Új, különleges extra jelent meg a legdrágább Toyotában
Az új, 2026-os modellévű Toyota Century szabadidő-autó az alapfelszereltsége részeként átlátszatlanná tehető hátsó üveggel rendelkezik, amely a természetes fény feláldozása nélkül blokkolja a ki- és belátást. A háromfokozatú homályosító funkció a hátsó ajtók ablakaihoz, valamint a C- és D-oszlopok közötti kis ablakokhoz jár, az utasok átlátszó, félig átlátszó és teljesen átlátszatlan (opálos) beállítások között válthatnak gombnyomásra.
Mindezt úgy valósította meg a Toyota, hogy egy speciális fóliát helyezett a két átlátszó, laminált üvegpanel közé. A tokiói székhelyű AGC fejlesztette ki az úgynevezett „Digitális Függönyt”; ez az első alkalom, hogy az SPD (szuszpendált részecske eszközök) vékonyréteg-technológiát egy autó oldalablakaiban alkalmazzák. Feszültség hatására a fóliában lévő, átlátszatlanná tevő részecskék eloszlása és elrendezése is megváltozik, lehetővé téve az azonnali váltást a három átlátszósági szint között. A részecskék áram hatására egymáshoz igazodnak, átlátszóvá téve az ablakot, ha pedig nincsenek feszültség alatt, akkor rendezetlenek, és opálossá változtatják azt. Természetesen az üveg közé préselt speciális film láthatatlan, ráadásul az UV-sugarak 99 százalékát blokkolja.
Bár ezt az okos funkciót a Century 2023-as világpremierjén már bejelentette a Toyota, csak most vált elérhetővé, a típus 2026-os modellévű példányaihoz. Érdekesség, hogy a panoráma-üvegtető nem részesült ugyanilyen kezelésben, és továbbra is hagyományos elektromos árnyékoló rolóval rendelkezik, pedig más autógyártóknál pont az szokott hasonló funkciót kapni. Nyilvánvalóan az volt a Toyota célja az elhomályosítható oldalablakokkal, hogy a lehető legjobban védje a hátsó utasok magánszféráját, eltakarva őket a kíváncsi tekintetek elől anélkül, hogy fel kellene áldozni a kabinba bejutó természetes fényt.
Mivel a 2023-ban bemutatott, G70-es kódnevű Century szabadidő-autót – a továbbra is kapható Century limuzinhoz (G60) hasonlóan – elsősorban sofőrös járműnek tervezték, az utastérben a hátul ülők részesülnek a nagyobb luxusban. Hűtött és fűtött, masszírozós bőrfotelek, elektromosan behúzható fellépő lépcsők, szélesre (75 fok) nyíló hátsó ajtók, bőrrel bevont kapaszkodók a B- és C-oszlopokon, állítható hangulatvilágítás, kihajtható asztalok (antibakteriális felületkezeléssel), kabátakasztók és még cipőkanál-tartó is a rendelkezésükre áll.
Felárért akár csipkés üléshuzat, valamint motoros mozgatású tolóajtó is rendelhető hátra, utóbbi főleg szűk parkolóhelyeken könnyíti az utasok számára a be- és kiszállást. A vízszintes ággyá alakítható hátsó ülések lehajtható háttámlával és kihajtható lábtartóval rendelkeznek, így tökéletesek egy rövid szunyókáláshoz a fontos üzleti tárgyalások között. Saját kezelőpanel és egy különálló szórakoztató rendszer is jár a hátul ülőknek, utóbbi egy 18 hangszórós prémium-audiorendszeren szólal meg, melynek fejlesztésekor a hangszergyártó mesterek érzékeny hallását és technikáit használták fel. Ennek eredménye egy olyan hallgatótér lett, amely szinte az élő koncert élményét adja.
Ezúttal a több mint 5,2 méter hosszú, 2570 kg tömegű Century külsején és belső kialakításában nem történt változás, de nem is volt rá szükség, hiszen egy még friss modellről van szó. A hatalmas szabadidő-autó mozgatásáról a szedánnal ellentétben nem egy V8-as öntöltő hibrid, hanem egy 3,5 literes, turbós V6-os plug-in hibrid rendszer gondoskodik, amely összesen 412 lóerőt produkál. Ez a teljesítmény a négy kerékhez az E-Four Advanced AWD rendszer segítségével jut el, az akkumulátor 69 km hatótávolságot biztosít tisztán elektromos üzemmódban. A Toyota szerint a karosszéria torziós merevsége és az adaptív, állítható hasmagasságú, légrugós felfüggesztés gördülési komfortja jelentősen felülmúlja még a szedán Century eleve magas szintjét is. Már hivatalosan is megerősítette a japán gyártó, hogy érkezik majd a GR Century a Gazoo Racing sportrészleg teljesítménynövelő fejlesztéseivel. Tojoda Akiónak egyébként már ilyen Centuryje van, de hamarosan állítólag mások is vehetnek majd az exkluzív, sportos variánsból.
Nincs nagy gyakorlati jelentősége, hogy az új, az ablakot átlátszatlanná tevő funkció 2 millió jennel (4,64 millió forinttal) emelte meg a kezdőárat, így a Century árlistája mostantól 27 millió jentől (62,615 millió forint) kezdődik Japánban. A legtöbb érdeklődő számára ez nem igazán számít, mivel az alacsony gyártási példányszám (évi kb. 600 db) miatt a rendelkezésre állás továbbra is rendkívül korlátozott. Japánban például csak válogatott márkakereskedésekben – ahol gondosan képzett ún. „Century-mesterek” fogadják az érdeklődőket – vesznek fel megrendelést a típusra, és a Century-szedántulajdonosok előnyben részesülnek. De megéri várni rá, mert a G70-es Century nem akármilyen szabadidő-autó. Három és fél órát töltenek a Toyota dolgozói minden egyes legyártott példányának átvizsgálásával, a végső ellenőrzéseket pedig egyetlen szakavatott mesterellenőr végzi.
Míg a Century korábbi, limuzin generációi nagyrészt Japánra korlátozódtak, a szabadidő-autó már Kínában is elérhető, és hamarosan más piacokra is eljuthat. Gyakran nevezik ezt a típust Japán válaszának a Rolls-Royce Cullinanra, és a Toyoták királya a személyre szabási lehetőségek széles választékával, a magas szintű luxussal és anyaghasználattal, valamint a részletekre való odafigyelésével ki is érdemli ezt a megtisztelő összehasonlítást.
Fotók: Toyota