Toyota Camry - a sasszem éjjel is hibátlanul vigyáz ránk

Igaz, hogy a modellváltások csak legfeljebb négy-öt évente követik egymást, az autókban működő technológia azonban folyamatosan fejlődik. Bizonyos esetekben ez a fejlődés szó szerint élet és halál kérdése lehet. Erre jutott a közelmúltban az amerikai AAA legújabb vizsgálata is.

Az AAA, vagyis az American Automobile Association 1902-ben alakult az Egyesült Államokban, és ma Észak-Amerika legnagyobb autóklubja. A szervezet nemcsak szolgáltatásokat nyújt tagjainak, hanem évtizedek óta kutatja a közlekedésbiztonság kérdését is. Legutóbbi tanulmányukban azt vizsgálták, mennyit fejlődtek az automatikus vészfékező és gyalogosfelismerő rendszerek – különösen sötétben, amikor a legtöbb gázolás történik. Egy gyakori külvárosi, kertvárosi helyzetet szimuláltak, és arra voltak kíváncsiak, hogy ha egy sötétben 40 km/órás sebességgel haladó autó előtt átgyalogol egy humanoid bábu, az autók észreveszik és időben megállnak-e vagy elütik a robotot?

Első ízben hat éve végezték el a tesztet, amely akkor lesújtó eredménnyel zárult: az akkori autók rendszerei éjszaka gyakorlatilag teljesen hatástalanok voltak a gyalogosok észlelésében. Sem a kamerák, sem a képfeldolgozó szoftverek nem álltak azon a szinten, hogy érdemben segíteni tudjanak. Márpedig ez kritikus probléma, hiszen az ilyen tragédiák több mint 75 százaléka sötétedés után történik. Az AAA 2025-ben újra nekifutott a tesztnek, hogy kiderüljön, mennyit fejlődött a technológia.

A kísérlethez négy modern modellt választottak: a 2024-es Honda Accordot, a 2025-ös Toyota Camryt, a 2025-ös Chevrolet Malibut és a 2025-ös Tesla Model 3-at. Az eredmények egyértelműen biztatóak voltak. Az automatikus vészfékrendszerek az esetek 60 százalékában sikeresen elkerülték az ütközést éjszaka – ez óriási előrelépés a korábbi nullához képest. A fejlődés tehát kézzelfogható, ám a teszt azt is megmutatta, hogy nem minden autó teljesít egyformán jól.

A Honda Accord például csak részben tudta elkerülni a gyalogosokat, míg a Tesla Model 3 az öt futásból négyszer megállt időben, egy alkalommal pedig jelentősen csökkentette az ütközés erejét – a képzeletbeli gyalogos nem halt meg, de szilánkosra tört a lába. A Chevrolet Malibu viszont nagyon gyengén szerepelt.

Ekkor jött a Toyota Camry, amely minden várakozást felülmúlt. A japán modell 100 százalékos eredményt ért el, vagyis egyetlen alkalommal sem ütötte el a gyalogost. Rendszere már több mint 22 méterről figyelmeztetett a veszélyre, és átlagosan 13 méterrel a potenciális gázolás előtt megkezdte a fékezést. Ez nemcsak a mérnöki precizitás diadala, hanem annak a filozófiának is a bizonyítéka, amelyet a Toyota évek óta követ: az emberi élet védelme mindennél fontosabb.

Az AAA azonban csavart még egyet a feltételeken és azt is feltárta, hogy számít-e a gyalogos ruházata. Ezért a tesztek során a kutatók fényvisszaverő mellényt is adtak a robotokra, ám az eredmények vegyesek lettek. Egyes autók, például a Honda, még rosszabbul teljesítettek; mintha a fényes ruha összezavarta volna az érzékelőket. Mondanunk sem kell, hogy a Toyota ezt a tesztet is hibátlanul oldotta meg - azt gyanítjuk, hogy a Camrynek az óvodában távcső volt a jele.

Az eredmények tehát javulnak, de egyelőre vegyesek. Van azonban egy biztos pont; a Toyota Camry az AAA tesztje szerint nemcsak világosban, hanem éjszaka is példamutatóan teljesít. Más márkák még csak fejlődnek, addig a Toyota már most képes arra, ami a legfontosabb – megóvni az emberi életet minden körülmények között.

Éjszakai gyalogosfelismerés és vészfékezés

 

Standard ruha

Fényvisszaverő ruha

Jármű

adott figyelmeztetést

vészfékezett

elkerülte a gyalogost

adott figyelmeztetést

vészfékezett

elkerülte a gyalogost

Toyota Camry

5/5

5/5

5/5

5/5

5/5

5/5

Honda Accord

3/5

3/5

2/5

0/5

0/5

0/5

Tesla Model 3

5/5

5/5

4/5

5/5

5/5

5/5

Chevrolet Malibu

4/5

4/5

1/5

5/5

5/5

3/5

Fotók: Toyota, AAA