Modern, bivalyerős ikerturbós motorral született újjá a klasszikus Toyota Land Cruiser

Tuning  |  2025 október 29.  | Toyota  | Land Cruiser  | Las Vegas  | SEMA
A Las Vegas-i SEMA tuningshow-n kiállított, 80-as években gyártott „kocka” FJ60-as új motorja több mint két és félszer erősebb, mint az eredeti volt, de ez kívülről egyáltalán nem látszik a terepjárón.

A Toyota a 2025. november 4–7. között tartandó SEMA-n mutatja be az egy példányban létező Turbo Trail Cruisert, amely ötvözi a 80-as évek ikonikus luxusterepjárójának, a Land Cruiser FJ60-asnak az időtlen vonzerejét a mai Land Cruiser J300-asban és Tundra pickupban megtalálható dupla turbófeltöltős V6-os i-FORCE motor brutális erejével és szerény fogyasztásával.

Az egyedülálló projekttel a Toyota ismét bebizonyította, hogy igényes mérnöki munkával zökkenőmentesen be lehet építeni utólag egy modern erőforrást egy régi járműplatformba. Teljes egészében Toyota alkatrészekből épül fel a látványos restomod változat, amely azt mutatja meg, hogyan alakíthatja át drasztikusan a mai hajtáslánc-technológia a legendás klasszikusok nyújtotta vezetési élményt ódivatúból modernné.

A 3,4 literes dupla turbófeltöltős V6-os benzinmotor (V35A-FTS) a Turbo Trail Cruiserben 394 lóerőt és 649 Nm nyomatékot biztosít, vagyis majdnem két és félszer annyit, mint az FJ60 eredeti, négyliteres, soros hathengeres motorjának 150 lóerős teljesítménye és 284 Nm-es nyomatéka. Az átalakulás azonban nem csak a nyers erőről szólt. Csendesebb működést, simább járást, kifinomultságot, csökkentett károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást kínál a modern turbómotor. Mindezt ráadásul jobb gázreakciókkal és a dupla turbófeltöltés biztosította meredek, mégis lineáris nyomatékgörbével kombinálja, ami a Land Cruisert minden eddiginél alkalmasabbá teszi a hétköznapi és a terepen történő használatra is.

„A Turbo Trail Cruiser bemutatja, hogy mi történik, ha a Toyota modern hajtáslánc-technológiáját integráljuk az egyik legikonikusabb klasszikusunkba” – mondta Marty Schwerter, a Toyota Motorsports Garage operatív igazgatója és a projekt vezető építője. „Ez egy hot-rod megközelítés a Toyota gyári DNS-ével – erő, vezethetőség és megbízhatóság egy olyan csomagban, amely továbbra is hű marad az eredeti Land Cruiser szellemiségéhez.”

Sok felújított restomod projekttel ellentétben a Turbo Trail Cruisert úgy építették meg, hogy teljesen úgy nézzen ki a végeredmény, mint ahogy a donor autó 1985-ben kigördült a gyárból Japánban. Minden alkatrészt úgy fejlesztettek ki, hogy illeszkedjen anélkül, hogy módosítani kellene a tűzfalat, át kellene helyezni miatta a rögzítési pontokat, vagy megváltoztatni az FJ60 szerkezeti integritását. A Toyota Motorsports Garage csapata új motortartó bakokat tervezett és egy adapterlemezt is készített, hogy az i-FORCE V6-os motort az FJ60 gyári ötfokozatú kézi sebességváltójának harang alakú házához lehessen illeszteni. 

Áttervezték a motor olajteknőjét is, hogy illeszkedjen a régi Land Cruiser létraalvázának kialakításához, az egyedi, rozsdamentes sportkipufogórendszer pedig agresszív hangot biztosít gyorsításkor. Egy új hőcserélőt is felszereltek az eredeti rögzítési pontokra, hogy nagyobb hűtési kapacitást biztosítsanak a két turbófeltöltővel lélegeztetett V6-osnak, amelynek a kapcsolatát a motorvezérlő rendszerrel egy egyedi kábelköteg biztosítja, szavatolva a gyárival egyenrangú vezethetőséget.

A modern hajtásláncon túl a klasszikus FJ60-as 3,81 centiméteres emelést, 35 col külső átmérőjű terep gumiabroncsokat, valamint korhű színű fényezést és grafikákat kapott, amelyek a Toyota eredeti, 1986-os Ezüst 147-es árnyalatának PPG reprodukciójával készültek. Csak olyan frissítések kerültek be az ötszemélyes utastérbe, amelyek megőrizték időtlen vintage jellegét, miközben azt a benyomást keltik, hogy ez a terepjáró az elmúlt 40 évet egy garázsban töltötte, büszkén öregedve, mégis makulátlan állapotban megmaradva a mai napig. 

„A Toyota rajongói számára a Turbo Trail Cruiser többről szól, mint pusztán a lóerőkről” – mondta Mike Tripp, a Toyota marketing alelnöke. „Az is fontos volt, hogy megőrizzük egy olyan jármű karakterét, amelyet a rajongók ma is szeretnek, közben pedig bemutassuk, hogy a Toyota mai hajtáslánc-technológiája milyen zökkenőmentesen képes javítani a vezetési élményt. Ez egy koncepcióautó, de jól mutatja azt a szenvedélyt, amelyet megosztunk az ügyfeleinkkel, hogy ezeket a klasszikusokat új és izgalmas módokon életben tartsuk” – tette hozzá.

A Turbo Trail Cruiser a 2025 novemberi SEMA tuningkiállításon a Toyota gyári, fő standján lesz látható Las Vegasban. Ez az építés is bizonyítja, hogy a belsőégésű járművek továbbra is fontos szerepet játszanak a japán autógyártó többutas stratégiájában. A Toyota továbbra is elkötelezett a hajtáslánc-megoldások teljes skálájának kínálata (a hagyományos belső égésű motoroktól az öntöltő és plug-in hibridekig, az akkumulátoros-elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás járművekig) mellett, hogy az ügyfelek szabadon választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelőt. 

 

Fotók: Toyota USA