Le Mans-ban adott ízelítőt a készülő GR Priusból a Toyota
A Gazoo Racing, a Toyota gyári sport- és versenyrészlege június 6-án mutatta be a Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition tanulmányautót a „Japán. Végtelen felfedezés" című kiállításon, amelyet a Japán Nemzeti Turisztikai Szervezet, a Mazda Motor Corporation és a Toyota Gazoo Racing közösen rendez a Le Mans-i 24 órás 100. évfordulójának tiszteletére a legendás Circuit de la Sarthe pálya gyártói falujában.
A Japán Nemzeti Turisztikai Szervezet kezdeményezésére megvalósított expón a Toyota és a Mazda versenyautói láthatók, előbbi az egyetlen japán autógyártó, amely az idei Le Mans-on is indul. Sőt, a Toyota Gazoo Racing vitán felül favoritnak is tekinthető, mivel az utóbbi öt futamot megnyerte itt, és a Hosszútávú-világbajnokság (WEC) 2023-as szezonjában sem talált eddig legyőzőre a korábbinál jóval erősebb konkurencia, a négy másik gyári csapat ellenére sem.
A centenáriumi verseny hetén megnyílt kiállítás egyrészt visszatekint a két japán autógyártó által a motorsportban, többek között Le Mans-ban kifejlesztett technológiákra, másrészt bemutatja a szén-dioxid-semleges társadalom eléréséhez szükséges kihívásokat, mint például a járművek villamosítása, a hidrogénenergia és a szén-dioxid-semleges üzemanyagok használata.
A Toyota Gazoo Racing az itt bemutatott, ötödik generációs Priuson alapuló 24h Le Mans Centennial GR Edition koncepcióautóval fejezi ki háláját a francia Automobile Club de l'Ouest felé a Le Mans-i 24 órás szervezéséért. A látványos tanulmány a GR010 HYBRID Hypercar versenyautó által inspirált exkluzív kerekeinek és aerodinamikai csomagjának köszönhetően állítólag kiváló teljesítményre képes versenypályán is, és a tervek szerint a Hosszútávú-világbajnokság hatodik fordulóján, a Fuji 6 órás versenyen és más közelgő eseményeken is bemutatkozik majd a nagyközönség előtt.
Egyedi, 18 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákon fut a Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition, a felnikre 235/50-es méretű Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat húztak. Nem csak megültették a futóművet a Toyota Gazoo Racing mérnökei, de a nyomtávjait is kiszélesítették, ami jelentősen növeli az elérhető kanyarsebességet. De ezt a célt szolgálják az aerodinamikai kiegészítők, az első szplitter, a méretes hátsó szárny és diffúzor is. Igen agresszívvá teszik a Prius megjelenését a szénszálból készült karosszériaelemek, a sárvédő-szélesítések, a tető, motorháztető és a csomagtérajtó, ráadásul a tömeget is csökkentik.
Nem tett említést a Toyota Gazoo Racing a kétliteres benzinmotorra épülő, ötödik generációs hibrid hajtásláncon végzett módosításokról, de ha nem nyúltak hozzá, akkor sem lehet lassú a tanulmány, mivel az Európában forgalmazott, 223 lóerős Prius plug-in már szériaállapotában is mindössze 6,7 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, amivel messze túlszárnyalja elődei menetteljesítményeit.
Bár a Le Mans-ban bemutatott Prius mindössze egyetlen példányban létezik, a pletykák szerint a Toyota már dolgozik a dedikált hibrid modell hamarosan megjelenő GR sportváltozatán, amelyet ez a koncepció ihlethet, és amely a normál plug-innél nagyobb teljesítményt és sportosabb vezetési élményt kínálhat. Talán a Toyota ezzel a tanulmánnyal méri fel, hogy mekkora igény lenne egy ilyen Priusra.
Fotók: Toyota