
Előre a múltba RAV4 alapokon!
Egyre divatosabb a restomod műfaja: az alkotók fognak egy régi, klasszikus autót, majd módszeresen kicserélik mechanikus elemeit. Az így született járművek külsőre jó karban tartott veterán gépkocsinak tűnnek, de a valóságban nagy teljesítményű motorral, modern futóművel, kényelmes ülésekkel, fejlett infotainment rendszerrel teszik egyszerűbbé a használatot.
Egészen más utat választott az 1968-ban alapított japán Mitsuoka: ők modern, jellemzően megfizethető gépkocsikat szabnak át úgy, hogy stílusukban 50-60 évvel korábbi automobilokra emlékeztessenek.
Sokáig a brit autóipar klasszikusai álltak modellt alkotásaikhoz, mostanában azonban mintha másfelé kacsingatnának. A Rock Star meglehetősen jól sikerült kópiája a hatvanas években gyártott, második generációs Chevy Corvette-nek.
A hasonlóság meggyőző: szájharmonika hűtőmaszk, egymás fölé rendezett, szögletes fényszórók és annyi króm, ami manapság egy komplett céges flottára is elég volna. Csillognak a lökhárítók, az oldalsó koptatóbetétek, az oldalablakok és a küszöbök szegélye, a festett acél keréktárcsák agyburkolata, és még a csomagtérajtóra is jutott egy lábtörlőnyi fényes felület.
A korhű hangulatot ballonos, durva mintázatú terepabroncsok erősítik, és a bőséges színválaszték egy-két pasztell tónusa is hozzáteszi a magáét (mi ezeket Trabant-kékként és Zsiguli-szürkeként azonosítjuk, ám gyanítjuk, hogy Japánban más modellekre asszociálnak a gyűjtők.)
Igen, gyűjtők: a jövő nyártól gyártásba kerülő Mitsuoka Buddy-ból ugyanis 2021-ben 50, majd utána évente mindössze 150 darab gyártását tervezi a manufaktúra. Hogy miért csak ennyit, rögtön kiderül, amint megnézzük az árcédulát: az autóért legalább 4 697 000 japán jent, azaz mintegy 13,5 millió forintnak megfelelő összeget kell kifizetnünk. Így több mint másfélszer (egészen pontosan 1,7-szer) annyiba kerül, mint az autó, mint az alapját adó Toyota RAV4.
Ez persze azt is jelenti, hogy – egy eredeti Chevy Blazerrel ellentétben – a Mitsuoka Buddy tágas, kényelmes és biztonságos, ráadásul takarékos és környezetbarát. A Buddy bármely hajtáslánc-variációval rendelhető: szóba jöhet a 2,0 literes, 171 lóerős benzinmotor, első- vagy összkerékhajtással, de a 2,5 literes hibrid hajtáslánc is választható, elektromos összkerékhajtással, 222 LE rendszerteljesítménnyel.
A Mitsuoka Buddy szélessége, magassága, tengelytávja és általában minden fő belső és külső mérete megegyezik a Toyota RAV4-ével. Kivétel a karosszéria hosszúsága, amely büszke 13 centiméterrel nőtt – ez az ára a látványos orrkialakításnak és a hangsúlyos lökhárítóknak. A Mitsuoka tudomásunk szerint - és mélységes bánatunkra - nem tervezi balkormányos változat építését, ugyanakkor mivel a beltérben kizárólag az üléskárpitot cserélik le igényesen varrott bőrre (valamint új emblémát kap a kormánykerék), elvileg megoldható volna a dolog – kérdés, hogy volna-e kereslet mifelénk egy ilyen múltidéző családi autóra. Nekünk nincs kétségünk efelől.
Fotók: mitsuoka-motor.com