Mesterséges intelligenciával a véletlen gyorsítások ellen

Mesterséges intelligenciával a véletlen gyorsítások ellen

2020 február 20.
A Toyota már idén nyáron piacra szeretné dobni azt az intelligens technológiát, amely képes eldönteni, hogy a vezető tudatosan vagy tévedésből lépett-e a gázpedálra.

Az évtized derekáról származó statisztikák szerint csak az Egyesült Államokban évente 16 ezer olyan autóbaleset történik, amely a világ legbanálisabb okának, a téves pedálkezelésnek tudható be. Frissebb adatok talán azért nem állnak rendelkezésre, mert az autógyártók hosszú évek óta folytatnak eredményes küzdelmet a figyelmetlenségből, gyakorlatlanságból vagy orvosi vészhelyzet miatt karambolozó autósok ellen.

A Toyota 2012-ben mutatta be első olyan technológiáját, amely a későn (vagy egyáltalán nem) fékező sofőrök helyett képes volt megállítani az autót. A radarral működő ICS jelenleg 26 Toyota és hat Lexus modellben segít megelőzni az ütközést. A gyártó azonban nem nyugodott a babérjain. 2018-ban egy kifejezetten téves pedálhasználatot megakadályozó technológiát mutatott be, amelyet akár utólag is be lehet építeni tucatnyi típusba.

A fent ismertetett rendszerek legnagyobb hibája azonban, hogy csak akkor működnek, ha szenzoraik akadályt észlelnek a jármű előtt vagy mögött. Így nem képesek csírájában elfojtani a gyorsulást, amikor pedig érzékelik a fékezés szükségességét, gyakran már túl gyorsan halad ahhoz a jármű, hogy meg lehessen állítani. A Toyota tavaly augusztusban beharangozott, most pedig sorozatgyártásra alkalmas formában a napokban bemutatott technológiája azonban egészen más adatokra építve óvja a vezető, az utasok és a külvilág épségét.

A mesterséges intelligencián alapuló rendszer fejlesztése során a vállalat szakemberei elsőként is olyan ténylegesen megtörtént baleseteket elemeztek ki, amelyeket igazoltan a nem megfelelő pedálkezelés váltott ki. Ezeknek a helyzeteknek a jellemzőit aztán összevetették a Toyota hálózatba kapcsolt járműveiből beérkező, hatalmas adatmennyiséggel. Miután a mérnökök kiszűrték a váratlan, ám indokolt gyorsításokat, képesek voltak meghatározni a téves pedálhasználat körülményeit, majd ez alapján megalkották azt a biztonsági szabályozó rendszert, amely akadályok híján is meggátolta a kiszámíthatatlan kimenetelű gázadást.

A Toyota biztonsági technológiai arzenáljában továbbra is rendkívül fontos szerepet betöltő ICS radar alapú fékvezérlő rendszerrel összehangolt új technológia az autógyártó reményei szerint hatékonyan veheti fel a harcot a véletlenszerű gyorsításokkal. Ráadásul az új megoldás előnyeit nem csak a Toyota ügyfelei élvezhetik: ahogy annak idején a hibrid hajtástechnológiáit, az új, intelligens gázszabályozó rendszer alapelvét is megosztja versenytársaival az autóipari óriás, így jóval gyorsabban és költséghatékonyan terjedhet el világszerte ez a fontos életmentő megoldás.

Fotók: Toyota