2020-ban a Toyota volt a magyarok kedvenc márkája

2020-ban a Toyota volt a magyarok kedvenc márkája

2021 január 05.
A kivonásoktól megtisztított adatok szerint a Toyota hatalmas előnnyel vezeti a hazai újautó-eladásokat, akár csupán a személyautók forgalmát, akár a személy- és kishaszonjárművek összesített értékesítéseit nézzük. A fölényes összesített győzelem értelemszerűen annak köszönhető, hogy a márka típusai számos meghatározó szegmensben bizonyultak a legkeresettebbnek, és más márkáktól eltérően a Toyota modelljei valóban Magyarországon találnak vevőre.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által közzétett adatok szerint a 2020. naptári évben Magyarországon eladott új személygépkocsik és könnyű haszonjárművek jelentős részét (24,5%, illetve 21,2%) soha nem helyezték forgalomba az országban, vagy hat hónapon belül kivonták a forgalomból.

Ezek az autók (több mint 31 ezer személygépkocsi, illetve több mint 4600 könnyű haszonjármű) sem a hazai gépjármű-állomány fiatalodását nem szolgálják, sem a valós piaci keresletet, illetve fogyasztói preferenciát nem tükrözik, ezáltal torzítják a valós magyarországi gépjárműpiaci erőviszonyokról alkotott képet. Teljesen eltekinteni értelemszerűen nem lehet tőlük, ám az egyes márkák teljesítményét mérlegelve feltétlenül meg kell vizsgálni a kivonásoktól megtisztított, azaz csak a ténylegesen magyarországi használatba került járművek eladásait is.

Ezek szerint pedig a Toyota toronymagasan vezeti az eladásokat a személygépkocsik terén éppúgy, mint a személy- és a könnyű haszongépjárművek összesített piacán. A piacvezető márkák közül ráadásul a Toyota az egyetlen, amely mindkét szektorban növelni tudta eladásait, miközben több jelentős piaci szereplő is 40 százalékot meghaladó mértékben esett vissza.

 

Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók (kivonások után)

HelyezésMárka2020.
jan.-dec.
2019.
jan.-dec.
változás%
1.Toyota12 25910 53716,3%
2.Suzuki9 94017 880-44,4%
3.Škoda9 16911 536-20,5%
4.Dacia7 9268 645-8,3%
5.VW7 2707 869-7,6%
6.Kia5 8426 973-16,2%
7.Opel4 9219 620-48,8%
8.Ford4 7958 815-45,6%
9.Mercedes4 2854 435-3,4%
10.Renault4 0184 924-18,4%

Magyarországi újautó eladások 2020-ban Top10 személyautók és kishaszonjárművek (kivonások után)

HelyezésMárka2020.
jan.-dec.
2019.
jan.-dec.
változás%
1.Toyota14 00812 09615,8%
2.Suzuki9 94017 880-44,4%
3.Ford9 41114 365-34,5%
4.Škoda9 16911 536-20,5%
5.Dacia9 03010 193-11,4%
6.VW8 47210 284-17,6%
7.Opel6 22010 634-41,5%
8.Kia5 8426 973-16,2%
9.Renault5 5586 979-20,4%
10.Mercedes4 9595 101-2,8%

Ami az egyes szegmenseket teljesítményét illeti, a Toyota hagyományaihoz híven elsősorban a privát vásárlók körében bizonyult abszolút favoritnak: a Toyota Aygo (26,8% piaci részesedéssel), a Yaris (27,3%) és a Corolla (25,7%) egyaránt a magánvásárlók abszolút kedvencei.

Ugyanakkor egyes szegmensekben a flottaeladásokban is jelentős előrelépések történtek: a Toyota RAV4 például hatalmas előnnyel, 28,7 százalékos piaci részesedéssel vezeti a középkategóriás szabadidőjárművek kivonásoktól megtisztított céges eladásait, ugyanúgy, ahogy az imént már említett Yaris (25,1%) és Corolla (23,8%) is.

Ezek után nem meglepő, hogy a Corolla (24,5% piacrész), a Yaris (19,3%) és a RAV4 (21,9%) az összesített listán is a piac legerősebb ajánlatának bizonyult. A rangsor nem lenne teljes a legendás Toyota Hilux nélkül, amely a pickup-ok mezőnyében rendíthetetlenül őrzi abszolút elsőségét a magánvásárlók (39,1% piaci részesedés) és a céges ügyfelek (38,3%) körében, és ebből következően a teljes piacon (38,5%) is.

Hab a tortán, hogy az Aygo és a C-HR egyaránt a második helyen tudott végezni a szegmensében. Szintén kiválóan teljesítettek, és szegmensük abszolút második helyén zárták az évet a Toyota buszlimuzinjai, a Proace Verso és a Proace City Verso. Ez utóbbiak három üléssoros változatai egyébként elképesztő növekedéshez segítették hozzá a Toyotát a nagycsaládos vásárlók számára izgalmas, legalább hétszemélyes járművek szegmensében: a márka egy év alatt 12-szeresére (!) növelte eladásait (73 helyett 949 db), és ezzel felzárkózott az ötödik helyre.

Aligha meglepő, hogy a Toyota a full hibridek piacán is egyeduralkodó: a rangsor élén öt típusa (Corolla, RAV4, C-HR, Yaris és Camry) áll, összesen 6083 eladott hibrid modellel, de az időközben kivezetett Auris (2 db) és Prius (130 db) modellek is hozzájárultak ahhoz, hogy a márka eladásai tegyék ki a hazai full hibrid piac 74,9 százalékát.

 

Fotók: Toyota
Adatok: Datahouse Kft.

Kapcsolódó videók