Kettős győzelemmel zárta a WEC 2025-ös szezonját a Toyota Gazoo Racing

Idén először tudott nyerni a japán csapat a Hosszútávú-világbajnokságon. A 7-es rajtszámú autó legénysége rajt-cél győzelmet aratott Kobajasi Kamui vezérletével a Bahrein 8 óráson, ahol a Toyota kilencedik éve nem talált legyőzőre.

Az idei szezon kiábrándító eredményei után már a kvalifikáción is jelentős javulás volt tapasztalható a Toyotánál, mivel a teljesítménykiegyenlítő rendszer (BoP) végre kegyes volt a GR010 Hybridhez. Az utolsó szezonját teljesítő versenyautó nyolc lóerővel erősebb és hét kilóval könnyebb lett, mint az előző versenyen, így mesterségesen meghatározott súly-lóerő aránya már nem a legrosszabb, hanem az ötödik volt a nyolcféle autóé közül. Ez a változás már elég volt ahhoz, hogy a TGR az év legjobb időmérő eredményét érje el Bahreinben, kisajátítva az első rajtsort a 8 órás versenyre, az FIA Hosszútávú-világbajnokság idei utolsó futamára.
A csapatfőnök-pilóta Kobajasi szerezte meg a TGR első pole pozícióját 2025-ben, egy 1:46,826 perces köridővel a 7-es számú Toyota GR010 Hybriddel, amelyet a versenyen Mike Conway-jel és Nyck de Vries-szel osztott meg. Brendon Hartley mindössze 0,151 másodperccel maradt le mögötte az időmérőn a 8-as számú Toyotával, amelyet Sébastien Buemivel és Rió Hirakawával felváltva vezet.

Szombaton aztán a futamon Kobajasiék a pole pozícióból indulva fölényes győzelmet arattak. Buemiék pedig a 8-as GR010 Hybriddel – a verseny közepén kapott büntetést ledolgozva – tökéletes eredményt értek el a második helyezésükkel: mindössze 19,378 másodperccel maradtak le a győztes csapattársaktól közel 1300 km megtétele után. A Bahreinben szerzett maximális pontszámmal a Toyota Gazoo Racing bebiztosította a második helyet magának a gyártók világbajnokságában, a címvédés azonban nem jött össze, a Ferrari lett a világbajnok több mint fél évszázad után először.

Így alakult a verseny

Conway a pole pozícióból indult Hartley mellől, az izgalmas rajtot követően mindketten megtartották előkelő pozíciójukat, aztán kis előnyt kezdtek kiépíteni az üldözőboly előtt. Az első óra végén az első boxkiállások során a két toyotás alakulat különböző stratégiákat alkalmazott: Hartley csak üzemanyagot vételezett, míg Conway abroncsokat is cserélt. Ez a lépés gumihasználati eltolódást eredményezett a stratégiában, ezért az első órákban a két Toyota felváltva tudott jó tempót diktálni.

Másfél óta elteltével Conway visszavette a vezetést, míg Hartley egy helyet veszített az 51-es Ferrarival szemben, mielőtt átadta a volánt Bueminek. Annak ellenére, hogy visszacsúszott a Hypercar mezőnyben, az ex-F1-es svájci pilóta gyorsan feljött a harmadik helyre, mikor riválisai boxkiállást hajtottak végre. Amikor Nyck de Vries átvette a 7-es számú autót, megtartotta a vezetést, míg Buemi a következő boxkiállások során visszazárkózott a 8-assal a második helyre. A negyedik órában egy biztonsági autós periódus után a Toyoták helyet cseréltek, majd rövid időre a 009-es számú Aston Martin került az élre, amely azonban hamarosan büntetést kapott és hátraesett.

A verseny második felében Kobajasi és Hirakawa vette át az első és a második helyet. A 8-as számú Toyota esélyeit rontotta egy áthajtásos büntetés, amelyet a sárga zászlós szabályok megsértéséért kaptak a pilóták. Ennek következtében Hirakawa a kilencedik helyre csúszott vissza, de utána több autót is megelőzve visszaküzdötte magát a hatodik helyre. Egy korai tankolásnak köszönhetően üres pályára térhetett vissza a boxból, ami segítette a jó köridők futásában. Izgalmas csatában megelőzte a 94-es számú Peugeot-t is a hatodik óra végén, amivel már megszerezte a harmadik helyet. Ekkor már Hirakawa a régebbi gumikkal nem tudta tartani a lépést a második helyen haladó 51-es Ferrarival. De a 8-as számú Toyota hamarosan új gumikat kapott, amikor Hartley vette át a volánt az utolsó pilótacserénél, és az új-zélandi folytatta a felzárkózást. Közben az élen Kobajasi a konstans gyors tempójával több mint fél perces előnyt épített ki a 7-es Toyotával, mire az utolsó 80 percre átadta a volánt De Vriesnek. Az utolsó órában a biztonsági autó ismételt behozatala lehetőséget adott mindenkinek, hogy egy utolsó boxkiállást hajtson végre kevés időveszteséggel, így sprintversenyre hasonlító izgalmas végjáték alakult ki. 32 perccel a leintés előtt De Vries az élről várta az újraindítást, amely után Buemi sikeresen védekezett az 51-es Ferrarival szemben. Végül a két Toyota az utolsó körökben is elkerülte a bajt, és az első két helyen ért célba. 

Ez a győzelem pozitív lezárása a Toyota kihívásokkal teli 2025-ös szezonjának. A csapat most teljes figyelmét a 2026-os évre fordítja, és arra törekszik, hogy tovább építsen a Bahreinben megszerezett lendületre. Már bejelentették, hogy a következő szezonban egy frissített autót LMH fognak használni változatlan pilótafelállással. 

Kobajasi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es rajtszámú autó):

„Nagyon nehéz szezon volt, és az utolsó fordulóig kellett várnunk, hogy egy ilyen remek eredményt érjünk el, és váratlanul a második helyet szerezzük meg a gyártók világbajnokságában! Nem volt könnyű verseny, de a csapat minden tagjának nagy erőfeszítései tették lehetővé ezt az eredményt. Hibátlan versenyt futottunk. Sosem adtuk fel a szezon során, amiért az itteni győzelem nagyszerű jutalom. Köszönet az egész csapatnak – a mérnököknek és a boxutcai személyzetnek itt a versenyhelyszínen, valamint mindenkinek Kölnben és Higashi-Fujiban – a kemény munkáért. Köszönet a bahreini toyotás kollégáinknak és a helyi szurkolóknak is, akik nagyon támogattak minket.”

Bahrein 8 órás, végeredmény:

1. #7 TOYOTA GAZOO Racing 237 kör
2. #8 TOYOTA GAZOO Racing +19.378mp
3. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +26.342mp
4. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Nielsen/Molina) +26.504mp
5. #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) +39.729mp
6. #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) +40.527mp

 

Fotók: Toyota Gazoo Racing
 

Forrás: https://news.smartermedia.hu/motorsport/kettos-gyozelemmel-zarta-a-wec-2025-os-szezonjat-a-toyota-gazoo-racing