Már pontosan tudjuk kik a XXI. század leginnovatívabb autógyártói
Az önvezető, hálózatba kapcsolt, környezetüket nem csak figyelni, de arra reagálni is képes járművek ma már nem a jövő távoli álmát, hanem a jelen egyre gyorsabban fejlődő valóságát testesítik meg. Napjainkban magától értetődő, hogy összetett hibrid hajtásláncok gondoskodnak a lehető legtakarékosabb, legkifinomultabb utazási élményről, a fedélzeti rendszerek vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissítik magukat, miközben magukat az autókat nagy szakítószilárdságú acélok teszik egyszerre könnyűvé és merevvé. Húsz évvel ezelőtt azonban álmodni sem mertünk ezekről a technológiákról – az pedig, hogy egyszer a vásárlók széles rétegei számára is elérhetővé válnak, végképp meghaladta a képzelőerőnket.
Rengeteget fejlődött az ezredforduló óta a világ, az autóipar pedig hatványozottan részesült ennek a gyümölcseiből. Nem mindenki járult azonban hozzá egyforma mértékben ehhez a haladáshoz, amiről a két évtized alatt benyújtott szabadalmi kérelmek száma és aránya tanúskodik a legpontosabban. Az Európai Szabadalmi Hivatal (EPO) adatbázisát átvizsgálva a LeaseFetcher lízingpiaci elemző szervezet összeállította a leginnovatívabb vállalatok rangsorát. A rendelkezésre álló adatokat több szempont szerint is megvizsgálták, így a vállalatok kutatási és fejlesztési tevékenységeinek hangsúlyát, valamint egyes részterületeken mutatott aktivitását is mérni tudták.
Összességében – korábbi, hasonló kutatások következtetéseivel összhangban – a Toyota jegyezte a legtöbb szabadalmat az elmúlt két évtized során. Hetente 273 (azaz munkanaponként közel 55) kérelemmel fordultak a szabadalmi hivatalhoz, ami 2001 és 2020 között jóval több mint negyedmillió bejegyzést jelentett – bő kétszer annyit, mint a második legaktívabb autógyártó eredménye.
A tisztán elektromos hajtástechnológiai innovációk terén ugyan hajszállal konkurense mögé, második helyre szorult a Toyota, ám a hibrid és hidrogén technológiák terén senki nem veszi fel vele a versenyt.
Az elektromos technológiák (beleértve a részben vagy teljesen villamosított hajtáslánc-technológiákat is) terén szintén a Toyota vezeti a mezőnyt; a vállalat minden kilencedik szabadalma (11,47%), azaz 32 702 egyedi bejegyzés ezen a területen született. Egymaga több hibrid szabadalmat jegyeztetett be, mint a sorban utána következő három márka, illetve nagyobb számú üzemanyagcellás innovációt regisztrált, mint a rangsorban mögötte álló öt (!) vállalat együttvéve.
Ami az autonóm mobilitási (azaz önvezető) technológiákat illeti, a Toyota a kezdetektől fogva konzervatív, óvatos megközelítéssel állt a kérdéshez, és tudatosan lassabb ütemben vezeti be megoldásait a piacon, mint számos más márka. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne volna piacvezető ezen a téren is, még ha előnye nem is olyan elsöprő, mint a hajtástechnológiák terén. További érdekes infografikák a mellékelt képgalériában vagy az alábbi címen érhetők el.
Fotók: Toyota
Infografikák: www.leasefetcher.co.uk