A világ legjobb hajtáslánca dolgozik a legerősebb Lexus hibridben
Húsz éven át várt hiába a világ, hogy a legnagyobb, legdrágább Lexus – az LX full-size terepjáró – is megkapja azt a hajtástechnológiát, amivel 2005-ben beírta magát az autóipar történelemkönyvébe a márka. A Lexus RX 400h fedélzetén debütált hibrid rendszer azonban nem lépett túl a márka önhordó karosszériás szabadidőjárművein, és időközben a Lexus LX státusza is megváltozott. Ma már nem a legnagyobb, és nem is a legmagasabb alapárú modell a palettán: az LM mindkét téren felülmúlja, ha csupán kevéssel is (40 mm, illetve alapáron kalkulálva 500 ezer japán jen, azaz egymillió forint a luxus-buszlimuzin előnye.)
A 2025-ös modellévre azonban mindez megváltozott: a Lexus bevezette az LX 700h típust, a Wards Auto szerkesztősége pedig, amely harmincegy éve állítja össze 10 Best Engines elnevezésű listáját, késlekedés nélkül reagált, és a tíz legkiválóbb hajtáslánc közé választotta a hibrid konfigurációt.
Az indoklás egyszerű és lényegre törő: az új hajtáslánc lehengerlő menetdinamikát vagy hitetetlenül kedvező üzemanyag-fogyasztást (a kettő sajnos együtt nem megy) biztosít, a hatalmas terepjáró szuverén offroad képességeinek és kifinomult kényelmének maradéktalan megőrzése mellett.
Mindez érthető, ha áttekintjük a rendszer tudását. A 3,4 literes V6-os ikerturbós benzinmotor (V35A-FTS) köré épülő öntöltő hibrid rendszer csúcsteljesítménye 463 lóerő, a legnagyobb forgatónyomaték 790 Nm. A belső égésű erőforrás kettős (közvetlen és szívótorok-) befecskendezést egyaránt alkalmaz, változó szelepvezérlése a szívó oldalon elektromos működtetőt kapott.
A Lexus LX 700h rendszere több ponton is eltér attól a konfigurációtól, amelyet a Toyota-csoport legtöbb öntöltő hibrid rendszere alkalmaz. Egyrészt, itt a belső égésű motor és a tízfokozatú automata sebességváltó közé építették be a 49 LE-s, 141 Nm-es villanymotort. Ennek energiaellátását egy 288 voltos, 1,87 kWh kapacitású NiMH akkumulátor biztosítja. Másrészt, habár ez a villanymotor normál üzemi körülmények között indítómotorként és generátorként is szolgál, a Lexus mindkettőből beépített egy-egy redundáns komponenst. Ezzel szavatolható, hogy amennyiben komoly terepigénybevétel esetén meghibásodna a hibrid rendszer, a jármű tisztán benzinmotoros üzemben folytathassa útját.
Ez az óvatosság persze majdhogynem ironikus a fejlesztők részéről, hiszen a Lexus évek óta rendszeresen bizonyul a világ legmegbízhatóbb márkájának, az LX 700h hibrid rendszerét pedig fokozottan üzembiztosra tervezték – hogy csak egy példát említsünk, az akkumulátor speciális tokozása révén az autó akár 700 mm mély gázlón is átkelhet, pont úgy, mint benzines társai. Az LX 700h középen Torsen részlegesen önzáró differenciálművet kapott, ezen felül az Overtrail felszereltségi szinten elöl és hátul egyaránt zárhatók (elektronikusan) a differenciálművek. Az óriási hibrid 3,6 tonnát képes vontatni.
A Lexus LX 700h a harmadik Lexus modell, amelynek hajtáslánca felkerül a Wards tízes dicsőséglistájára. 2019-ben a Lexus UX 250h 2,0 literes, soros négyhengeres szívómotorra (M20A-FXS) épülő hibrid rendszere került be a legjobbak közé, az igazi szenzáció viszont a Lexus IS 350 sportszedán 3,5 literes, V6-os motorja volt, amely 2006 és 2009 között minden évben ott volt a győztesek között. Ez egyébként úgy lehetséges, hogy a Wards Auto szavazásán az új konstrukciók mellett bekerül az első körbe az előző év összes győztes hajtáslánca is, mintegy mércét állítva az újoncoknak, amelyet meg kell ugraniuk – ez esetben pedig a 2GR-FSE blokk éveken át nem talált legyőzőre.
Fotók: Lexus, Wardsauto.com