Kevésen múlt a Toyota győzelme a Le Mans-i 24 óráson
Nem várhatta jó előjelekkel a Toyota Gazoo Racing a 2024-es Le Mans-i 24 órást, amely az idei Hosszútávú-világbajnokság (WEC) 4. futama volt, és dupla pontokért zajlott. A teljesítményszintek kiegyenlítéséért felelő Balance of Performance rendszert úgy alakították a szervezők, hogy ezúttal a Toyotáknak volt a legrosszabb súly/lóerő aránya a 23 autós Hypercar mezőnyben, ráadásul a verseny előtt kerékpározás közben megsérült Mike Conway, ezért az idén LMGT3-as Lexus RC F-et vezető, a csapattól a tavalyi szezon végén távozó José María Lópezt kellett visszahívni a 7-es autó legénységébe. A szerdai időmérő is rosszul sikerült: a forgalomba került 8-as autó csak a 11. rajthelyet szerezte meg, a 7-es autó pedig a 4. helyen állt, amikor kicsúszott Kobajasi a sóderágyba. Piros zászlós periódus okozása miatt elvették a csapatfőnök-pilóta összes mért körét, ezért a 7-esnek a Hypercar-mezőny legvégéről kellett indulnia.
Több mint 300 ezer helyi néző előtt rajtolt el a 62 autóból álló mezőny június 15-én szombaton, 16 órakor. Négy kör után Buemi már a 6. helyre jött fel, és egy óra elteltével már a dobogós helyekért küzdött. A verseny sorrendjét nagyban befolyásolta a másfél órával a rajt után érkező eső, a Toyoták hamar kiálltak esőgumikért (Buemi a 2. helyről, a Hypercar-pilóták közül elsőként), de nem sokkal később felszáradt a pálya, ezért azok jobban jártak, amelyek slick gumival húzták ki a nedves köröket. Buemi a 8., Kobajasi a 11. helyről kezdte meg a 3. órát, de hamarosan már mindkét GR010 Hybrid újra a Top6-ban volt.
Negyedtávhoz közeledve a Toyoták a Cadillac, a Ferrari és a Porsche autóval szoros küzdelmet folytattak a vezető helyekért, amikor az eső újra eleredt, és beküldték a Safety cart, ami összerázta az élmezőnyt. A 8-as Toyota a 9. órától egészen a 18. óráig vezetett, mivel Hirakawa igen erős teljesítményt nyújtott az esőben, és később csak az eltérő boxkiállási stratégia miatt esett vissza, a 7-es Toyota pedig sokáig a 3. helyen állt. Idegőrlő volt, hogy hajnalban több mint négy órán át biztonsági autó mögött körözött a mezőny a heves eső miatt.
A Cadillac, a Ferrari, a Porsche és a Toyota autói között csak a forgalom, a lassú zónák időzítése és a versenyen történt incidensek függvényében változott a pillanatnyi sorrend. Amikor 19. órában ismét véget ért egy biztonsági autós periódus, az első hét helyezettet mindössze négy másodperc választotta el egymástól. Hartley időmérős körökkel hozta közel a 8-as Toyotát az élen álló 50-es Ferrarihoz, amikor újabb esőzések kezdődtek. A kiélezett küzdelem a vezetésért folytatódott esőgumikon is, de az új-zélandi győzelmi esélyei két órával a vége előtt elszálltak, amikor egy sikeres előzése után az 51-es Ferrari kiforgatta egy jobbkanyarban. Ezzel az incidenssel közel egy percet vesztett, és a 6. helyre esett vissza (miközben a vétkes fél egy 5 másodperces büntetéssel megúszta).
A Toyota győzelmi reményei Lópezre szálltak, akinek két lassú defekt és egy áthajtásos büntetés ellenére is sikerült visszahoznia a 7-es autót az élmezőnybe. Remek tempóra volt képes az argentin a nedves pályán, fenntartotta a nyomást a Ferrarikon, és megelőzte a 51-es autót a második helyért, majd az utolsó két órában az élre is állt. Sajnos azonban egy megpördüléssel 13 másodpercet vesztett a leintés előtt egy órával, és a végén a boxkiállások ritmusa sem jött ki jól számára, ezért 40 másodperces hátránnyal kezdte meg az utolsó fél órát. Kezdetben felzárkózott a benzinnel spóroló 50-es Ferrarira, de a körök fogytával az utolérés megoldhatatlannak bizonyult. López végül 311 megtett kör után – mindössze 14,221 másodperc hátrányban – a 2. helyen hozta célba a 23. helyről rajtoló 7-es Toyotát, Buemi pedig pillanatokkal később az 5. helyen haladt át a célvonalon a korábban sokáig vezető 8-assal. A Toyotának meg lett volna a tempója a győzelemhez, amit bizonyít, hogy a verseny leggyorsabb körét (3:28,756) Kobajasi Kamui futotta meg (a 254. körben).
Nyilatkozatok:
Kobajasi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó):
„Nyerni tudtunk volna, de volt néhány problémánk. Fenomenális és kemény volt a verseny 24 órán keresztül, minden gyártó megállás nélkül küzdött. Mindenki meg akarja nyerni ezt a versenyt, és mi nagyon közel is voltunk hozzá. Egy ilyen szoros eredmény arra késztet minket, hogy jövőre erősebben térjünk vissza, mindent meg fogunk tenni ennek érdekében. Köszönöm a Toyota Gazoo Racing támogatását és kemény munkáját Japánban és Németországban. Még egyszer köszönöm Morizo-szannak is, akitől sok támogatást kaptunk egész héten, mióta megtudtuk Mike sérülését.”
José María López (pilóta, 7-es kocsi):
„Szeretném megköszönni mindenkinek a bizalmat, hogy ezt a lehetőséget kaptam. Köszönöm Kamuinak és Nycknek, akik csodálatos munkát végeztek, ahogy a szerelők és a mérnökök is. Az érzelmek hullámvasútja számomra 10 nappal ezelőtt indult, amikor Mike megsérült, és én vettem át a helyét. Boldog voltam, hogy itt lehetek, de egyúttal sajnáltam is őt. A verseny pedig a legnehezebb volt, amit valaha átéltem itt; az időjárás, az utolsó helyről való indulás, a lassú zónák, a defektek és egyéb kisebb problémák miatt sok időt vesztettem. Azonban mindig sikerült visszajönnünk, és megmutattuk, hogy milyen erősek vagyunk. Ez egy érzelmes nap számomra, mert nem tudom, hogy valaha lesz-e még esélyem arra, hogy az összesített győzelemért harcoljak La Mans-ban.”
Végeredmény, Le Mans-i 24 órás:
1. #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) 311 kör
2. #7 Toyota Gazoo Racing (Kobajasi/López/De Vries) +14.221 mp
3. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +36.730 mp
4. #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +37.897 mp
5. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa) +1:02.824 perc
6. #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +1:45.654 perc
Fotók: Toyota Gazoo Racing