A Toyota vagány kalandgépe – turbós hibrid hajtással érkezett meg az új Tacoma

Turbós hibrid hajtással mutatkozott be a Toyota vagány kalandgépe, az új Tacoma

2023 május 22.
Amerika kedvenc középkategóriás pickupjának 2024-es nemzedéke háromféle karosszériával és nyolcféle felszereltséggel választható. A mérnökök fő célja a terepjáró-képességek javítása volt, sziklamászással és nagy sebességű sivatagi száguldással bővült az eddig is széles repertoár.

Közel két évtizede a középkategóriás pickupok piacvezetője Észak-Amerikában a helyi igényekre szabott Toyota Tacoma. Az új, negyedik generáció formatervezése a kaliforniai Newport Beachen és a michigani Ann Arborban található CALTY Design Centerben zajlott. A keskenyített karosszéria és a széles felső hűtőrács az eredeti Hiluxra utal, de jellegzetes dizájnelemnek számítanak még a magasan elhelyezett fényszórók, az oldalsó funkcionális légbeömlők, és a hűtőrácsba integrált, 50,8 cm hosszú LED lámpasor.

Számos változatban érhető el az új Tacoma. Kétféle fülke áll rendelkezésre: a négyajtós Double Cab (1,52 vagy 1,83 m hosszú platóval), és az új, kétajtós XtraCab (1,83 méteres platóval), amely kétüléses, és az ülések mögött okos tárolási funkciókkal rendelkezik. Ebben az utasülés lehajtható, és munkafelületként, vagy akár asztalként is használható.

Az új Tacomához SR, SR5, TRD PreRunner, TRD Sport, TRD Off Road, Limited, TRD Pro és Trailhunter felszereltségek választhatóak. A fényűző Limited olyan extrákkal rendelkezik alapáron, mint a motorosan behúzható alsó fellépők, a head-up kijelző, a 14 colos érintőképernyő, a JBL audiorendszer, a digitális belső visszapillantó tükör, a motoros tetőablak, az új adaptív felfüggesztés és az állandó összkerékhajtás (hibrid hajtással).

Új platform és futóművek

Már a Tundra és Sequoia modellekből ismert új globális teherautó platformot, a TNGA-F-et használja  a Tacoma is. Nagyobb testvéreihez hasonlóan a teljes vázszerkezet a fokozott merevség érdekében nagyszilárdságú, lézerhegesztett acélból készül, a karosszéria felső részéhez pedig alumíniumot használtak a súlycsökkentés érdekében. A váz kereszttartóit is megerősítették, hogy növeljék a tartósságot. Egy további keresztmerevítővel növelték meg a kormánymű merevségét, ami javítja az immár elektromos rásegítésű rendszer pontosságát és visszajelzéseit.

Az új, tekercsrugós, többlengőkaros hátsó felfüggesztés személyautósabb vezethetőséget biztosít, az SR, SR5 és TRD PreRunner modellekben azonban a laprugók továbbra is megmaradtak. Mostantól alapáron négy tárcsafék jár, amelyek az előző, hátul dobfékes modellhez képest nagyobb fékerőt biztosítanak, nem is beszélve a TRD modellekről, amelyek elöl még nagyobb átmérőjű féktárcsákkal rendelkeznek. Az új elektronikus rögzítőfék lehetővé tette a kis sebességű radaros sebességtartó automatika és a visszagurulás-gátló beépítését.

Minden Tacoma-változat egyedi felfüggesztéssel rendelkezik. A TRD Sport például piros színű TRD sport-lengéscsillapítókat kap, amelyek még gyorsabb reagálást biztosítanak. A TRD Off-Road egycsöves, távtartályos Bilstein lengéscsillapítókkal van felszerelve a nagyobb rugóutak miatt és a hatékonyabb hőelvezetés érdekében. A végállás-szabályozó szelep megnövelt csillapítóerőt biztosít a gátlónak, amikor a felfüggesztés hirtelen összenyomódása a rugóút végéhez közeledik. A TRD Pro három irányban állítható, távtartályos Fox QS3 lengéscsillapítói a nagy sebességű terepezés igényeihez igazodnak.

A Trailhunter változatban az ausztrál ARB cég új Old Man Emu felfüggesztése dolgozik, amelyet lassú terepezésre és nagy teherbírásra hangoltak. Az elsősorban aszfaltos használatra szánt Limited változat új, adaptív változó felfüggesztési rendszert kapott, amely az útviszonyoknak megfelelően folyamatosan módosítja a csillapítási erőket, hogy a lehető legnagyobb komfortot biztosítsa.

A Tacoma maximális vontatási kapacitása az SR5 i-FORCE és a TRD PreRunner XtraCab modellek esetében 2948 kg, a TRD Off-Road modellek esetében a hasznos terhelhetőség 775 kg. 7%-kal nőtt a plató térfogata, az alumíniumból készült hátsó ajtó elektromosan nyitható és zárható, amihez a hátsó lámpákba egy-egy gombot építettek be. A benzines változatoknál 400 W-os AC inverter-csatlakozók vannak a platóban és a középkonzolban, míg a hibrid változatokban ezek teljesítménye 2400 W, és 12 V-os csatlakozók is rendelkezésre állnak.

Már hibrid hajtással is

A Tacoma két erős és hatékony hajtásláncot kínál, amelyekben a 2,4 literes turbómotor a közös pont. A belépő szintű SR-ben a négyhengeres 231 lóerőt és 329 Nm nyomatékot ad le, viszont a többi változatban a teljesítménye 282 lóerőre, a nyomatéka 429 Nm-re nő, ha az új, nyolcfokozatú, elektronikusan vezérelt automatikus sebességváltóval (ECT-i) párosítják. Hatfokozatú intelligens kézi sebességváltó (iMT2) is rendelhető a visszaváltásokat simává tevő gázfröccs-automatikával és lefulladásgátlóval, a manuális váltóval szerelt Tacomák motorja 274 lóerős, 420 Nm nyomatékkal.

Igazi újdonság a középkategóriás, alvázas pickupok szegmensében az i-FORCE MAX hibrid rendszer, amely a Tacomához valaha kínált legerősebb hajtáslánc. A nyolcfokozatú automatikus sebességváltóba egy 48 lóerős villanymotort integráltak, amely egy 1,87 kWh-s NiMH akkumulátorból kapja az energiát. 331 lóerő a rendszerteljesítmény, 630 Nm a nyomaték, utóbbi majdnem a kétszerese annak, amennyit a régi V6-os tudott!

Még jobb terepjáró-képességek

Minden Tacomában széria hátul az önzáró differenciálmű, a négykerék-meghajtású modellek ezen kívül még elektronikusan vezérelt felezővel is rendelkeznek. A nagyobb felszereltségi szintekhez elektronikusan zárható hátsó differenciálmű tartozik, a hibrid hajtású Limited csúcsváltozat állandó összkerékhajtása ezen kívül még egy zárható középső differenciálművet is kapott. A Tacoma legendás terepjáró képességei az új generációban tovább javultak azáltal, hogy az első kanyarstabilizátorok gombnyomásra leválaszthatóak a kerekekről, aminek segítségével az első tengely artikulációja (eltérése a vízszintes pozíciótól) 10 százalékkal nőtt meg az előző Tacomához képest.

A TRD Pro változat hasmagassága 27,9 cm, első terepszöge 33,8 fok, áthaladási szöge 23,5 fok a hátsó terepszöge 25,7 fok (vonóhorog nélkül). Az autó Multi-Terrain Monitor rendszerének kamerái megmutatják az útvonalon fenyegető potenciális akadályokat a 14 colos központi érintőképernyőn. Hogy a legkeményebb helyzetek se okozzanak gondot, a Tacoma alapáras első és opcionális hátsó mentőkampót, valamint szintén feláras alsó védelmet kínál.

Mostantól felező állásban is működik a Multi-Terrain Select rendszer, amely módosítható beállításokat kínál a kerekek kipörgés-szabályozására különböző terepviszonyok között, például sárban, murván, homokban, hóban vagy sziklás talajon. A korábbinál csendesebben működő, ötféle sebességet kínáló CRAWL Control alacsony sebességű terep-tempomatként működik, lehetővé téve a vezető számára, hogy csak a kormányzásra koncentráljon. 

A TRD Pro specialitása a sivatagi száguldás

A TRD Pro motorja hatékonyabban lélegzik a plusz légbeömlő és a dupla végű cat-back kipufogórendszer jóvoltából.  Kizárólag ebben a változatban debütál az IsoDynamic Performance ülés, amelynek célja, hogy rázós utakon a vezető látómezejének stabilizálásával javítsa a koncentrációt és a kényelmet, valamint csökkentse a fáradási hajlamot. Az ülés levegő-olaj lengéscsillapító rendszere egyszerre teszi lehetővé az ülés függőleges és oldalirányú mozgását, hogy mérsékelje a test mozgását, stabilizálja a fejet és a nyakat, valamint a gerincet egyenes vonalban tartsa.

A legújabb technológiákat használták fel

A 8 vagy 14 colos multimédiás érintőképernyőn a Toyota legújabb multimedia rendszere fut, amely a 2022-es Tundrában debütált. A rendszer támogatja a vezeték nélküli Apple CarPlay® és Android Auto™ kompatibilitást, és elérhető mellé a megnövelt teljesítményű vezeték nélküli Qi töltőpad. Csak a magasabb felszereltségi szintekhez jár a négy különböző stílus megjelenítésére képes, 12,3 colos digitális műszeregység, míg az alacsonyabb felszereltségekhez 7 colost kínálnak.

Remote Connect-előfizetés esetén a szabadon megosztható digitális kulcs összekapcsolódik a kompatibilis okostelefonokkal, ami lehetővé teszi a járműbe való bejutást, a hátsó ajtóhoz való hozzáférést és a jármű távolból történő elindítását. Emellett elérhető egy hitelkártya-méretű Smart Card kulcs is, amelyet a vezető könnyen és kényelmesen magával vihet, bárhová is megy. A Tacoma prémium, tízhangszórós JBL audiorendszerének különlegessége az új, külsőleg csatlakoztatott mélynyomó, és a Flex nevű hordozható hangszóró. Utóbbi a műszerfalba dokkolva feltöltődik, és középső hangszóróként működik. Kivéve a dokkolóból hat órán át is működhet, és akár 90 cm mély vízbe is meríthető.

 

Fotók: Toyota