
Új festéssel folytatja a Toyota gyári csapata a rali vb-t
Immár második alkalommal változtat a gyári GR Yaris Rally1-esek fényezésén a Toyota Gazoo Racing World Rally Team. A 2022-ben bevezetett, új szabályok szerint épített versenyautó a hagyományos piros-fehér-fekete színkombinációban két szezont teljesített, aztán a 2024-es szezonnyitótól (Monte-Carlo-rali) kezdve egészen a 2025-ös Kanári-szigetek-raliig (amelyen az első négy helyen Toyoták végeztek) fekete alapszínnel szerepelt a rali-világbajnokság versenyein. Azonban most megint változtat az autók megjelenésén a Toyota, ráadásul szokatlan módon a szezon közben.
A Kanári-szigetek-rali után bemutatott ezüstszínű festés teljesen új külsőt kölcsönöz majd nem csak az autóknak, hanem az egész csapatnak is a szezon soron következő európai murvás versenyein. Azonban az ezüst alapszín mellett a csapat megtartja a jellegzetes, fekete és piros színeit is az autó oldalán látható, nagyméretű „GR” betűkombinációban, így valamennyire a hagyományos stílus folytonossága is megmarad. A feltűnő új festés a nem nyilvános tesztek után a 2025-ös Portugál-ralin (május 15-18.) debütál, ahol a pilóták, Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kacuta Takamoto mindent megtesznek majd, hogy a csapat tovább növelje fölényes előnyét a gyártók bajnokságában.
Pont azokon a versenyeken (Portugália, Szardínia, Görögország) a legmagasabb a Rally1-es autókban a pilótafülke hőmérséklete, amelyek a naptár következő három fordulóját jelentik. A fekete festésről a fényvisszaverő ezüstre való átállás segíthet némileg javítani a Toyota-pilóták és navigátoraik komfortérzetén a GR Yaris Rally1-esek belső terében. Hogy a csapat mikor tér vissza az ezüstről a feketére, az nem világos, feltételezések szerint a tavalyi szezonban és az idei első négy fordulóban használt régi festés az év vége felé, a maradék aszfaltos versenyeken (az októberi Közép-Európa-ralin és a novemberi Japán-ralin) tűnhet fel újra. Egyelőre nem tudni, hogy a Sami Pajari által használt, ötödik számú GR Yaris Rally1 – amely tavaly és idén eddig hófehér karosszériával, a félgyári Toyota Gazoo Racing WRT2 csapat színeiben indult – milyen festéssel folytatja a forró murvás futamokon.
A Toyota gyári alakulata eddig mind a négy futamon győzni tudott a 2025-ös szezonban, Ogier monte-carlói diadalát Evans kenyai és svédországi, valamint Rovanperä spanyolországi győzelme követte. Jelenleg 96 WRC-győzelemmel áll az örökranglistán a japán márka, és egyre jobban közeledik a Citroën 102 győzelmes rekordjához.
Sébastien Ogier:
„Nekem tetszik az új festés, de azt hiszem, inkább az volt vele a fő cél, hogy néhány fokkal alacsonyabb legyen tőle a hőmérséklet az autóban, amikor kint meleg van. Nagyon tetszett a fekete fényezés is, menőnek tartottam, de az igaz, hogy nyáron néha irtózatosan meleg volt tőle a pilótafülkében. Mindannyiunk kérése volt, hogy találjunk valami megoldást arra, hogy egy kicsit csökkentsük bent a hőmérsékletet. Ilyen szempontból jó, hogy a csapat támogatott minket, és ezt a festést választotta, ráadásul ezzel friss megjelenésünk is lesz a nyárra, amit biztos vagyok benne, hogy a szurkolók is szeretni fognak.”
Kalle Rovanperä:
„A fő cél nyilvánvalóan az volt, hogy az egész autót, az összes alkatrészt és minket, versenyzőket is hűvösebben tartsanak az autóban, ami számunkra mindig nagyon fontos. Lesz néhány nagyon forró rali, és igen, azokon nagyon meleg lesz az autóban. Remélem, hogy ez a változás ez egy kicsit segíteni fog ebben.”
Elfyn Evans:
„Őszintén szólva nagy rajongója voltam az előző színnek – tetszett a fekete autó, de talán nem annyira, amikor kint 30 fok volt, bent pedig sokkal melegebb. Szóval természetesen örvendetes, hogy a nyári raliversenyekre egy kicsit megfelelőbb színt kapunk, de biztos vagyok benne, hogy amikor kicsit lehűl az idő, újra élvezni fogjuk a fekete fényezést is.”
Fotók: wrc.com