Fából vasparipa: így készül a faragott Toyota Land Cruiser és Lexus LX

Fából vasparipa: így készül a faragott Toyota Land Cruiser és Lexus LX

2020 április 02.
Egy vietnami fiatalember mesteri szintre emelte a fafaragás művészetét. Bármit képes megvalósítani egy fatömbből, kedvencei mégis az autók – azon belül is a Toyoták és a Lexusok.

Nyitható ajtók és fedelek, kormányozható kerekek és természetesen élethű megjelenés: ez a minimum, amit az ember elvár egy autómodelltől. A világ vezető gyártói fémből és műanyagból készítik el a népszerű típusok méretarányos, kicsinyített másait, vannak azonban, akik többre vágynak a tucatáruknál, legyenek azok bármilyen igényesen kidolgozva. Őket szolgálja ki Trung Duc Mai, a vietnami fafaragó mester, akit pár nappal ezelőtt megkerestünk e-mailben, hogy meséljen nekünk hobbijáról.

A fiatalember kisiskolás kora óta foglalkozik a fával, és mivel egész életében mást sem csinált – szülőfalujában nem volt lehetősége tovább tanulni –, mára művészi szintre emelte mesterségét. Kezdetben hagyományos ajándéktárgyakat készített, a vietnami holdév-búcsúztatás elengedhetetlen kellékétől, a csodaponty hátán a mennyekbe lovagoló Ong Tao konyhaistentől kezdve a méltóságteljes, bámulatosan élethű tigrisig.

Majd egy szép napon gondolt egyet, és kifaragott egy Lexus terepjárót, amit feltett a Youtube csatornájára (hiszen ma már egy falusi fafaragó sem maradhat távol a virtuális tértől) – az internet pedig felrobbant. Szűk négy hónap alatt több mint tízmillióan nézték meg az alkotásról készült videót, a csatorna követőinek száma pedig megnégyszereződött, jelenleg 345 ezer feliratkozója van a fiatalembernek. Ma már szinte kizárólag autókat készít, azok hozzák ugyanis a legjobb nézettséget videócsatornáján.

Ahogy elnézzük eddigi legnépszerűbb alkotását, a két hét alatt 27 millió megtekintést elért Toyota Land Cruisert, ez nem is csoda. Az aprólékosan kidolgozott terepjárót szinte teljes egészében hagyományos kézi szerszámokkal készíti el. Először az oldalfalakat vágja ki és faragja, csiszolja formára, majd jöhet az orr- és a hátsó rész.

A részletek finomsága zavarba ejtő, a márkalogótól kezdve a lámpatesteken át az elülső parkolókameráig minden pontosan tükrözi a J200-as típus megjelenését. Az oldalajtókat és az ablakokat külön-külön, eltérő vastagságú falemezekből formálja meg, az esztergált kerekekre kézzel vág futófelületi mintázatot, majd külön készíti el a keréktárcsa küllőit. Miután minden alkatrész elkészült, jöhet az összeállítás. Az összes fedél és ajtó nyitható, az első kerekek kormányozhatók, és természetesen forognak is – még az egyenesfutás is meglepően jó.

Trung Duc Mai elmondása szerint egy 60 x 30 x 20 centis fatömb rendszerint elég egy autóhoz; az apró alkatrészeket (például külső visszapillantó tükrök, tetősínek) az óhatatlanul lehulló darabokból készíti el. Az alkotó projektről projektre tökéletesíti a gyártási folyamatot: azt a bizonyos első autót, egy Lexus LX 570-est például előbb összeragasztotta, és csak utána dolgozta ki a részleteket.

A vízszintesen osztott csomagtérajtót akkor még egyetlen darabként alakította ki, ahogy az oldalablakokat is az ajtópanelből faragta ki, és hiányzott az első kerekek elforgathatósága is. Mostanra nemcsak igényesebben, de gyorsabban és hatékonyabban is dolgozik: egy autót – annak komplexitásától függően – hét-tíz nap alatt készít el. Alkotásai eladók, de a vételár csak rá és a vevőre tartozik. Ami pedig a témát illeti, mindenre nyitott (a közelmúltban például képregény-figurákat rendeltek tőle), de valójában akkor örül igazán, ha négy kereke van – és lehetőleg Toyota emblémája.

Fotók és videók: Woodworking Art csatorna