Újabb világelső környezetbarát innováció a Toyota gyártási folyamatában

Újabb világelső környezetbarát innováció a Toyota gyártási folyamatában

2020 július 23.
Világelső galvanizáló technológiát dolgozott ki a Toyota, amely gyakorlatilag rányomtat egy vékony fémréteget a bevonni kívánt felületre. A helytakarékos, minimális károsanyag-kibocsátással működő berendezést külső felhasználók számára is elérhetővé teszik.

A világon elsőként mutatott be nyomtatásos galvanizálási technológiát a Toyota Motor Company. A folyamatot az elektronikus alkatrészek gyártása során alkalmazzák, réz, nikkel és egyéb fémrétegek adott alkatrészekre történő, célzott felvitelére.

Ahelyett, hogy a galvanizáló oldatba merítenék az adott alkatrészt, az oldatot egy tartályban helyezik el, amelynek alját polimer membrán (szilárd elektrolit membrán) zárja le. Ez utóbbi érintkezik a galvanizálandó alkatrésszel, zárva az áramkört. Ekkor az oldatból fémionok lépnek át a membránon, és vékony fémréteget képeznek a tárgy felületének a berendezés „fejével” érintkező pontjain. Így gyakorlatilag „felrajzolható” a fémréteg az adott alkatrészre.

Ezzel szemben a hagyományos galvanizálás során az alkatrészt belemerítik az adott fém oldatába, amelyből az alkatrész megfelelő pontjain elektromos áramot átvezetve kialakul a vékony fémréteg. Ezeket az elemeket a galvanizálás előtt és után is le kell mosni, és mivel az alkatrész egészét alá kell meríteni a folyamat során, jelentős mennyiségű oldatra van szükség, amely aztán az eljárás végeztével hulladékként terheli a környezetet. A galvanizálási folyamat során ráadásul káros anyagok kerülnek a légkörbe, amiket szintén semlegesíteni szükséges.

Az új eljárás nem csupán gyorsabb és helytakarékosabb, mint a szokásos fürdős megoldás (a berendezés alapterülete egy négyzetméter, magassága mintegy két méter), de a környezetet is jóval csekélyebb mértékben szennyezi. Az oldatból visszamaradó hulladék mennyisége mintegy harmincad részére (-96%), az eljárás során kibocsátott széndioxid mennyisége pedig harmadára (-66%) csökkenthető.

Ahogy korábban a hibrid hajtáslánc-technológiáival, illetve virtuális törésteszt-bábuival tette, a Toyota ezúttal sem tartja meg magának a forradalmian újszerű megoldást: két partnerével, a Mikado Technos, illetve a Kanematsu vállalatokkal közösen megkezdte a nyomtatásos galvanizáló berendezések gyártását, illetve forgalmazását. A Toyota a következő három év során számos vállalatnál teszteli és ellenőrzi a technológia működését, majd legkésőbb 2024-től megkezdi annak széles körű, autóiparon túlmutató forgalmazását. Így hosszú távon nem csak a Toyota és üzleti partnerei élvezhetik a technológia környezeti és üzleti előnyeit.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó videók