Ismét a Lexus és a Toyota bizonyultak a legmegbízhatóbb autómárkáknak
Sokféle módon lehet mérni az autógyártók és egyes modelljeik piaci teljesítményét, a vevőelégedettséget vagy éppen a márkahűséget. A WSG szigorúan szakmai és statisztikai oldalról közelít a kérdéshez: az ő sorrendjüket az határozza meg, hogy egy-egy adott modell vásárlói mennyi és milyen értékű garanciális igényt nyújtanak be a szervizekhez a gyári garancia lejárta előtt. A javítás árát annak ellenére nyilvántartják, hogy ezt végül nem az autótulajdonosok, hanem a márka állja, hiszen ez a gyári garancia lényege.
Az adatok szerint a Lexusok tulajdonosai nyújtják be a legkevesebb garanciális igényt: a márka hibaaránya mindössze 5,79%, az átlagos javítási költség pedig forintra átszámolva 278 ezer lenne. A második helyen a Toyota (8,78% és 188.000 Ft), a harmadikon a Suzuki (10,80% és 195.000 Ft) végzett. A fenti számokat érdemes kontextusba helyeznünk: a vizsgált 35 márka modelljeire benyújtott garancia igény átlagos aránya 28,3 százalék, az átlagos javítási érték pedig 270 ezer forint. A Lexus modelljeivel kapcsolatban tehát mintegy ötször kevesebb garanciális igény érkezik a szervizekhez, de a Toyoták is az átlagosnál több mint háromszor kevesebb hibát produkálnak.
A WSG elemzése több mint 15 ezer jóváhagyott garanciális ügyet dolgoz fel, amelyeket 2024 decembere és 2025 novembere között regisztráltak. A Honda, a Dacia, a Mitsubishi és a Mazda szintén jól szerepelt, mindhárom márka 17% alatti meghibásodási rátát ért el.
A javítási költségek súlyosságát tekintve a Bentley végzett a mezőny végén, eseten¬ként átlagosan 760 ezer forinttal, de a Porschék is 509 ezer forintos átlagos számlát produkáltak. A Land Rover, a DS és a Bentley az átlagosnál magasabb garanciális igénylési arányt mutatott, amit a WSG a prémiummodellek összetett technikájával magyaráz. Az érv hallatán persze rögtön felvetődik a kérdés, hogy vajon a Lexus szintén prémiumminőségű termékpalettájára hogyan tud ennyivel megbízhatóbb lenni a többieknél?
A VW csoport termékei egyébként is kifejezetten gyengén teljesítettek: A Skoda a lista közepén (15.) található, ám a konszern drágább márkái kivétel nélkül a vert mezőnyben végeztek – a Seat 22-ik, a VW 23-ik, az Audi 25-ik lett. Utóbbi már az átlagosnál több, 30,95 százalékos arányban produkált a gyári garanciát érintő hibát, de 27-ik helyére nem lehet büszke a Porsche sem. A szintén csoporthoz tartozó Bentley-t (33-ik hely és 36,44%) csak a DS és a Land Rover múlta alul.
A WSG statisztikájából kiolvasható az is, hogy mely alkatrészekkel adódott a legtöbb probléma. A leggyakoribb hibát az akkumulátor jelentette, amelyek a garanciális igények 2,47%-át tették ki, ezt követték az ABS-érzékelők (2,43%) és a vízpumpa meghibásodásai (2,36%). A legköltségesebb javítások közé a dízel részecskeszűrők és a kormányműhibák tartoztak: előbbiek átlagos költsége 607, utóbbiaké 565 ezer forint volt.
Az adatok jól mutatják, milyen drámai különbségek lehetnek a márkák megbízhatósága között, és egyben magyarázatot adnak arra is, hogy a Toyoták és Lexusok miért szerepelnek ennyire kiemelkedően jól. A japán modellek döntő többségét ugyanis hibrid hajtással értékesítik, ez a rendszer pedig – függetlenül attól, hogy Lexusba vagy Toyotába szerelik – évtizedek óta a legmegbízhatóbb a világon. A Toyota és a Lexus különleges e-CVT váltója például gyakorlatilag bombabiztos, probléma nélkül szolgál akár jóval félmillió km megtétele után is. Ugyanígy az öntöltő vagy plug-in hibridjeinek előnyére válik a rendszer felépítése is, hiszen például nincs benne önindító, generátor, kuplung és hagyományos automatikus váltó sem – ami pedig nincs az autóban, az el sem tud romlani.
| Márka | Garanciális igény aránya (%) |
1. | Lexus | 5,79 |
2. | Toyota | 8,78 |
3. | Suzuki | 10,8 |
4. | Honda | 15,65 |
5. | Dacia | 15,97 |
6. | Mitsubishi | 16,24 |
7. | Mazda | 16,5 |
8. | MG | 17,11 |
9. | Smart | 19,23 |
10. | Kia | 20,06 |
Iparági átlag |
| 28,3 |
Garanciális igények oka | Arány az összes igényt tekintve (%) |
Akkumulátor | 2,47 |
ABS kerékszenzor | 2,43 |
Vízpumpa | 2,36 |
NOx szenzor | 2,25 |
Generátor | 2,10 |
Csavarrugó | 2,09 |
Oxigénszenzor | 1,75 |
Gyújtótekercs | 1,44 |
Önindító/szolenoid | 1,26 |
Lengéscsillapító | 1,10 |
Fotók: Lexus, Toyota
