Visszatérhet a Scion? A Toyota új off-road koncepciója vadul, hibriden és reménytelien dübörög
A Scion története 2003-ban kezdődött, amikor a Toyota felismerte, hogy az amerikai fiatalok másra is vágyhatnak, mint amit az elnyűhetetlen Corolla vagy Camry kínálnak. A Scion az egyediség, a testreszabhatóság és a megfizethető stílus márkája lett, olyan modellekkel, mint az xB vagy az FR-S, amelyek bátran szakítottak a japán márka konzervatívabb imázsával. A Scion volt a Toyota kreatív laborja, ahol kísérletezni lehetett formával, színekkel és gondolkodásmóddal. Csakhogy az amerikai piac gyorsan változott, és miután a Scion teljesítette küldetését, 2016-ban elbúcsúzott. Talán kicsit túl korán.
Most viszont, alig egy évtizeddel később a Toyota úgy látja: megérett az idő szélesíteni márkái portfolióját. A csúcskategóriás és egyedi Century kilép Japánból, és a legfontosabb luxuspiacokon indul hódító útra, a Scion név újraélesztése pedig a másik végletet hozhatja el: a fiatalos, kísérletező irányt.
A Scion 01 tanulmány a szó hagyományos értelmében nem is autó, hanem négyszemélyes terepjáró buggy, és sok részletében emlékeztet egy offroad versenyautóra. A Toyota észak-amerikai mérnökei egy kifejezetten terepre szánt koncepciót alkottak, amely az extrém környezetekre készült, de a technológiai kifinomultságot sem nélkülözi. A gép szíve a Toyota nagyteljesítményű, turbófeltöltős négyhengeres hibrid hajtáslánca, amely több mint 300 lóerős. Ez a 2,4 literes gép a Toyota észak-amerikai teherautó-ágazatából származik. A hajtáslánc különlegessége a „Silent Mode”, amely tisztán elektromos haladást tesz lehetővé.
A Scion 01 koncepciót nemcsak gyorsaságra, hanem sokoldalúságra is tervezték. Képes a sivatagi dűnék közötti száguldásra, teljesítménye és igényes futóműve révén alkalmas terepversenyeken való részvételre, de a technikás sziklamászástól sem ijed meg. A rugóutak óriásiak, a nyomtáv széles, a kocsi mérete pedig kellően kompakt ahhoz, hogy szűk helyeken is elférjen.
Bár egyelőre csak tanulmányról van szó, a tervezők alaposak voltak: a biztonságot és a strapabíróságot az FIA-szabványnak megfelelő bukókeret garantálja, amelyet a Toyota saját fejlesztésű szerkezeti megoldásai egészítenek ki. A hajtáslánc, a felfüggesztés és a fékrendszer a Toyota terepjáró-örökségét hordozza, és extrém körülmények között is kipróbált és bizonyított alkatrészekből épül fel. A formaterv a kaliforniai CALTY dizájnstúdió munkája: robusztus, futurisztikus, de minden részletében kidolgozott, mint egy japán bushido harcos páncélja.
A végeredmény olyan jármű, amely a kaland, a technika és az önkifejezés határterületein mozog. Egy gép, amelynek több személyisége lehet: csörtető fenevad a terepen vagy elektromos üzemmódban guruló hobbiautó. A Scion 01 a Toyota idei SEMA-standjának központi eleme lett. S talán egyben előfutára is egy olyan korszaknak, amikor a Toyota minden korábbinál több márkát, sokféle hangulatot, életérzést illeszt kínálatába. Ha a méltóságteljes Century a császári udvarnak és a jetset világnak készül, akkor a Scion 01 az amerikai vadonba a terepezés és az adrenalin szerelmeseinek.
Fotók: Toyota