Legmerészebb álmaink: Lexus EX független dizájnkoncepció
A Lexus történetének legsikeresebb modellje az RX, amely mára önálló mítosszá nőtte ki magát a prémium-SUV-k világában. A sikert úgy lovagolta meg a Lexus, hogy sorra mutatta be az újabb SUV-kat, a sor két végén a kompakt városi LBX és az LX 700h hibrid hajtású megalodon állnak. Nyilván Csehországban, a Seabrook Studiónál is ismerik a Lexus palettáját, ám kreatív alkotóként szabadjára engedték fantáziájukat és elgondolkodtak: milyen lenne egy Lexus pickup?
Az eredmény újszerű, különleges és merész: az EX tehát nem sorozatgyártáshoz közeli terv, hanem formabontó kreatív vizuális kísérlet. A bemutatót a designboom tette közzé, amely a világ egyik legnépszerűbb online dizájnmagazinja, így a koncepció hamar globális figyelmet kapott.
Az EX külseje már első pillantásra is merész és határozott. A Lexus ikonikus orsó alakú hűtőrácsa nem tűnt el teljesen, hanem evolúción ment át: a hagyományos lámpatesteket és erőteljes díszítést szoborszerű geometriák és tiszta felületek váltják fel. Az autó sziluettje egyszerre erőteljes és elegáns, a fény minden szögből másként játszik a letisztult formákon. A hátul végigfutó, teljes szélességű fénycsík futurisztikus ragyogást ad az EX-nek, míg a széles nyomtáv, a magas építésű karosszéria és a megemelt futómű alapján biztosra vehetjük, hogy az EX remek terepjáró lenne. A kétajtós kabin nagy plató kialakítását tette lehetővé. Ez az egyik olyan elem, ami értékessé teszi a csehek formai játékát: a jó dizájn ugyanis egyszerre látványos és praktikus, használható és emberközeli.
Hangsúlyozzuk: az EX puszta fantázia, de egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a Lexus egyszer pickupot építsen. A Toyota-csoportnál ugyanis bőséges a technikai tudás és tapasztalat ezen a téren. Az Egyesült Államokban a Toyota Tacoma és Tundra már évtizedek óta a kategória meghatározó szereplői, a Land Cruiser pedig globálisan a legjobb terepjáró hírnevét vívta ki magának. A Lexus-palettán ott a GX és az LX, amelyek a Toyota Prado és Land Cruiser luxusváltozatai, vagyis a márka már most is kínál robusztus, terepképes modelleket, csak éppen nem pickup formában.
Ha a Lexus valaha is belépne ebbe a szegmensbe, szinte biztos, hogy egy meglévő Toyota-modell átdolgozott, újragondolt változatát kínálná. És mivel Lexusról van szó, a minimum elvárás egy kifinomult hibrid hajtáslánc lenne. A Toyota technológiai arzenálja erre is felkészült: a Tundra például már elérhető az i-Force Max hibrid rendszerrel, amely kiváló alapot adhatna egy luxus pickuphoz. Ez a hajtáslánc 3,5 literes, ikerturbós V6-os benzinmotort (330 LE) kombinál egy villanymotorral és 10 fokozatú automata váltóval. A rendszer teljesítménye 443 LE, csúcsnyomatéka pedig lenyűgöző 790 Nm. Ez nemcsak a vontatási képességeket emeli új szintre, hanem a terepen való mozgást is magabiztossá teszi. A vegyes fogyasztás a kategóriában meglepően kedvező, 11–12 l/100 km körül alakul, ami egy prémiumpickup esetében versenyképes érték. A Seabrook Stúdió formai tanulmányán ugyanakkor sem igazi hűtőrács, sem kipufogó-végződés nem látható, így lehet, hogy az alkotók tisztán elektromos hajtásúnak álmodták meg az EX-et. Ez sem elvetendő ötlet, bár a Toyota és Lexus még csak aszfaltra szánt modelljeihez kínált teljesen elektromos hajtást.
A Lexus pickup tehát nem pusztán formai játék, hanem a Toyota tapasztalatainak és technológiájának luxusruhába bújtatott evolúciója. Az EX független dizájnkoncepció megmutatta, hogyan nézhetne ki egy ilyen modell elegáns, merész és kalandra csábító külsővel.
Afelől pedig nincs kétségünk, hogy megvalósulna, sikeres is lenne, hiszen a Lexus márkanév egyet jelent a minőséggel, tartóssággal és értékállósággal – ezek pedig még a sokszor mostoha körülmények között használt platósok között is vonzó erények.
Fotók: Seabrook Studio