Otthagyja a ralit a Toyota kétszeres világbajnoka, és a Forma–1-et veszi célba
A Toyota pilótája hivatalosan bejelentette, hogy a 2025-ös szezon végén felhagy a ralival, mert egy másik izgalmas, új kihívást talált magának a motorsportban. A 25 éves kétszeres világbajnok továbbra is a Toyota-család tagja marad, miközben a legmagasabb szintű gyorsasági pályaversenyzést célozza meg. 2026-ban a Toyota támogatásával a Japán Super Formula Bajnokságban fog versenyezni, ahol a világ egyik leggyorsabb együléses versenyautójának volánja mögött tesztelheti magát egy olyan váltás után, amelyhez hasonló még nem nagyon volt a motorsportban (a fordítottjára már volt példa: a 2009-es F1-es világbajnok, Kimi Räikkönen 2010-2011-ig a WRC-ben versenyzett).
Az egykori WRC-s Peugeot-pilóta, Harri Rovanperä fiaként Kalle már hároméves korától autóversenyzőnek tanult, és tízéves korában már futamokon indult Finnországban otthon felkészített Toyota Starletjével. Tehetsége nyilvánvaló volt a kezdetektől, nem véletlen, hogy példátlan sikereket ért el a WRC-ben, mióta 2020-ban, 19 évesen a Toyotától lehetőséget kapott a sportág legfelső szintjén történő bizonyításra. A világbajnokság valaha volt legfiatalabb dobogós helyezettje lett, amikor mindössze második versenyén, a 2020-as Svéd-ralin harmadikként ért célba. A következő évben az Észt-ralin aratott diadala tette őt a legfiatalabb versenyzővé, aki valaha WRC-versenyt nyert.
Amikor a 2022-es szezonra bevezették a hibrid Rally1-es autókat, Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen szinte verhetetlennek bizonyultak az új GR Yarisszal. A páros az első hét raliból ötöt megnyert, és a hatodik győzelem az Új-Zéland-ralin elég volt ahhoz, hogy a finnt mindössze 22 éves és egynapos korában minden idők legfiatalabb rali-világbajnokává koronázzák. Aztán a páros 2023-ban megvédte a bajnoki címet, a 13 versenyből egy kivételével mindig a legjobb négy között végeztek, és háromszor győztek. 2024-ben csak hét versenyen indultak, de ezek közül négyen győztek. Három futammal a 2025-ös szezon vége előtt Rovanperäék ismét versenyben vannak a harmadik egyéni címért, a hátrányuk 21 pont Sébastien Ogier-ék mögött. Idén a Kanári-szigeteken aratott fölényes Rovanperä-győzelem és a régóta várt első hazai siker a Finn ralin – a WRC történetének legnagyobb átlagsebességű versenyén – hozzájárultak ahhoz, hogy a Toyota idén is fölényesen vezeti a gyártók világbajnokságát.
A WRC-ben töltött ideje alatt Rovanperä elkápráztatta a rajongókat nyers sebességével, kimagasló vezetési képességeivel a nehéz körülmények között, és a mindig megőrzött higgadtságával. Idén a vadonatúj Hankook murvagumikra nehezen és későn érzett rá, ezért nyert csak egy versenyt laza talajon, de az legalább pont a számára legfontosabb, a finn volt.
Bár az együléses autókkal való versenyzés új kihívás lesz a finn számára, Rovanperä már 2024-ben debütált a gyorsasági versenyzésben, amikor a Porsche Carrera Cup Benelux és Olaszország sorozat néhány versenyén elindult, és három futamot meg is nyert. Tavaly próbálta ki először az együléseseket is, amikor Formula 4-es és Formula Renault 3.5-ös gépeket vezetett a Red Bull Ringen, Ausztriában, mielőtt egy régebbi generációs Red Bull Forma-1-es autót is tesztelhetett. De driftversenyeken is rendszeresen megfordult, a hazai szurkolók is találkozhattak vele a Drift Masters magyarországi versenyén 2024 augusztusában, vagy korábban a 2019-es Szilveszter-ralin, amelyet meg is nyert 19 évesen.
A Toyota Gazoo Racing a hivatalos sajtóközleménye szerint alig várja, hogy kövesse és támogassa őt a következő kihívásában. De előtte még a pilóta és navigátora is arra összpontosít, hogy a WRC-fejezetet a lehető legerősebben zárják le az idei szezon három hátralévő versenyén. A Toyota a 2026-os rali-vb-s pilótafelállásáról a későbbiekben tesz majd bejelentést, de jó esély van rá, hogy az idei WRC2-es világbajnok és az idei Észt-rali abszolút győztese, Oliver Solberg ülhet majd be 2026-ban Rovanperä autójába – persze nem a legendás 69-es rajtszámmal.
„Ez a döntés nem volt könnyű, de már egy ideje gondolkodom rajta. Miután már ennyit elértem a raliban ebben a korban, elkezdtem tűnődni azon, hogy milyen más lehetőségeim lennének, és milyen más kihívásoknak szeretnék megfelelni. Nehéz döntés volt, de úgy érzem, ez a helyes út a következő álmaim és kihívásaim megvalósításához. Különleges, hogy a Toyota Gazoo Racing már a kezdetektől fogva támogat ebben az új kihívásban, és hogy a Super Formulában versenyezhetek velük. Tudom, hogy a raliból egyenesen a mély vízbe ugrok, de nagyon várom, és a TGR-rel együtt jó tervünk van arra, hogy a lehető legjobban felkészüljünk, és megpróbáljuk a legtöbbet kihozni ebből a lehetőségből. Amióta kisgyerekként elkezdtem vezetni, az volt az álmom, hogy WRC-pilóta legyek, hogy megnyerjek egy ralit, és világbajnok legyek. Hihetetlen érzés volt mindezt ilyen fiatalon elérni, és nagy köszönet illeti a Toyota Gazoo Racing World Rally Teamet: igazán nagyszerű dolgokat vittünk véghez együtt, öröm volt, hogy egy ilyen fantasztikus csapattal dolgozhatok. Jonnénak sem tudom eléggé megköszönni a segítségét az első napoktól kezdve, amióta együtt dolgoztunk. Nagyon köszönöm minden szurkolónak, akik minden hullámvölgyben támogattak minket. Még három rali van hátra az idei bajnokságból, mindent beleadunk, és a végéig küzdünk” – nyilatkozta Rovanperä a nem mindennapi döntésével kapcsolatban.
Fotók: Toyota Gazoo Racing, Facebook