
Elő az ízlelőbimbókkal: a Toyota a konyhában is elindult világhódító útjára
Képzeljünk el egy átlagos Toyota-fejlesztő- vagy -tervezőközpontot Japánban. Minden patyolattiszta, fehéringes, öltönyös mérnökök, dizájnerek dolgoznak csöndben, fegyelmezetten, s ha meg kell beszélniük valamit, azt is suttogva teszik. Meghajolva üdvözlik egymást, a mai napig ragaszkodnak az emberek közötti interakcióra vonatkozó merev szabályokhoz.
És most képzeljük el azt, hogy ugyanebben a Toyota-központban a munkaidő derekán a fekete öltönyös mérnök leveszi a zakóját, kötényt köt a dereka köré, nejlonkesztyűt húz, pizzatésztát gyúr, sonkát és gombát vág rá, majd megszórja sajttal.
Bár minden jel arra mutat, hogy felborult a rend, nincs miért aggódni: mérnökünk keményen dolgozik, munkájára koncentrál, hiszen teszteli a Toyota és a Rinnai saját fejlesztésű, hidrogénnel üzemelő kemencéjét. Ez az első ilyen berendezés a világon, s a Toyota azért választotta a japán Rinnait partneréül, mert ők magas minőségben gyártanak gázkészülékeket, azaz nagy tapasztalatuk van abban, hogyan kell bánni a fűtőanyagként használt gázokkal.
Az elkészült kemencét egyébként már nagyüzemben is kipróbálták, hiszen a Toyota rendezvényein szolgáltak fel a látogatóknak ebben sült pizzát és croissant-t. A siker minden helyszínen hatalmas volt, különösen a gyerekek körében.
A hidrogén magas hőmérsékleten ég, égés közben oxigénnel egyesülve vízgőzt képez. Ez a tulajdonsága pedig nagyon jól jön sütés közben. A hidrogéngázzal működő kemencében ugyanis az étel kívül ropogós lesz, de belül nem szárad ki. A feltétként használt gomba vagy zöldségek például faszenes vagy fával gyújtott tűzön hajlamosak kiszáradni, a hidrogéntűzön viszont sokkal hamarabb átfőnek, így lédúsabbak és ízletesebbek maradnak.
A hidrogénkemence fejlesztése – mint minden olyan tevékenységé, amit addig még soha nem csináltak – nem zajlott buktatók nélkül. A Rinnai és a Toyota mérnökei azonban hamar közös nevezőre jutottak azzal kapcsolatban, hogy mik legyenek a fejlesztés sarokkövei. A biztonság itt is a legfontosabb volt, hiszen a hidrogén rendkívül reaktív gáz, azaz robban.
Gázkészülékek gyártójaként a Rinnai tetemes tapasztalatot halmozott már fel a biztonsággal és a vásárlók elvárásaival kapcsolatban, így a közös munka is e tudás mentén haladt előre. Ám mivel hidrogénkemence még nem létezett, nem volt rájuk vonatkozó szabály- és szabványrendszer sem. Így a fejlesztőknek menet közben kellett feltenniük a megfelelő kérdéseket, megadni ezekre a jó válaszokat, s így haladtak lépésről lépésre.
A munka során a Rinnai gáztüzeléssel kapcsolatos tudását és a Toyota autóépítési tapasztalatát ötvözték. Az autógyártás folyamatából például a fényezésszárító kemencék technológiája bizonyult hasznosnak. Hasonlóképpen jól jött a Toyota tapasztalata a hidrogéngáz szállítása és adagolása terén, amit az üzemanyagcellás – azaz hidrogénnel működő – Mirai gyártása és értékesítése során gyűjtöttek össze.
Amellett, hogy a különleges kemence fűtőanyagaként is alkalmazható, a Toyota lát még bőven lehetőséget a hidrogénben autók üzemanyagaként is. A Mirai jelenleg is kapható, Japánban pedig a Crown luxusszedán érhető el hidrogénnel működő hajtáslánccal. Emellett a Toyota mérnökei dolgoznak olyan belső égésű motorokon, amelyek hidrogénnel üzemelnek – ilyen van a GR Yaris H2 és a GR Corolla H2 prototípusokban.
S mivel a hidrogénkemence bemutatkozása sikeres volt, a Toyota továbblépett. Fejlesztettek hidrogéngrillt, illetve hidrogéntüzelésű kamadót, azaz létrehozták a tradicionális, ezeréves japán edény modern változatát.
Ha legközelebb Japánban járnak és ellátogatnak egy Toyota-rendezvényre, próbáljanak szerencsét; hátha megkóstolhatják a hidrogénen sütött pizzát.
Fotók: Toyota Times