Már egy Toyota Mirai is bekerült az egyik legnagyobb holland repülőtér flottájába

Nemzetközi hírek  |  2025 augusztus 25.  | Toyota Mirai  | hidrogénüzemű
A hidrogénüzemű japán prémiumszedánnal a földi műveleteit tette fenntarthatóbbá a forgalmas légi kikötő, Észtország fővárosában pedig 30 darab Mirai taxi állt szolgálatba egy állami programnak köszönhetően.

A 2024-es párizsi olimpiai játékok legtisztább hivatalos autója, a Toyota Mirai egyre népszerűbb választás olyan európai nagyvárosok és közlekedési vállalatok körében, amelyek nulla károsanyag-kibocsátású személygépkocsikból álló flottákat kívánnak működtetni. Koppenhágában, Hamburgban és Párizsban a hidrogénüzemű Miraik taxiként szolgálnak; Berlinben az Uber használ ilyen autókat; Európa-szerte pedig számos más autómegosztó, fuvarmegosztó és autókölcsönző szolgáltatás flottájában szerepelnek már ilyen Toyoták. Idén márciusban államilag támogatott Mirai taxik álltak forgalomba Tallinn utcáin. 

A 2021-ben indult projektet az észt állam 5 millió euróval (1,98 milliárd forint) támogatta. A Bolt biztosítja a taxiszolgáltatást ezekkel a járművekkel, amelyek darabonként körülbelül 74 ezer euróba (29,3 millió forint) kerültek. Leszámítva a hidrogén-előállító létesítményekbe, üzemanyagtöltő állomásokba és járművekbe történő beruházásokat, egy hidrogénüzemű taxi üzemeltetési költsége nagyjából megegyezik egy belső égésű motorral hajtott taxi üzemeltetésének költségével: a 100 kilométerenkénti költség körülbelül 10 euróra (3960 forint) jön ki Észtországban. A Bolt arra számít, hogy a 30 darab Toyota Mirai évente körülbelül 40 tonna hidrogént fog fogyasztani.

Legutóbb pedig az évi több mint kétmillió utast kiszolgáló holland repülőtér, a Rotterdam The Hague csatlakozott a Toyota Mirait a flottájukban tudó jelentős európai vállalatok/intézmények sorához. A piros Mirai már szolgálatba is állt a repülőtéren, személyzeti autóként szolgál. „A hidrogénüzemű elektromos jármű segít a földi műveleteket fenntarthatóbban végezni. Egy ilyen járműnek a flottához való hozzáadása összhangban van azzal a célunkkal, hogy bevezessük a hidrogént mint üzemanyagot a repülőtéren és környékén, és többet megtudjunk a technológia mindennapi használatban rejlő lehetőségeiről és kihívásairól” – mondta Wilma van Dijk, a repülőtér vezérigazgatója. „A légi közlekedési ágazat nemcsak a repülőgépek üzemanyagaként, hanem a földi műveletekben is kutatja a hidrogénben rejlő lehetőségeket. A Rotterdam The Hague repülőtérrel együttműködve tapasztalatokat szerzünk a hidrogén mindennapi használatával kapcsolatban a Toyota Mirai segítségével” – tette hozzá Erwin Jongh, a Toyota Nederland zéró emissziós programjának vezetője.

Jelenleg a Rotterdam The Hague repülőtér egy teljes hidrogén-infrastruktúra építésén dolgozik. A Fountain Fuel cég felelős a hidrogén-töltőállomásért, amelynek megnyitása még idén várható. Az állomás a repülőtér főbejárata közelében épül, és ha elkészül, hidrogénüzemű személygépkocsik, furgonok, teherautók és speciális reptéri járművek kiszolgálására is alkalmas lesz.

A hidrogénüzemű Toyota Mirai egy közel öt méter hosszú prémiumlimuzin tágas, jól felszerelt utastérrel, amelyben akár öten is kényelmesen elférnek. Az autó orrában elhelyezett üzemanyagcellák hidrogén és oxigén reakciójából termelnek áramot. Ez a reakció hidrogénégetés nélkül megy végbe, így a Mirai nem bocsát ki CO2-t vagy más káros anyagot, egyetlen mellékterméke a víz. Teljesen feltöltött tartályokkal a kocsi hivatalos hatótávolsága 650 km (de Kaliforniában 1360 km-t is megtettek már egy tankolással egy Miraival), a hidrogénfogyasztása pedig átlagosan 0,79-0,89 kg/100 km (WLTP vegyes ciklus), a felszereltségtől és a jármű súlyától függően. A Mirai három darab szénszálas tartályában, 700 bar nyomáson tárolt, összesen 5,5 kg (142,2 liter) hidrogén újratöltése mindössze öt percet vesz igénybe. 182 lóerős villanymotorja 9 másodperc alatt gyorsítja 100 km/óra sebességre a Mirait, a végsebesség 175 km/h. Ezek a számok is jól mutatják, hogy a Toyota hidrogénüzemanyag-cellás technológiája teljesen versenyképes napjaink belső égésű motorral hajtott típusaival, beleértve a tankolás alig néhány perces időigényét is. 

Ez a hidrogénüzemanyag-cellás elektromos járművek egyik jelentős előnye az akkumulátoros elektromos modellekkel szemben; a másik a tömeg: a Mirai menetkészen kb. ugyanannyit (1920 kilogrammot nyom), mint egy benzines konkurense, míg egy hasonló paraméterekkel rendelkező akkumulátoros-elektromos autó akár 3-400 kilogrammal is nehezebb lehet a nagy kapacitású akkumulátora miatt. További előny, hogy a hidrogénüzemű Toyota nem csak, hogy nem bocsát ki káros anyagot, hanem még a környezeti levegőt is tisztítja, ugyanis az üzemanyagcellába beszívott levegő egy aktív szénszűrőn áramlik át, amely megköti a kis porrészecskéket és a káros szennyeződéseket, például a kén-dioxidot és a nitrogén-oxidot. Évente egy felnőtt körülbelül 4,73 millió liter levegőt lélegzik be, a Mirai pedig 10 ezer kilométerenként pontosan ennyit tisztít meg.

 

Fotók: Toyota