Oliver Solberg aratta a Toyota 100. győzelmét a WRC-ben
Oliver Solberg szenzációs győzelmet aratott a toyotás Rally1-debütálásán az Észt-ralin, megszerezve ezzel a saját első, és egyben a Toyota 100. diadalát a rali-világbajnokságok történetében. Mivel a Toyota a kötelességének tekinti, hogy utat biztosítson a fiatal tehetségeknek a rali csúcskategóriájába (a 2024-es WRC2 világbajnok, Sami Pajari is ezért kapott lehetőséget idén teljes szezont menni egy Rally1-es GR Yarisszal), a csapat folyamatosan keresi azokat a pilótákat, akik már elég érettek és gyorsak ahhoz, hogy a legjobbak között is megállják a helyüket. Ezúttal a 2003-as világbajnok Petter Solberg fia, Oliver kapott lehetőséget arra, hogy az észtországi, nagy átlagsebességű murvaversenyen induljon a Rally1-ben, miután a GR Yaris Rally2 autóval a WRC2 kategóriában az utóbbi időben kiváló eredményeket ért el, és vezeti a bajnokságot. Solbergnek ez volt az első indulása a legmagasabb kategóriában 2022 óta, amikor a Hyundai színeiben 10 versenyre volt nevezve (akkor a legjobb eredménye egy abszolút negyedik hely volt az Ypres-ralin).
Miután az Észt-rali előtt egy kétnapos finnországi teszten ismerkedett meg a GR Yaris Rally1-gyel, a 23 éves svéd pilóta azonnal otthon érezte magát az autóban a péntek reggeli első gyorsasági szakaszon, ahol meg is szerezte élete első szakaszgyőzelmét, és átvette a vezetést az abszolútban. Solberget persze segítette a kedvező rajtpozíciója is, hiszen nyolcadikként rajtolhatott pénteken, ami azt jelentette, hogy már a többiek által letisztított pályákon mehetett. Miután pénteken további két szakaszgyőzelmet zsebelt be, Solberg nagy meglepetésre 12,4 másodperces előnnyel zárta a napot. Mindenki arra számított, hogy szombaton, amikor a rajtpozícióbeli előnye csökkent a hyundaios világbajnok üldözőkkel szemben (csak egy, illetve két hellyel rajtolt később náluk, ami már nem jelentős különbség), már nem tud majd gyorsaságikat nyerni, de ez nem így lett: szombat délelőtt a négyből hármat ismét megnyert, és a nap közepére 22,8 másodpercre növelte előnyét az észt Ott Tänak (Hyundai) előtt. A helyiek kedvence mindent megtett délután, hogy csökkentse a különbséget, de öt gyorsaságin összesen mindössze 1,7 másodpercet tudott faragni belőle, így Solberg a záró nap 65 km-ét 21,1 másodperces előnnyel kezdhette meg.
Vasárnap ahelyett, hogy visszavett volna a tempóból – amire a tekintélyes előnyön felül a megérkező eső is okot adhatott volna –, Solberg az első két gyorsaságin sem talált legyőzőre, ezzel kilencre növelte szakaszgyőzelmei számát. Még a ralit záró Power Stage-en sem vett vissza lényegesen: a harmadik leggyorsabb időt érte el, ami elég lett ahhoz, hogy 25,2 másodperces előnnyel megszerezze az egyik legfigyelemreméltóbb WRC-s győzelmet az utóbbi években. Hibátlan teljesítményt nyújtva ő lett a harmadik legfiatalabb pilóta, aki valaha WRC versenyt nyert, ebben a tekintetben csak a csapattársa, Kalle Rovanperä és a csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala van előtte. Emellett Solberg lett a 16. versenyző, aki Toyotával győzött, és ő szerezte meg a japán gyártó 100. győzelmét is a rali-világbajnokságok történetében (az első toyotás győzelmet Walter Boyce az Egyesült Államokban megrendezett Press-on-Regardless-ralin aratta 1973-ban, a WRC első szezonjában).
Kalle Rovanperä idén nem tudta hozni azt a formát, amely a legutóbbi három észtországi fellépésén győzelemre segítette, de legalább megnyerte a Power Stage-et, és a Szupervasárnap értékelésében a második lett Solberg mögött (kilenc plusz pontot szerezve), valamint a negyedik helyen végzett összetettben. A kétszeres világbajnok finn nem keresett kibúvókat, elmondta, hogy mindent megpróbált, de ennyire volt elég a tempója. Valószínű, hogy az idén bevezetett Hankook abroncsok nem fekszenek neki, és ezért marad el egész évben a murvás versenyeken mutatott tempója a megszokottól.
Ahhoz képest, hogy pénteken ismét elsőként kellett rajtolnia a bajnokság vezetése miatt – vagyis takarítania kellett a pályákat a többiek előtt – Elfyn Evans erős versenyt zárt: hatodik lett, a Szupervasárnapon negyedik, a Power Stage-en pedig ötödik, így, bár elvesztette a bajnokság vezetését, mindössze egy ponttal van lemaradva az Észtországban másodikként végző Ott Tänaktól. A Toyota előnye is csökkent, de 52 ponttal a japán márka még biztosan vezeti a gyártók pontversenyét. Kacuta Takamoto az utolsó előtti szakaszig Evans előtt haladt, de végül egy mechanikai probléma miatt az utolsó gyorsasági előtt ki kellett állnia. Sami Pajari a hetedik helyen végzett, miután péntek délelőtt egy műszaki hiba hátráltatta. Solberg „távollétében” a WRC2 kategóriában ezen a hétvégén másik két Toyota GR Yaris Rally2 pilóta végzett a dobogón: az észt Georg Linnamäe hazai pályán szerezte meg a második helyet, a finn Roope Korhonen pedig a harmadikat, a győzelemért járó gratulációkat pedig Robert Virves (Skoda) söpörhette be.
Következik a szezon legjobban várt versenye, a Finn-rali (július 31. - augusztus 3.), amely a versenynaptár leggyorsabbja, sok ugratóval. Ez egyben a TGR-WRT hazai versenye is, mivel a csapat központja a jyväskyläi szervizpark közelében található.
Oliver Solberg:
„Ez volt a legcsodálatosabb hétvége az életemben. Annyira boldognak érzem magam, miután ennyi éven át álmodoztam és dolgoztam ezért a pillanatért! Szeretnék nagy köszönetet mondani a Toyotának, hogy megadta nekem a lehetőséget, hogy bizonyíthassak, és élvezhessem ennek a fantasztikus autónak a vezetését.”
Végeredmény, Észt-rali:
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2ó36p35.1mp
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.2mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48.3mp
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55.6mp
5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1p33.0mp
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1p43.4mp
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2p55.6mp
8. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3p36.0mp
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5p29.8mp
10. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5p57.5mp
Az egyéni világbajnokság állása nyolc verseny után:
1. Ott Tänak 162 pont
2. Elfyn Evans 161
3. Sébastien Ogier 141
4. Kalle Rovanperä 138
5. Thierry Neuville 114
6. Adrien Fourmaux 71
7. Kacuta Takamoto 63
8. Oliver Solberg 52
9. Sami Pajari 38
10. Grégoire Munster 19
A gyártók világbajnoksága:
1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 399 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 347
3. M-Sport Ford World Rally Team 111
4. Toyota Gazoo Racing WRT2 68
Fotók: Toyota Gazoo Racing