Nyolc híján 300: már meg is jelent az első komoly chiptuning a GR Yaris-hoz

Nyolc híján 300: már meg is jelent az első komoly chiptuning a GR Yaris-hoz

2021 február 04.
A német DTE Systems nem sokáig késlekedett a GR Yaris sikerét látva, a cég tuningdoboza mindent kihoz a modell háromhengeres turbómotorjából, ami a gyári hardverrel lehetséges.

Az új Toyota GR Yaris már alapállapotában is mindennek nevezhető, csak gyengének nem, hiszen 261 lóerőt és 360 Nm-t szabadít a négy kerékre 1.6 literes, feltöltött motorja. Azonban mint tudjuk, a sportos sofőröknek teljesítményből és nyomatékból sosem elég. Nekik szánja a chiptuningra szakosodott DTE Systems a kifejezetten ehhez a típushoz kifejlesztett PowerControl X tuningboxot, amely valós időben akár kilenc különböző jeladó-csatorna (befecskendezési nyomás, turbónyomás, szívósori nyomás, légtömeg stb.) jeleit képes megváltoztatni, és a motorvezérlés felé küldeni.

Az eredmény lenyűgöző: a kis fekete doboz beépítése után a GR Yaris optimalizált motorja már 292 lóerőt és 405 Nm-t képes leadni, vagyis a teljesítménye és a nyomatéka körülbelül 12 százalékkal lesz nagyobb. Mindez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy az 1280 kilogramm tömegű Toyota álló helyzetből 100 km/h-ra nem 5,5, hanem 4,6 másodperc alatt képes felgyorsulni, ami az egyik legjobb érték a hot hatch-ek világában.

Egy mobilos applikáció segítségével a tulajdonos bármikor kikapcsolhatja a tuningboxot, és visszatérhet a gyári beállításokhoz, de az alkalmazással azt is be lehet programozni, hogy indítás után mennyi ideig melegedjen a motor, mielőtt az új, megemelt értékekre áttér a számítógép. Látványnak sem utolsó, amikor a telefon kijelzőjén valós időben, grafikonon megjelenik az aktuális turbó- és befecskendezési nyomás, a fordulatszám vagy a Yarisra ható G-erők nagysága.

Sőt, az applikáció segítségével három alapprogram közül is lehet választani. Sportban a maximális teljesítményt adja le a motor a lehető legspontánabb gázreakciók mellett. A Dynamic a mindennapi használatra vagy hosszú utakra optimalizált, kevésbé agresszív beállítás, az Efficiency pedig csak alacsony fordulatszámnál emeli meg a nyomatékot, így korábban fel lehet váltani, amivel a DTE szerint 15 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el.

A tuningbox ára 599 euró, ami körülbelül 220 ezer forintnak felel meg.

Fotók: Toyota, DTE Systems

 

Kapcsolódó videók