50 arányú megosztást javasolják a szerkesztők, amely mintha zsinóron húzná át a kanyaron az autót – a GR Yaris ráadásul támogatja a ballábféket (azaz amikor gázelvétel nélkül fékezünk, kontrolláltan megcsúsztatva a hátsó tengelyt), sőt, a kézifék behúzásakor automatikusan oldja a hátsó tengely hajtását, mint egy igazi rali versenyautó. Az igazi ínyencek első és hátsó Torsen önzáró differenciálművet is rendelhetnek az autóhoz.

A képet a pontos kézi sebességváltó, a ralisportra optimalizált (azaz kissé megemelt), ideális üléshelyzet, valamint a hőskort idéző motorkarakterisztika teszi teljessé. A lap szerint összességében a páratlanul ritka műszaki tökéletesség és a kissé nyers viselkedés ritkaságszámba menő párosítása teszi a világ legkiválóbb autójává a GR Yarist.
Míg ellenfelei cizellált, kifinomult viselkedésre törekednek, a kis Toyota zabolátlan természete élvezetesebbé teszi az együtt töltött perceket, órákat és éveket – az élményhez viszonyítva pedig a költségek is versenyképesnek tekinthetők, főleg, hogy a szervizigény sem kiemelkedő: a GR Yarist bármely hazai hivatalos márkaszerviz képes maradéktalanul kiszolgálni.

A Toyota GR Yaris már Magyarországon is megrendelhető, sőt, rendelés előtt ki is próbálható a Toyota NS Autóház (Pécs), Toyota Koto Autóház (Kaposvár) és Toyota Linartech (Kecskemét) márkakereskedésekben.

A modell alapára 12 millió forint, ami a fent felsorolt, közvetlenül a motorsportból átemelt, örömszerző funkciók mellett olyan, mindennapi értékeket is tartalmaz, mint a hét légzsák, a kétzónás klímaberendezés, az okostelefon-integráció, a tolatókamera, a fűthető ülések és kormánykerék, a hátsó Isofix-ülések (lám, mégsem haszontalan a hátsó traktus) vagy a Toyota Yarishoz egyébként rendelhető biztonsági és vezetőtámogató technológiák hiánytalan és igen széles palettája.

Az extralistán mindössze három tétel szerepel ezek közül talán a legizgalmasabb a Sport csomag, amely két Torsen önzáró differenciálművet, sportos lengéscsillapítókat, öntött helyett kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, továbbá speciális Michelin Pilot Sport 4S sportabroncsokat tartalmaz.

Habár a GR Yaris a motorsportból született, és minden porcikája az élvezetes vezethetőséget szolgálja, a Toyota nem tervezi márkakupás autók gyártását és forgalmazását. Ez első hangzásra rossz hír, ám valójában lehetővé teszi, hogy a Toyota motomachi gyártóüzeme (ahol annak idején a Lexus LFA is készült) 100 százalékban a közúti modellek iránti igények kielégítésére koncentráljon. A nagy globális érdeklődés miatt a most megrendelt autókat így is várhatóan csak legkorábban 2021 júliusában vehetik át a magyarországi tulajdonosok.

Fotók: Toyota, Top Gear

Videó: Top Gear