Messze estek a fájuktól
Az Officially Gassed youtube csatorna idehaza talán még nem sokakhoz jutott el, de érdemes a figyelemre, hiszen egymillió feliratkozó nem véletlenül jön össze. Ők mutatták be ezt a megvadított Toyota AE86-ot, amely nagyszabású szervátültetésen esett át. A donorautó egy Toyota Levin volt, amelyet az 1983 és 1987 között gyártott Corolla-sorozat AE86 kódjelű verziója volt. Ebből származik a „hacsi-roku” (japánul nyolc-hat) elnevezés. Ez volt az utolsó Corolla, amely hátsókerekes volt.
A fekete Levin gazdája szinte semmit sem hagyott érintetlenül az autón. Meg kell hagyni, igazi fenevadat, hamisítatlan driftautót faragott a Levinből, amelyben eredetileg 1,6-os négyhengeres dolgozott. A YouTube-videón megnézhető változat azonban nem éri be ennyi hengerrel. A driftautóban ugyanis a Toyota univerzum egymástól távol lévő csillagai adnak randevút egymásnak. A kompakt Levin és az Lexus LS400-asból származó V8-as találkoznak, és meglepő, hogy 4,0 literes monstrum mennyire szellősen elfér a kompakt kasztni elejében. Mondanunk sem kell, hogy a Lexus-motor eredeti, 270 lóerő körüli teljesítménye sem volt elég, ezért a motort alaposan átformálták. A felfúrt gép szabadabban lélegzik, ereje jócskán megnőtt. A teljesítmény fokozásának másik megbízható módja a turbó – a Lexus V8-asa ezért Garret G35-1050 feltöltőt is kapott maga mellé. Normál benzinnel a lóerők száma 750 körülire, míg versenybenzinnel 850-re nőtt. Ehhez képzeljük hozzá a kifejezetten egyszerű hátsó felfüggesztést – hátsó híd Panhard-rúddal -, és máris úrrá lesz rajtunk az egészséges kétkedés.
A menetpróbákon aztán jól látszik, hogy a teljesítmény komolyan próbára teszi az autó eredeti futóművét. Aki a mitfárerülésben ül, két kézzel kapaszkodik az életéért, ugyanakkor fülig ér a szája, hiszen a nagyjából 800 lóerős Levin mégiscsak az egyik legjobb játékszer, ami létezik. Természetesen a váltó is új: szekvenciális egység került a kocsiba, hogy a fokozatok kapcsolgatásával nem menjen el túl sok idő. Indulás követően a versenyhangulat pillanatok alatt feléled; a Levin fújtatva csörtet a horizont felé, a váltások nagy csattanással, de egy pillanat alatt végbemennek, a mechanikus kakofónia pedig egyre hangosabban dörömböl a dobhártyákon.
Annak ellenére, hogy a Levinből potens driftautót faragtak, meglepően jól letudja az egyenes sprinteket. Elöl-hátul kovácsoltak a felnik, s mivel az autót hivatalos driftversenyekre is nevezik, bizonyos szabályoknak meg kell felelnie. Így hátulra annak ellenére sem kerülhet 265 mm-nél szélesebb futófelületű abroncs, hogy a lóerők száma ezt követelné. A szabályok azt sem engedik, hogy a versenyautóban áthelyezzék a futómű tornyait, így a géptető hosszában futó, az utastéri bukókerettel azonos színű, óaranyszínű merevítések kerültek a kocsiba. Maga a motortér egyébként a turbóval nyit, s a kipufogót is előreköltöztették: az első lökhárító oldalában kiképzett lyukon át, a bal első kerék előtt okádja a lángot a világra.
Mivel versenyautóról van szó, a kulcs természetesen a tömeg. A driftversenyeken nem az első embléma, hanem a kilincs megy elől, és a kis tömeg kezesebbé, jobban irányíthatóvá teszi az AE86-ot. A karosszériaelemek karbonkevlárból készültek, így a nehéz motor ellenére is csak 1,1 tonnát nyom a Levin – egy lóerőre tehát vezetővel együtt is csak másfél kiló jut.
Fotók: Officially Gassed, hotcars.com, wheelsage.org
Videó: Officially Gassed