Látványos tanulmányként debütált az új Toyota Corolla a Tokiói Autószalonon

A négyajtós koncepciómodell szokatlanul merész dizájnt kapott, és elképzelhető, hogy minimális változtatásokkal kezdik majd el gyártását.

Az eddig 12 generációt megért Toyota Corolla számos formát öltött 1966-os debütálása óta. Volt már belőle három- és ötajtós ferdehátú, hot hatch, lejtős hátú liftback, szedán, kombi és kupé is. Egyes piacokra még egyterű változatot is gyártottak belőle, manapság pedig egy családi szabadidő-autót is árulnak ezzel a névvel a világ minden táján. Az, hogy a Toyota ilyen szabadon értelmezte kompakt típusának névhasználatát, hozzájárult ahhoz, hogy a Corollák összesített kiszállításai mára meghaladták az 55 millió darabot, amivel a modellsorozat a történelem legkelendőbb autója lett.

A 2025-ös Tokiói Autószalonon, más nevén Japán Mobilitási Show-n szerdán reggel bemutatott Corolla tanulmányautó azt mutatja meg, hogy a tizenharmadik generációra radikálisan átalakul a világ kedvenc kompakt autója. Bár a technikai részletekkel még adós maradt a Toyota, annyit azért elárult, hogy széles hajtáslánc-választékot fog kínálni, a tisztán elektromostól az öntöltő és plug-in hibrid hajtásig minden lesz az új Corollához.

Egy hibridmentes belső égésű motoros változat is fejlesztés alatt áll, és a Toyota nem zárja ki egy szén-dioxid-semleges üzemanyaggal (talán hidrogén) működő belső égésű motoros Corolla lehetőségét sem. Bár a részletek továbbra is korlátozottak, a világ legnagyobb autógyártója már megerősítette egy új, 1,5 és kétliteres, három, illetve négyhengeres benzines motorcsalád bemutatását is, amelyek kisebbek, könnyebbek és hatékonyabbak lesznek a jelenlegieknél. A Corolla fontosságát tekintve logikus lenne, ha ebben a modellben mutatkoznának be ezek a következő generációs belső égésű hajtásláncok.

Egy biztos: a Tokióban bemutatott koncepcióautó drámai formatervezési ugrást jelent a jelenleg kapható nemzedékhez képest, amely egyébként szintén merész formájúnak számított 2018-ban, amikor a Genfi Autószalonon debütált. Ha nem lenne hátsó felirat az új tanulmányon, nem lehetne kitalálni, hogy egy Corolláról van szó. Eltűnt az ismerős forma, helyét egy elegáns, határozott vonalakkal megrajzolt karosszéria vette át extra nagy első és meglepően kicsi hátsó szélvédővel, kiszélesített sárvédőkkel, fekete tetővel, integrált csomagtartó szpojlerrel, elöl-hátul LED-es csíklámpákkal és hatalmas, 21 colos könnyűfém keréktárcsákkal.

Lance Scott, a Toyota formatervezője az Autocarnak azt nyilatkozta, hogy a koncepcióautó „jelenleg csak egy vízió”, de a visszajelzések befolyásolni fogják a vállalat döntését arról, hogy beindítják-e a gyártását. A dizájnt teljes egészében a Toyota európai formatervező központjában, Nizzában alkották meg azzal a céllal, hogy teljesen újraértelmezzék a Corollát egy új korszak számára. „Amikor elkezdtük a projektet, egy olyan formát szerettünk volna készíteni, amelyre ha az emberek ránéznek, nem hiszik el, hogy egy Corolláé. Manapság még az átlagvásárló is elvárja a jó dizájnt, valami olyasmit, ami nagyobb hatást kelt, mint 10 vagy 15 évvel ezelőtt” – tette hozzá Scott.

Feltűnő részlet a lehető legjobban előretolt kabin, és az oldalsó tükrök felé ereszkedő övvonal, amik nem csak jól mutatnak, de a kilátást is javítják. Az ajtók alján látható konkáv felületek és a keret nélküli oldalablakok prémium hangulatot kölcsönöznek a koncepcióautónak, de az utóbbiak kétséges, hogy a szériaváltozaton is megmaradnak. 

Nem kevesebb, mint három tank-illetve töltőcsatlakozó-nyílást lehet megszámolni a karosszérián: kettőt az első sárvédőkön, egyet pedig hátul, a vezető oldalán. Ez feltehetően plug-in hibrid hajtásrendszerre utal, amelynek kompakt belső égésű motorja a kis orr-részben található.

Belül folytatódik a minimalista, modern szemlélet, a fizikai gombok szerepét nagyrészt érintésérzékeny felületek vették át, amelyek a digitális műszerfal-kijelzőt veszik körül virágszirom-szerűen. Minden fő funkció a kormánykeréken található haptikus érzékelőkön, az utasoldalon található opcionális érintőképernyőn vagy a kormánykeréktől jobbra található érintőpanelen keresztül érhető el. Kristályüvegből készült a Corolla-alakú menetirány-előválasztó kar, amely a vezető melletti lebegő konzol tetején található, a végleges változaton azonban biztosan egyszerűbb anyagból lesz. Kéttónusú a kabin berendezése, a háromszemélyes hátsó sorban bőséges a lábtér, a padló teljesen sík, ami tisztán elektromos hajtásláncra utal.

Mivel a jelenlegi, E210-es kódnevű Corolla generáció már több mint hétéves, az utód érkezése valószínűleg nincs messze: várhatóan jövő év végén vagy 2027 elején érkezhet meg.

 

Fotók: Toyota