Negyvenéves a Land Cruiser Prado, avagy a kalandvágyó kistestvér

A világ egyik legismertebb terepjárója, a Toyota Land Cruiser teljes joggal jelképe a megbízhatóságnak, tartósságnak és annak a magabiztosságnak, amellyel el lehet indulni akár a térkép szélére is. A Land Cruiser családfáján találjuk a Pradót is, amely ugyanezt a legendás strapabíróságot kínálja modernebb, elérhetőbb és sokoldalúbb formában.

A Land Cruiser Prado története 1984-ben kezdődött, amikor a Toyota bemutatta a J70-es sorozat „light duty” változatát. Ez a típus a klasszikus Land Cruiserrel közös alapokra épült, de eltérő célközönséget szólított meg: a Prado egyszerre volt alkalmas városi használatra, hosszú túrákra és természetesen nehéz terepre is. A hangsúly a sokoldalúságon, a kényelmen és az új technológiákon volt, ám a valódi terepjáró-képességekből semmit sem veszített. Az első Prado-változat a J70-es volt, amely mechanikailag rendkívül robusztus felépítésével és egyszerűségével hódított. Bár kényelmesebb volt, mint a klasszikus Land Cruiser, a terepen ugyanúgy otthonosan mozgott. Már itt megjelentek a később védjeggyé váló megoldások: állandó összkerékhajtás, zárható differenciálmű és rendkívül tartós dízelmotorok.

Mivel a „személyautósabb” terepjáró sikeres volt, a Toyota komolyabb változtatásokat hajtott végre a Prado második generációján. A második Prado ugyan még mindig alvázas volt, de független első felfüggesztéssel érkezett, amivel egyszerre vált komfortosabbá és korszerűbbé. Megjelentek benne az olyan extrák, mint az automatikus váltó, a bőrkárpit vagy az elektromos ablakok – ezek korábban szokatlanok voltak egy munkagépnek használt 4X4-esben.

A harmadik generáció továbbment ezen az úton, és egyértelműen prémiumirányba mozdult el. A forma dinamikusabb, a belső tér igényesebb lett, a motorválaszték pedig minden korábbinál gazdagabbá vált. Ezen a modellen már megjelentek az olyan kényelmi funkciók, mint a navigációs rendszer vagy az adaptív felfüggesztés, de a Toyota azért arra vigyázott, hogy a Prado megőrizze terepjárós képességeit. Ez a modell annyira sikeres volt, hogy sok országban ekkor vált a Toyota egyik legnépszerűbb SUV-jává.

A negyedik generáció, a J150-es sorozat annyira sikeres és potens volt, hogy 14 évig maradt gyártásban – ez már önmagában is bizonyítja e modell időtállóságát. Ez a változat teljes értékű mindenes volt, azaz helyt állt a homoksivatagban, a sártengerben és az aszfaltrengetegben is. Technológia szempontjából a negyedik Prado nagy ugrást jelentett a korábbi generációkhoz képest: fejlett vezetéstámogató rendszerek, többféle hajtásláncopció és - a világ számos piacán – akár luxusfelszereltség is járt hozzá. Nagyon sok országban kormányzati szervek vásárolták hivatalos mentő-, katonai vagy katasztrófavédelmi járműnek – ez mindent elmond tartósságáról és megbízhatóságáról.

A legújabb Prado – amit mi Land Cruiserként ismerünk – formailag visszatért a gyökerekhez. A 2023-ban bemutatott generáció különösen izgalmas fejezetet nyitott a Prado történetében. A modell teljesen új platformra épül (TNGA-F), amit már a nagyméretű, nálunk nem kapható Land Cruiser 300-as, a Tundra és a Lexus GX is használ. Az újdonság egyszerre retrostílusú és modern: a formavilág visszanyúl az 1980-as évek stílusához, ugyanakkor a 21. század technológiáját kínálja.

A Prado négy évtized alatt igazi legendává érett. Miközben mindig hű maradt a Land Cruiser szellemiségéhez – vagyis a kompromisszummentes megbízhatósághoz és elpusztíthatatlansághoz –, saját karaktert épített: komfortosabb, technológiailag fejlettebb lett, de ugyanolyan elnyűhetetlen maradt. Legyen szó családi nyaralásról, vadregényes kalandról vagy kőkemény munkáról, a Prado a legjobb barátunk: mindig, mindenhol számíthatunk rá.

 

Fotók: Wheelsage.org

 

Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/negyveneves-a-land-cruiser-prado-avagy-a-kalandvagyo-kistestver