2026-tól már nem csak partnerként, hanem névadó szponzorként is jelen lesz a Toyota a Forma–1-ben
A két márka közötti kapcsolat további erősödését jelzi, hogy a Haas F1 Team hivatalosan TGR Haas F1 Team néven fut majd a 2026-os szezontól kezdve a Forma–1-ben. Ezzel egy időben a Toyota Gazoo Racing (TGR), a Toyota motorsportért felelős kutatás-fejlesztési részlege partnerségi jogokat szerez az amerikai istállónál.
A Toyota részvétele a nemzetközi motorsportban több mint 60 éves múltra tekint vissza, jelenleg a Toyota Gazoo Racingen keresztül a gyár indul a Rali-világbajnokságon (WRC), a Hosszútávú-világbajnokságon (WEC), és a Tereprali-világbajnokságon (W2RC) is, de különböző gyorsasági szakágakban, az amerikai NASCAR bajnokságban és gyorsulási versenyeken is szerepelnek Toyota márkájú versenyautók szerte a világon. 2002 és 2009 között a Forma–1-ben is gyári csapattal vett részt a japán márka, azóta viszont csak a Haas-szal kötött partnerség az egyetlen kapcsolata az autósport elit kategóriájához.
2024 októberében kezdett többéves technikai partneri együttműködésbe a Haas a Toyota Gazoo Racinggel, a japán sportrészleg a mérnökeit és pilótáig küldte továbbképzésre a Forma–1-es istállóhoz, cserébe segített az amerikai istálló új szimulátorának kifejlesztésében, és a Kölnben lévő versenyalkatrész-gyártási kapacitásának egy részét is az alakulat rendelkezésére bocsátotta. A jól működő kapcsolat 2026-tól egy követező szinten folytatódik, amit a Forma–1-es csapat névmódosítása is jelez. A két fél célkitűzései eddig is három témakör (emberek, termék, működési folyamatok) körül összpontosultak, ami magában foglalta az alapvető emberi erőforrások, például a pilóták, mérnökök és szerelők továbbképzését a fenntartható motorsport-ipar és -kultúra megteremtése érdekében.
A két szervezet közötti partnerség egyik kulcsfontosságú eleme a TPC (Előző Autók Tesztelése) volt a 2025-ös szezonban. Idén a program 14 napon át tartott a Haas VF-23 versenyautóval, olyan neves pályákat érintve, mint Silverstone, Paul Ricard, Fuji Speedway, Imola és Mugello. Ezeken az alkalmakon a Toyota Gazoo Racing különböző szakágakban versenyző japán pilótái (Hirakawa Rió, Mijata Ritomó, So Cuboj és Kobajasi Kamui) kipróbálhatták a Haas két évvel ezelőtti Forma–1-es autóját, amivel értékes tapasztalatokat szereztek. A Haas F1 Team ezen aktivitása 2026-tól „TGR Haas Pilótafejlesztési Program” néven folytatódik.
„Természetesen megtiszteltetés számunkra, hogy elmélyíthetjük kapcsolatunkat a Toyota Gazoo Racinggel ezzel az új partnerségi megállapodással” – nyilatkozta Ajao Komacu, a Haas F1 Team csapatfőnöke. „A munkakapcsolatunk eddig mindenben megfelelt a várakozásainknak. Ezt bizonyítja az idei szezonban sikeresen lebonyolított TPC tesztsorozatunk is, de a színfalak mögött ennél sokkal több történt – többek között együtt fejlesztettük az új szimulátorunkat, amelyet 2026-ban telepítünk majd az angliai Banbury-ben található létesítményünkbe. A személyzet továbbképzése, ami a Haas F1 Team és a TGR együttműködésével zajlott, szintén nagy hasznunkra vált, és ez csak fokozódni fog, ahogy a partnerségünk egyre mélyül. Izgatottan várjuk, hogy tovább növekedhessünk a pilótaprogramunkhoz hasonló közös tevékenységek által, biztató látni, hogy a TGR milyen tehetséges csapatot támogat ebben a folyamatban” – tette hozzá a japán mérnök.
„A 2025-ös szezon kihívásai során tanúja voltam annak, ahogy a fiatal Toyota Gazoo Racing-pilóták és mérnökök elkezdtek hinni a saját lehetőségeikben, és még nagyobb álmokat tűztek ki maguk elé” – nyilatkozta Tojoda Akio, a Toyota elnöke. „Ez az átalakulás mélyen megérintett. És ma magabiztosan kijelenthetem, hogy a Toyota végre elkezdett mozogni – igazán mozogni. Szeretném kifejezni őszinte hálámat Gene Haasnak és Komacu Ajaónak, hogy fiataljaink mellett álltak, hittek a bennük rejlő lehetőségekben, és ugyanazzal a szenvedéllyel és perspektívával néztek a jövőbe. Azzal, hogy jövőre egy újabb lépéssel előrébb lépünk a Haas-szal való partnerségünkben, a Toyota Gazoo Racing ismert „Emberek, Termékek, Működési folyamatok” mantrája olyan módon fog felgyorsulni, amilyet még soha nem láttunk. Eljött az ideje, hogy a következő generáció megtegye az első lépéseit a világszínpad felé. Gene Haasszal, Ajaóval és a TGR Haas F1 Team minden tagjával együtt egy kultúrát és egy csapatot fogunk építeni a jövő számára. A Toyota most már valóban mozgásban van” – tette hozzá a motorsportrajongásáról híres elnök.
Fontos tudni, hogy a toyotás együttműködés ellenére a Haas továbbra is Ferrari-hajtáslánccal fog versenyezni, de a TGR-partnerség mindenképp jót tesz az istálló jövőbeli versenyképességének növelésére, ahogy annak már idén is határozottan látszódtak a jelei. A TGR Haas F1 Team január 23-án, pénteken mutatja be hivatalosan, de online formában a jövő évi versenyautójának, a VF–26-nak a festését, aztán január 26. és 30. között a csapat Spanyolországba utazik privát tesztelésre – minden istálló három napot tölthet majd a Circuit de Barcelona-Catalunya pályán, majd februárban további két hivatalos teszt következik a Bahreinben, ahol mind a 11 istálló már egyszerre lesz jelen. A 24 versenyhétvégéből álló 2026-os Forma–1 szezon pedig március elején, Ausztráliában kezdődik majd.
Fotók: Toyota Gazoo Racing, Autosport.com