Tovább épül a Toyota piramisa – a csúcson a Century állhat

Nemzetközi hírek  |  2025 október 6.  | Toyota Century  | Japan Mobility Show
A világ legnagyobb autógyártója, a Toyota újabb mérföldkőhöz érkezik: az eddig kizárólag a japán piacon elérhető Century globális színrelépése a küszöbön van. Egy friss teaser-kampány (https://global.toyota/info/jms2025/jp/) és Akio Toyoda elnök nyilatkozatai arra utalnak, hogy a vállalat új, harmadik szintet készül bevezetni termékhierarchiájába a Toyota és a Lexus fölé.

A Toyota stabil, széles modellpalettával rendelkező márka, amelyet a legendás megbízhatóság, a kimagasló minőség és a technológiai sokszínűség jellemez. A Toyota úttörő szerepet vállalt a hibrid technológia kifejlesztésében és népszerűsítésében. Ha elképzelünk magunk elé egy piramist, akkor az alsó, legszélesebb harmad a Toyota palettája. Erre a masszív alapra épült rá a Lexus – a piramis közepe -, amely kevesebb modellt kínál, s ezek kifinomultabbak és kényelmesebbek, illetve a még magasabb minőségre a prémiumérzésre fókuszálnak. A siker nem is maradt el. A most körvonalazódó stratégia szerint a harmadik szintet, a piramis csúcsát a Century jelenti majd. Olyan márka lesz, amely már nem egyszerűen a prémium, hanem az ultraluxus kategóriát képviseli; a Bentley, a Rolls-Royce és a Maybach riválisa lesz.

A Century neve Japánban már legendás. Az első Century limuzin 1967-ben debütált, és azóta mindössze két teljes generációváltáson ment keresztül: először 1997-ben, másodszor 2017-ben újult meg alapjaiban, ami jól mutatja a Toyota filozófiáját. Nem az egymást követő divathullámok szerint gyártanak autót, hanem ritkán nyúlnak hozzá, de akkor a lehető legjobb termékkel állnak elő, amelyet szükségtelen néhány évente frissítgetni. A típus mindig is a japán elit – diplomaták, vállalatvezetők és a császári család – kiváltságos járműve, a Toyota gyártási kompetenciájának és szemléletének legtisztább megtestesítője volt.

A Century modellek kézzel készülnek, kizárólag Japánban állítják őket elő, és mind technológiai, mind esztétikai szempontból a Toyota mérnöki tökéletességének csúcsát képviselik. Míg a Lexus globális prémiummárkaként a teljesítmény, a technológia és a modern luxus szintézisét kínálja, addig a Century az időtlen elegancia, a csendes kényelem és a kézműves gyártás letéteményese.

A 2023-ban bemutatott Century SUV, azaz a márka második modellje már egyértelműen jelezte, hogy a Century készen áll új kategóriák meghódítására. Ez a modell a Rolls-Royce Cullinan japán megfelelőjeként született meg, exkluzív négyszemélyes kabinnal, tolóajtókkal és GRMN sportváltozattal. A legfrissebb hírek szerint a Century kínálata tovább bővülhet. Új karosszériaváltozatokra számíthatunk – például kétajtós kupé vagy luxus egyterű is csatlakozhat a Century-portfólióhoz.

A Toyota teaser-kampánya és a közelgő, október 13-i leleplezés a Tokiói Autókiállítás (Japan Mobility Show) előtt azt sugallja, hogy a Toyota nemcsak a Century palettáját, hanem a márka szerepét is új szintre emeli. A marketingkampányban a Century címere ott látható a Toyota, a Lexus, a Gazoo Racing és a Daihatsu emblémája mellett,  Tojoda Akio pedig hangsúlyozta: „A Century a középpontban van.” Ez az üzenet sokak szerint annak előhírnöke, hogy a Century önálló, globálisan bevezetett márka lesz, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Lexus vitorlát bontott bő három évtizeddel ezelőtt.

Fontos azonban megértenünk, hogy a Toyota nem versenyezteti a Centuryt a Lexusszal. A két márka más filozófiát képvisel, és más célközönséget szolgál. A Lexus marad a prémiumszegmens csúcsán, amely vevőelégedettség, minőség, megbízhatóság terén rendre maga mögé utasítja német versenytársait. A Century a luxusautók mezőnyben bizonyít majd, ahol a sofőrös használat, a teljes személyre szabhatóság és a kézműves kivitel magától értetődő. A Century gyártási volumene alacsony marad, így megmarad az exkluzivitás, illetve minden példány egyedi gondossággal készül Japánban.

Ha a hírek igaznak bizonyulnak, és a Century valóban globális márkává válik, a Toyota ismét olyan piacra lép be, amelyet jobbára az európai márkák uralnak. Az átrendeződés borítékolható, hiszen egy Japánban, különlegesen magas minőséggel megépített luxusgép új színt hoz a szegmensbe, és vásárlókat csábít majd a Toyota luxusmárkájához.

 

Fotók: Toyota