
Ez nagyot fog szólni: lesz elektromos Land Cruiser
2023-ban, a Tokiói Mobility Show-n debütált a Land Cruiser SE koncepció – aztán közel három évig nem érkeztek hírek a modellről. Most viszont a Toyota bejelentette: az SE lehet az egyik a hét új elektromos modell közül, amelyet 2027 közepéig mutatnak be. Egy magát megnevezni nem kívánó belső forrás a Reutersnek annyit mondott, hogy a japán cégóriás átszervezi gyártási struktúráját az amerikai Kentucky államban működő üzemében, s itt lesz az elektromos Land Cruiser gyártási központja.
A koncepcióautót látva és a jármű funkcióját tekintve azonban valószínű, hogy az újdonság csupán nevében lesz Land Cruiser. Hiszen az új Land Cruiser SE nem a terepjáróknál megszokott, létravázas szerkezetre épül, hanem önhordó karosszériát kap. Ez hatalmas változás, amely nemcsak a menetdinamikát és a kényelmet javítja, de az aerodinamikát is. Mindez jól látható már a koncepció formáján is: a szélvédő sokkal jobban meg van döntve, a hasmagasság kisebb, a karosszéria egésze pedig lendületesebb és áramvonalasabb. A Land Cruiser SE – ha végül ez marad a modell neve - olyan SUV lesz, amely három üléssorban hét utast is kényelemben szállíthat.
Ami az adatokat illeti: a Land Cruiser SE termetes jószág lesz, hossza tanulmányautóként 5.150, szélessége 1.990, magassága pedig 1.705 milliméter volt. A három üléssoros kialakításról a tengelytáv árulkodik a legbeszédesebben: 3.050 mm.
Az SE formavilága is jelentősen eltér az „eredeti” Land Cruiserétől. A hagyományos LC ikonikus modell, dobozszerű formavilága az elpusztíthatatlanságot és a terepképességeket láttatja. Nagyok a terepszögek, jelentős a hasmagasság, és a nagy, ballonos abroncsok állnak jól a kocsinak. Ezzel szemben a Land Cruiser SE tanulmány sokkal jobban belesimul a modern családi autók mezőnyébe: tetszetős, kényelmes és praktikus, amelyet modern technológiával pakoltak tele.
Fontos újítás lesz például a Toyota új Arene nevű szoftverplatformja. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a jármű szoftverei ne csak a gyártás pillanatában legyenek korszerűek, hanem menet közben is haladjanak a korral. A moduláris komponens-szoftverek használata, az OTA- (over-the-air) frissítések, a felhasználó beleegyezésével a termékfejlesztés érdekében végzett adatgyűjtés, a biztonsági rendszerek, a hangvezérléses támogatás és a multimédiás integráció mind a modern rendszer részei.
Bár a Toyota hibridjei világszerte nagyon kelendőek, a cég nem mond le arról, hogy villanyautókkal is bővítse palettáját. Jelenleg ugyanis a bZ4X az egyetlen tisztán elektromos Toyota. Hamarosan érkezik a CH-R villanyautó változata 77 kWh-s akkupakkal, a Suzukival közösen fejlesztett Toyota Urban Cruiser EV (61 kWh), valamint a bZ4X kap egy hosszított Touring változatot.
A Land Cruiser SE ezt a palettát bővíthetné felfelé, bár az akkumulátor kapacitásáról még nincsenek információk. Jelenleg a legnagyobb akkupakk, amit Toyotába vagy Lexusba szerelnek, 77 kWh-s (ilyen kerül a hamarosan érkező új CH-R+-ba, Lexus ES-be és RZ-be is), ám a megfelelő hatótáv érdekében ennél nagyobbra lesz szükség az elektromos Land Cruiser esetében. A másik megoldás, hogy a lítium-ionos kémiát új összetétel váltja fel. Talán nem véletlen, hogy a Land Cruiser SE koncepció porondra állításával egy időben, szintén 2023 októberében jelentette be a Toyota és az Idemitsu Kosan japán cégóriás, hogy együtt fejlesztik a szilárdtest-akkumulátorokat, és akkori közleményükben 2027-28-as sorozatgyártást prognosztizáltak.
Fotók: Toyota