Egyedi festéssel készül a hétvégi Le Mans-i 24 órásra a Toyota

Motorsport  |  2025 június 11.  | GR010 Hybrid  | Le Mans
A japán gyártó 40 éve indult először a világ leghíresebb hosszútávú autóversenyén, az évforduló alkalmából az egyik GR010 Hybrid piros-fehér festést kap, amivel a márka régi versenyszíneit idézik fel. Eddig az előkészületek jól haladnak a szombat délután rajtoló versenyre, amit az is mutat, hogy a Toyota érte el a legjobb időt a hivatalos tesztnapon.

A WEC 2024-es szezonjában gyártói világbajnoki címet szerzett Toyota Gazoo Racing célja az lesz az előttünk álló hétvégén, hogy legyőzze a komplett Hypercar mezőnyt – amelyben nyolc gyártó 21 autója képviselteti magát – és hatodik alkalommal nyerjen La Sarthe-ban, megerősítve ezzel esélyeit a bajnoki címvédésre. Le Mans dupla pontokat kínál, ezért egy itteni jó szereplés felgyorsíthatja a jelenleg a második helyen álló japán csapat felzárkózását a Ferrarira, amely eddig idén minden futamon győzni tudott, és 65 ponttal vezeti a bajnokságot. Főleg a kedvezőtlen teljesítménykiegyenlítési rendszer (BoP) miatt eddig a Toyota egyik legénysége sem tudott még idén dobogóra állni, ugyanis minden versenyen a Kölnben készülő GR010 Hybridnek volt a mezőnyben a legrosszabb súly/lóerő aránya. Ez azonban a Le Mans-i 24 órásra megváltozik, a Toyota versenyautója ugyanis az előző, spái versenyhez képest 16 kilóval könnyebb (1053 kg) és 40 kW-tal erősebb (520 kW, 707 LE) lesz, így az aktuális súly/teljesítmény aránya (2,025 kg/kW) már a mezőny közepére, az ötödik helyre sorolja.

A Toyota első Le Mans-i részvételének 40. évfordulóján a japán csapat több mint 320 ezer rajongó előtt küzd majd a győzelemért. Csak ezen a versenyhéten a Mike Conway, Kobajasi Kamui és Nyck de Vries által vezetett 7-es rajtszámú GR010 Hybrid vadonatúj festést visel, amelyet a 1998-ban a versenyen részt vevő Toyota GT-One (TS020) ihletett, a feltűnő, piros-fehér dizájn miatt a 7-es a csapaton belül állítólag a „steak” becenevet kapta. A 8-as autó – amelyet Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Hirakava Rió vezet – viszont a jelent képviseli a hagyományos matt fekete festésével.

A Toyota 27. alkalommal vesz részt a legendás versenyen, mióta 1985-ben debütált Le Mans-ban. Itt eddig összesen 61 Toyota autó versenyzett, amelyek öt győzelmet, 18 dobogós helyezést és nyolc pole pozíciót szereztek, és a pálya jelenlegi, 2018 óta élő változatának körrekordját (3:15,267, Kobajasi, 2020, TS050 Hybrid) és versenyben futott körrekordját is egy Toyota tartja (3:17,297, Conway, 2019, TS050 Hybrid). Az egyedi festés mellett a neves évfordulót a pálya melletti Gyártók Falujában egy különleges rajongói területtel is megünnepli a Toyota. Itt az ún. Hidrogén Faluban bepillantást nyerhetnek a rajongók a WEC jövőjébe, amelyben a hidrogénes, karbonsemleges, fenntartható jövő elérését lehetővé tevő versenytechnológiák kerülnek majd előtérbe.

A Toyota a Le Mans-i tapasztalatokat is felhasználva fejleszti technológiáját, mivel az alkatrészeknek a 24 órán át tartó versenyzés során magas hőmérsékletnek és extrém terheléseknek, rezgéseknek kell ellenállniuk. A 2012-es visszatérés óta a japán gyártó kizárólag hibrid hajtásláncokkal versenyez itt, mivel a magas teljesítmény és a hatékonyság is elengedhetetlen a sikerhez. A 2025-ös specifikációjú, összkerék-meghajtású GR010 Hybrid egy 272 lóerő teljesítményű villanymotorral rendelkezik az első tengelyen, a hátsó tengelyét pedig egy 707 lóerős, 3,5 literes, V6-os ikerturbós belsőégésű motor hajtja, amely 100%-ban megújuló bioüzemanyaggal működik.

Június 7-én, szombaton kezdődött a 93. Le Mans-i 24 órás programja, amikor mindkét GR010 Hybrid sikeresen átment a műszaki ellenőrzésen, és a csapatfőnök Kobajasi a 7-es számú autóval végigment a város utcáin a hagyományos felvonuláson. A pályán történő előkészületek június 8-án, vasárnap a hivatalos tesztnappal kezdődtek, amely az egyetlen lehetőség volt a csapatok számára, hogy a 13,626 km hosszú Circuit de la Sarthe aszfaltjára hajthassanak az autóikkal, mielőtt június 11-én, szerdán megkezdődnek a hivatalos szabadedzések. Egy defektet leszámítva a GR010 Hybridek problémamentes napot zártak, és bár ezúttal nem a minél jobb köridőkön, hanem inkább a rendszerek finomhangolásán volt a hangsúly, mégis a 8-as Toyota érte el a legjobb köridőt (3:26,246). A 7-es autó a 14. helyen zárta a kétszer háromórás, napos időben rendezett tesztet. Mivel a pálya részben közutakból áll, az állapota folyamatosan változik – és a köridők csökkennek –, ahogy az autók megtisztítják a felületét és gumit kennek fel az ideális ívére.

Hétfőn és kedden nem volt gyakorlás a pályán, de a Toyota csapatának így is sűrű volt a programja. A szerelők mindkét autót átépítették, hogy készen álljanak a szerdai két szabadedzésre, amelyek a kvalifikáció előtt és után kerülnek megrendezésre. Eközben a mérnökök és a pilóták elemezték a tesztadatokat, és a kezelhetőség, az egyensúly és a gumiabroncsok használatának optimalizálása érdekében módosításokat végeztek. A szerdai kvalifikáció 15 leggyorsabb autója csütörtökön 21:05-kor részt vesz a 20 perces Hyperpole 1-ben, hogy megküzdjön az első tíz helyért, a végső rajtsorrend pedig a 21:40-kor kezdődő, 15 perces Hyperpole 2-ben alakul majd ki. A pénteki pilótafelvonulás után a verseny június 14-én, szombaton 16 órakor kezdődik.

A Toyota egy speciális weboldalon, a https://toyotagazooracing.com/wec/special/2025/24h-lemans/ kínál lehetőséget a rajongóknak, hogy részletesebben megismerjék a csapat Le Mans-i történetét, kihívásait és versenyzését, beleértve az idei futamra vonatkozó friss információkat, valamint a két GR010 Hybrid fedélzeti kamerájának élő közvetítését.

 

Fotók: Toyota Gazoo Racing