
Piaci alapokra helyezi hidrogéntüzelőanyag-cellás üzletágát a Toyota
A nyár elején több európai autógyártó is visszavonulót fújt a hidrogéntüzelőanyag-cellás hajtásláncok terén, jelentős kutatási és fejlesztési eredményeket áldozva be a rövid távú megtakarítások érdekében. A Toyota ezzel szemben töretlenül hisz abban, hogy az emberi társadalom energetikai igényeire hosszú távon a hidrogén biztosíthat fenntartható, minimális vagy zéró szénlábnyomú, megfizethető és biztonságos megoldást.
Ezzel összhangban a vállalat Észak-Amerikában új, publikus weboldalon keresztül biztosít hozzáférést hidrogénüzletága, a Toyota Hydrogen Solutions tevékenységeihez és megoldásaihoz. Ez a csatorna részletes tájékoztatással szolgál a vállalat termékeiről és szolgáltatásairól, esettanulmányok és legjobb gyakorlatok bemutatásával szemlélteti a technológia jelenlegi és jövőbeli előnyeit, valamint elérhetőségi adatokat kínál azoknak a lakossági és vállalati ügyfeleknek, akik a Toyotához hasonlóan hidrogéntüzelőanyag-cellás rendszerekkel biztosítanák háztartásuk, közösségük vagy vállalkozásuk energiaszükségleteit.
Ezek a megoldások a telepített (stacionárius) áramfejlesztő rendszerektől kezdve a személyautókon, buszokon és nehézteherjárműveken át a modulárisan bővíthető ipari energetikai rendszerekig számos innovációt foglalnak magukba. Legújabb példaként a Toyota saját tevékenységein belül is széles körben alkalmazni kívánja a hidrogéntüzelőanyag-technológiát: a Toyota Motor North America kaliforniai alkatrészellátó központjába (NAPPC) hamarosan hidrogénüzemű nyerges vontatók fogják szállítani a Long Beach-i teherkikötőből a beérkező alkatrészeket. Ez logikus lépés, hiszen a konténerkikötőben már jelenleg is hidrogénhajtású járművek szolgálják ki a helyi logisztikai feladatokat, ráadásul itt építették fel a Toyota világelső hidrogénfejlesztő központját, amely naponta már megnyitásakor 1,2 tonna hidrogént volt képes biometánból előállítani. Most az NAPPC központi telephelyén is hidrogéntöltőpontot építenek ki, és tovább fejlesztik, illetve bővítik a vállalat hidrogén-ökoszisztémáját.
„A Toyota a mai napig számos közúti, kötött pályás és vízi járműbe integrálta hidrogéntüzelőanyag-cellás technológiáját, ugyanakkor többek vagyunk egyszerű hajtáslánc-beszállítónál” – mondta Jay Sackett, a Toyota Motor North America kutatási és fejlesztési tevékenységekért felelős főmérnöke. „Célunk, hogy különböző olyan megoldásokat biztosítsunk ügyfeleink számára, amelyek megfelelnek igényeiknek. Ennek a most megnyitott weboldalnak egyértelmű az üzenete: készen állunk arra, hogy piaci alapú szolgáltatásokat kínáljunk, és olyan technológiákat biztosítsunk ügyfeleinknek, amelyeket előnyösen tudnak alkalmazni.”
Szintén vadonatúj hír, hogy a Toyota bemutatta harmadik generációs hidrogéntüzelőanyag-cellás hajtásláncát. A Gen 3 FC technológia könnyű és nehéz gépjárművekben debütálható már 2027-ben, és 20 százalékkal takarékosabb, valamint ugyanennyivel nagyobb teljesítményű lesz, mint a jelenlegi tüzelőanyag-cellás rendszer. Ami pedig a megbízhatóságát illeti; a Toyota szerint a nehéz teherjárművekben egymillió kilométert is megtehet felújítás nélkül a technológia, azaz szervizigénye nem lesz nagyobb a jelenlegi dízelmotoros nyerges vontatókénál.
Fotók: Toyota, Fuel Cells Works, Driving Hydogen