A Forma-1-es pilótáknak is tetszett a Lexus új szupersportautója

Motorsport  |  2025 augusztus 19.  | Lexus LFR  | Toyota GT Racing Concept  | Haas F1 Team
A Haas F1 Team versenyzőit lenyűgözte a goodwoodi tesztvezetésen az utcai változat és annak GT3-as megfelelője is.

Július 10-én, az angliai Festival of Speeden rögtön nem csak az utcai, hanem a versenyváltozatát is láthatták a nézők az LFA utódjának, amely a pletykák szerint LFR néven debütál majd pár hónapon belül. Bár hivatalos információkkal Goodwoodban sem szolgált a Gazoo Racing az új autóról (még a hivatalos nevezési listán sem szerepeltek a Toyota GT Concept és Toyota GT Racing Concept néven futó, álcázómatricával borított prototípusok, ezért is okozott hatalmas meglepetést, hogy a hegyi felfutó pályán is mentek velük), a karakteres motorhang és a kétszer két kipufogóvég alapján sokan arra tippeltek, hogy alighanem V8-as erőforrás lapul a két szupersportkocsiban. Szinte biztos, hogy az utcai kivitel azért volt jóval halkabb a nagy szárnyas versenyváltozatnál, mert abban valamilyen hibrid rendszer is helyet kapott a turbós nyolchengeres mellett, hogy lejjebb szorítsa az emisszióját és fogyasztását.

Mindenesetre az már kikövetkeztethető, hogy a versenyautó a GT3-as szabályrendszernek megfelelően körülbelül 500-600 lóerős lehet, és nem nyomhat többet 1,3 tonnánál. A sportcélra kifejlesztett, teljesítménynövelő hibrid rendszer hozzáadásával az utcai verzió várhatóan közelebb van a 7-800 lóerőhöz, de emiatt és a sok kényelmi extra miatt természetesen a tömege is nagyobb.
A versenyautót a Festival of Speed első napjain Nakadzsima Kazuki, a Toyota háromszoros Le Mans-i győztes expilótája, az utcait pedig Tojoda Dajszuke, a Woven by Toyota alelnöke vezette Goodwoodban. Aztán a hétvégén kipróbálhatta őket a Forma-1-es Haas istálló két aktuális pilótája, Esteban Ocon és Oliver Bearman is, akiket a Motorsport.com faggatott ki az ekkor szerzett tapasztalataikról.

 

„Nagyon szórakoztató volt. Őszintén szólva fantasztikus ezt az autót vezetni. Tegnap lehetőségem volt kipróbálni a versenyváltozatot, Ollie pedig a közútival mehetett. Ma cseréltünk, így elmondhatom, hogy kicsit már kezdtem ráérezni a vezetésükre, a ma kipróbált autó valamennyivel kényelmesebb volt, mint tegnapi. De őszintén szólva mindkettő elképesztően gyors és hihetetlenül jó képességekkel rendelkezik, nagy köszönet a Toyotának, hogy annyira megbíztak bennünk, hogy ezeket a szörnyetegeket odaadták nekünk” – lelkendezett a Forma-1-ben egy győzelemmel és négy dobogós helyezéssel rendelkező Ocon.

A Haas másik pilótája, Bearman egyetértett a kollégájával: „tegnap kipróbálhattam az utcai verziót, ma meg a GT-t. Utóbbi határozottan gyorsabb, de mindkettő fantasztikus a maga nemében. A GT autó sokkal jobban illik egy ilyen pályára. Tudod, a Forma–1-es autóval nem igazán tudunk gyorsan menni itt. Kicsit ugyan több a lóerő, de a gumikból hiányzik a tapadás – főleg a hátsóknál –, hogy igazán keményen nyomhassuk a gázt. Egy ilyen GT autóval azonban tényleg életre kel ez a pálya, nagyon-nagyon élveztem a meneteket” – nyilatkozta a húszéves brit pilóta.

Jogos a kérdés, hogy miért próbálhatták ki a Haas F1 Team pilótái a Toyota/Lexus új sportautóit. Nos, az istálló Forma-1-es autóit ugyan Ferrari-motorok hajtják, de a Haas és a Toyota Gazoo Racing 2024 októberében technikai partnerségre lépett egy olyan megállapodás keretében, amely a 2028-as szezon végéig szól. Elképzelhető, hogy a japán autógyártó a Forma-1-be való visszatérését készíti elő az amerikai csapattal kötött szerződéssel, de az is lehet, hogy a királykategóriában szerzett tapasztalatokat egyszerűen más versenyszériákban (vélhetően a WEC-ben és a japán gyorsasági bajnokságokban) szeretné kamatoztatni. Mivel a Toyota a Haas F1 Team „hivatalos műszaki partnere”, a kölni központú Toyota Gazoo Racing támogatást nyújt az amerikai istállónak a tervezésben, az aerodinamikában, a műszaki szakértelemben és az alkatrészgyártásban is. Tavasz ősz óta a Toyota Gazoo Racing pilótái, szerelői és mérnökei aktívan részt vesznek a Haas által végzett Forma-1-es teszteken is.

Szinte biztos, hogy 2025 egy fontos motorsporteseményén tartják majd a Lexus LFR szupersportautó leleplezését: elképzelhető, hogy a szeptember végi Fuji 6 órás WEC futamon Japánban, vagy az IMSA WeatherTech Sportautó-bajnokság atlantai szezonzáróján, az októberi Petit Le Mans-on az Egyesült Államokban. Állítólag a GT3-as versenyváltozat az első évében, 2026-ban rögtön három bajnokságban (a WEC-ben, az amerikai IMSA-ban és a japán SUPER GT-ben) is indulni fog.

 

Fotók: Motor1.com, YouTube