
A Toyota Gazoo Racing sorozatban negyedik alkalommal lett világbajnok a terepraliban
A Toyota magabiztos, kettős győzelmet aratott a Portugál-ralin, ezzel bebiztosítva a 2025-ös FIA Tereprali-világbajnokság (W2RC) gyártói bajnoki címét, méghozzá sorozatban a negyedik alkalommal. A GR Hilux Evók a csapat szezonbeli második győzelmét szerezték meg Portugáliában az ötödik gyorsasági szakaszon, egy nagy átlagsebességű, 103 kilométer hosszú szelektíven, amelyet a Lisszabon környéki erdőkben rendeztek. Ez a szakasz zárta a hatnapos tereprali-viadalt, amelyen a mért szakaszok hossza összesen 1413 km volt.
Lucas Moraes és navigátora, Armand Monleón először nyertek világbajnoki (W2RC) versenyt, miután a héten végig megbízhatóan teljesítettek a 203-as rajtszámú Toyota GR Hilux Evóval. Lenyűgöző hetet zártak, az ötödik szelektíven már egy ötödik hely is elég volt nekik a verseny megnyeréséhez és a 30+11 pont begyűjtéséhez, de a célban az előnyük egy perc sem volt a csapattársak – az idei Dakaron is másodikként végző Henk Lategan és Brett Cummings – előtt. A két páros ádáz küzdelmet vívott a Portugál-rali fináléjában. Végül Moraesék a záró szakaszon 19 másodperccel növelni tudták a korábbi 34 másodperces előnyüket Lateganék előtt. A dél-afrikai páros a 202-es rajtszámú Hiluxszal a záró gyorsasági szakaszon hatodikként ért célba, amivel tehát az abszolút második helyen zárták a portugál versenyt, és 25+12 pontot szereztek.
Ezzel az eredménnyel mindkét toyotás pilóta jelentősen csökkentette a hátrányát az egyéni bajnoki címért folyó versenyben: Lategannak húsz helyett már csak kilenc, Moraesnek 25 helyett már csak tíz pont a hátránya a bajnokságot vezető Nászer el-Attija (Dacia Sandrider) mögött. A háromszoros világbajnok katari idén csak egyetlen fordulót nyert (Abu Dhabiban), így minden eddiginél nagyobb nyomás alatt fog érkezni a marokkói fináléra. Portugáliában néhol jó tempót diktált, amit a prológon és a negyedik szakaszon aratott győzelmeivel is bizonyított, de két gyengébben sikerült nap miatt kiesett a győzelemért folyó versenyből.
Sajnos Seth Quintero és Andrew Short nem tudtak elindulni Portugáliában a záró gyorsaságin, miután meghibásodott a 360 lóerős V6-os turbómotor a 204-es rajtszámú Toyota GR Hilux Evójukban, közvetlenül a szombati versenynap vége előtt. Quintero azonban még így is a negyedik helyen áll a pilóták pontversenyében a szezonzáró előtt, bár a hátránya 56 pontra nőtt el-Attijához képest.
A pilóták és navigátorok világbajnoki címéért folytatott küzdelem csak a 2025-ös idény ötödik és egyben utolsó futamán, a Marokkó-ralin dől majd el, amelyet október 6. és 11. között rendeznek meg. Ez a verseny el-Attija egyik kedvencének számít, a katari ugyanis már hétszer diadalmaskodott itt, legutóbb tavaly.
Portugália után Brett Cummings és Armand Monleón a navigátorok pontversenyében a második, illetve a harmadik helyen állnak, 14, illetve 15 ponttal lemaradva az első helyen álló Edouard Boulanger (Dacia Sandrider) mögött.
Nyilatkozatok:
Lucas Moraes:
„Nagyon örülök, hogy megszerezhettem ezt a győzelmet a csapatnak, a másodikat zsinórban, Dél-Amerika után Portugáliában is. A lényeg, hogy megvédtük a gyártók világbajnoki címét. Hihetetlenül jó volt egész héten az autó, aminek köszönhetően egy nagyon stratégiai, okos versenyt futhattunk. Csak egyetlen defektünk volt az egész versenyen, ami kulcsfontosságú volt a győzelemhez. Azért is örülök, hogy megszerezhettem ezt a győzelmet Brazíliának, mert ez az első alkalom, hogy brazil pilóta nyerjen egy tereprali-világbajnoki futamot. Köszönöm a teljes Toyota Gazoo Racing W2RC csapatnak ezt a lehetőséget és a kemény munkát.”
Hank Lategan:
„Nagyon jó verseny volt. Ez volt az első alkalom, hogy Európában vettünk részt egy W2RC fordulóban. Tudtuk, hogy hol állunk a bajnokságban, ezért volt rajtunk némi nyomás. És mivel ez volt az első alkalom, hogy ilyen terepen versenyeztünk, minden a tapasztalatszerzésről szólt. Általában néhány évbe telik, mire valaki gyors lesz ezeken a versenyeken, és az, hogy egyből belejöttünk a tempóba, nagyon pozitív. Ez biztató a jövőre nézve, elégedett vagyok az itt végzett munkánkkal. Brett és az autó is nagyon jól dolgozott, szóval összességében elégedett vagyok. És most jön Marokkó, ahol Lucas és Nászer ellen küzdünk meg a bajnoki címért. Eddig csak a Dakaron és egy dél-afrikai versenyen indultam. A többi verseny teljesen új volt idén nekem, és Marokkó is az lesz, még Brett számára is. Kihívás lesz, hogy alkalmazkodjunk a terephez, de már ismerjük az autót és a csapatot. Persze ez egy kicsit hátrány, hogy nincs innen tapasztalatunk, de mindent megteszünk majd, hogy gyorsan felvegyük a tempót.”
Bart Eelen, a Toyota Gazoo Racing W2RC vezetője:
„Örülök, hogy a csapat már a szezon vége előtt bebiztosította magának a gyártók bajnoki címét. Ez mindenképpen egy kihívásokkal teli szezon volt. Úgy gondolom, hogy ez a sportág sokkal érdekesebbé vált a Dacia és a Ford érkezésével, akik komoly kihívást jelentettek számunkra. De számíthattunk a nagyszerű csapatainkra, a nagyszerű mérnökeinkre és a nagyszerű szerelőinkre – hihetetlen, hogy ezek az emberek mennyi munkát tesznek bele nap mint nap. Még mindig harcolnunk kell a pilóták bajnoki címéért, így a következő marokkói verseny vélhetően ugyanolyan izgalmas lesz, mint ez a portugáliai.”
A bajnokságok állásai egy futammal a szezon vége előtt:
FIA World Rally-Raid Championship (pilóták):
1. Nászer el-Attija (The Dacia Sandriders): 140 pont
2. Henk Lategan (Toyota Gazoo Racing W2RC): 131 pont (-9)
3. Lucas Moraes (Toyota Gazoo Racing W2RC): 130 pont (-10)
FIA World Rally-Raid Championship (navigátorok):
1. Édouard Boulanger (The Dacia Sandriders): 145 pont
2. Brett Cummings (Toyota Gazoo Racing): 131 pont (-14)
3. Armand Monleón (Toyota Gazoo Racing): 130 pont (-15)
FIA World Rally-Raid Championship (gyártók):
1. Toyota Gazoo Racing W2RC: 397 pont
2. The Dacia Sandriders: 287 pont (-110)
3. Ford M-Sport: 217 pont (-180)
Fotók: Toyota Gazoo Racing