Győzelemmel és pole pozícióval zárta a WEC-szezont a Lexus

Motorsport  |  2025 november 15.  | Lexus RC F  | FIA WEC  | Akkodis ASP Team
A francia Akkodis ASP Team a remek bahreini szereplésnek köszönhetően a csapat- és az egyéni bajnokságban is dobogón végzett az LMGT3 kategóriában a Hosszútávú-világbajnokságon (FIA WEC).

Már az első bahreini szabadedzésektől kezdve a két Lexus RC F erősnek tűnt az 5,412 km-es szahíri pályán. José María López, Clemens Schmid és Petru Umbrarescu 87-es rajtszámú Lexusa az első gyakorláson a második leggyorsabb időt érte el, mindössze 0,056 másodperccel lemaradva a legjobbtól. A Ben Barnicoat, Finn Gehrsitz és Arnold Robin által vezetett 78-as RC F pedig a harmadik lett, megmutatva a Lexusban rejlő potenciált. A második szabadedzésen megfordult az állás: Finn Gehrsitz a 78-as autóval a tabella élére állt, 2:02.613-as köre a nap leggyorsabbja volt. Ekkor a 87-es autót egy kisebb probléma hátráltatta, ennek ellenére a top 10-ben végzett. A harmadik bahreini szabadedzés megerősítette a csapat a vezető pozícióját: mindkét Lexus az első háromba került.

Kemény küzdelmet hozott a pénteki időmérő, melynek végén Robin a 78-as autót a második helyre hozta az 2:03.021-es idővel, mindössze három századmásodperccel lemaradva az Iron Lynx csapat Mercedes-AMG GT-je mögött. Umbrarescu az ötödik leggyorsabb időt futotta a 87-es Lexusszal, ezzel bebiztosította, hogy az Akkodis ASP Team mindkét autója az első ötben legyen, és bejusson a kvalifikáció döntőjét jelentő Hyperpole-ba. Ebben Gehrsitz mindent beleadott, és már első próbálkozására egy 2:01.661-es kört futott a Lexusszal, több mint három tizedmásodpercet verve a második helyezett, a 60-as Iron Lynx Mercedes idejére. Ez a tökéletes kör pole pozíciót ért a Bahrein 8 órásra. Közben a 87-es autó Schmiddel a volánnál egy stabil negyedik hellyel zárta a Hyperpole-t. „Mindennek tökéletesen össze kellett állnia itt ahhoz, hogy jó időt futhassunk, de nagyon felkészülten érkeztünk, és keményen dolgoztunk a szabadedzések során. Ez meghozta a gyümölcsét, hihetetlen kört tudtam menni – azt hiszem, van egy olyan autónk, amellyel a dobogóért és a győzelemért harcolhatunk. Készen állunk arra, hogy mindent beleadjunk!” – nyilatkozta a pole pozíció megszerzése után a 21 éves Gehrsitz, aki mindössze a harmadik pilóta a WEC történetében, aki már több pole pozíciót is szerzett az LMGT3 kategóriában. 

Szombaton helyi idő szerint délután két órakor, 35 fok feletti hőmérsékletben rajtolt el a 2025-ös WEC-szezon utolsó futama. Robin a 78-as rajtszámú Lexusszal ideális rajtot vett az első rajtkockából, és gyors tempót diktálva azonnal előnyt épített ki az élen. A negyedik helyről indulva Umbrarescu egy kontrollált első etapot teljesített, és feljött a 87-es Lexusszal az első háromba. Robin az élen dupla etapot teljesített, és sorra futotta a leggyorsabb köröket, de aztán egy bosszantó műszaki hiba keresztülhúzta a számításait. A második óra vége előtt ugyanis a telemetria meghibásodott az autójában, ami megakadályozta a valós idejű adatok továbbítását az FIA-nak, ezért a 78-as RC F legénységének fel kellett adnia a versenyt az élről.
Viszont a másik Lexus, melynek volánjánál ekkor már Schmid ült, közben szép lassan felzárkózott az élre.

Körről körre csökkentette a hátrányát a 61-es Mercedeshez képest, aztán a második óra vége előtt átvette tőle a vezetést. A 87-es RC F innentől kezdve kirobbanthatatlan volt a vezető helyről. A tökéletesen végrehajtott boxkiállásoknak és a konstans, jó köridőknek köszönhetően a López, Schmid és Umbrarescu triója az üldözők folyamatos nyomása ellenére is stabil előnyt tudott fenntartani, sőt, a verseny egy pontján már 30 másodperces előnyt is sikerült kiautózniuk az Iron Lynx csapat Mercedese előtt. Aztán az előny elillant, amikor egy baleset miatt bejött a biztonsági autó, és új rajtot rendeltek el. De a Lexus-Akkodis ASP Team felnőtt a kihíváshoz, és ezután is élen maradt a leintésig.

José María López, a csapat legnagyobb sztárja vette át a volánt az utolsó etapban, és mesterien vezetve 13 másodperces előnyt épített ki. Akkor is megőrizte a hidegvérét, amikor utoljára bejött a biztonsági autó, és ismét elillant a különbség. Amikor 30 perccel a leintés előtt újraindult a mezőny, a sarkában loholt a 27-es Aston Martin, de megelőzni nem tudta. Aztán az utolsó tíz percben a 61-es Mercedes is komoly nyomás alá helyezte a – Toyotával – kétszeres világbajnok argentint, aki végül elsőként haladt át a célvonalon, de az előnyéből csak 0,786 másodperc maradt 216 kör és nyolc óra küzdelem után. 

Ez a győzelem, amely Interlagos után idén a második volt a Lexusnak, egy kivételes hétvégét zárt le az Akkodis ASP csapat és a japán autógyártó történetében. Az újabb siker ugyanis biztosította a francia csapat számára a harmadik helyet az LMGT3 csapatbajnokságban, míg López, Schmid és Umbrarescu szintén harmadikak lettek a pilóták pontversenyében, pedig a Lexusnak ez mindössze a második szezonja volt a WEC-ben. „Rendkívül kielégítő érzés egy pole pozícióval és egy győzelemmel zárni a szezont. Másodszorra is sikerült kihasználnunk azt a lendületet, amit az év során felépítettünk. A bajnoki dobogós helyezés jutalom a kemény munkáért és az elkötelezettségért, valamint az egész csapat és a pilóták fegyelmezett teljesítményéért” – nyilatkozta a leintés után Jérôme Policand csapatfőnök.

A Lexus számára a következő kihívás már a láthatáron van: 2026. március 28-án, a katari Losail International Circuit pályán kezdetét veszi a Hosszútávú-világbajnokság következő szezonja, amelyben nagy valószínűséggel már egy vadonatúj autót indít majd az autógyártó.

 

Fotók: Lexus