Évszázados trendet borított a Toyota Észak-Amerikában

Évszázados trendet borított a Toyota Észak-Amerikában

2022 január 05.
1931 óta minden évben a General Motors nyerte az USA újautó-eladási versenyét. 2021-ben azonban fordult a kocka: a Toyota letaszította az élről az autógyártót, méghozzá magabiztos fölénnyel.

Miután 2020-ban a koronavírus-járvány miatt világszerte a mélybe zuhantak az újautó-eladások, mindenki dicsőséges talpra állásban reménykedett 2021-ben. Az egészségügyi válságot azonban beszállítói krízis követte. A globális félvezetőhiány alapjaiban rengette meg az autóipart: alig volt olyan gyártó, aki fennakadások nélkül tudta volna kiszolgálni ügyfeleit. Ebben a helyzetben kiemelkedő jelentőséget nyert az optimális termékstratégia, a hatékony működés és a kellő alkalmazkodóképesség.

A Toyota már év közben jelezte, hogy versenytársainál kisebb mértékben érinti működését az alkatrészhiány, és bár teljesen nem tudta semlegesíteni a piaci hatásokat, az év végére meglett a vállalat operatív stabilitásának a kedvező eredménye.

A 2021. decemberi adatok szerint a Toyota Motor North America (TMNA) az előző naptári évben 2 332 262 gépkocsit értékesített. Ez ugyan csupán 10,4 százalékkal több, mint a mélypontnak tekinthető 2020. évben, de ez is elegendő volt ahhoz, hogy az autógyártó átvegye a vezetést a General Motorstól (GM), amely 1931 óta minden évet az USA legnagyobb forgalmú autógyártójaként zárt, 2021-ben azonban csupán 2,2 millió gépjárművet adott el az Egyesült Államokban.

A Toyota tehát kilencven éves hagyománynak vetett véget 2021-ben, ám nem csak erre lehet büszke. A cégcsoport huszonkét éve töretlenül vezeti a villamosított személygépkocsik piacát; 2021-ben 73,2 százalékos növekedéssel minden eddiginél több, 583 697 gépkocsit (túlnyomórészt full hibrid modelleket) adtak el, ami a TMNA éves forgalmának egynegyedét tette ki. A Toyota és Lexus márkák összesen tizennyolc villamosított modellt forgalmaznak a hatalmas nemzeti piacon, többet, mint bármely más szereplő; ez a szám 2022 derekára húszra fog nőni.

Míg a haszonjárművek terén a vállalat meghagyta az elsőséget a General Motorsnak, a piac egyik legfontosabb szeletét, a kompakt platós haszonjárművekét immár tizenhetedik éve uralja a Toyota Tacoma. Ami a személygépkocsikat illeti, a piac 22 százalékát (!) magáénak tudható Toyota márka tíz éve őrzi veretlenségét. Nem kevesebb, mint négy típusa vezeti az adott szegmensek eladásait: a Toyota Camry húsz, a Toyota Highlander hat, a Toyota RAV4 öt éve számít méretosztálya legnépszerűbb típusának, míg a 2021-ben megújult, immár hibridként kapható Toyota Sienna első ízben lépett az eladási listák élére.

 

Fotók: Toyota, Wheelsage, US Post, CNBC