Majdnem minden hatodik autót a piacvezető Toyota vagy a kiugró növekedést bemutató Lexus adta el Magyarországon 2024-ben

Hazai hírek  |  2025 január 8.  | Toyota  | Magyarország  | 2024
A trónról harmadik – a kivonásokkal pedig ötödik – éve letaszíthatatlan Toyota ismét rekordévet zárt hazánkban, és első alkalommal adott el több mint 18 ezer autót. A közel 14%-os növekedést produkáló teljes hazai újautópiacon a Toyota több mint kétezer, a forgalomból fél éven belül kivont (vagyis külföldre értékesített) autókat nem számítva pedig már több mint ötezer autóval előzte meg a második helyezett márkát. Közben 2024-ben a Lexus volt Magyarország legdinamikusabban növekvő prémiummárkája, mivel 12 hónap leforgása alatt több mint a harmadával növelte az eladásait, főleg az új RX, LBX és LM, valamint az UX sikerének köszönhetően.

Minden idők legjobb évét zárta a Toyota 2024-ban Magyarországon: az új személyautók és kishaszonjárművek teljes piacán a japán autómárka 18.123 autó értékesítésével, 12,4%-os piaci részesedéssel őrizte meg magabiztosan az első helyét. 17 kategóriában indult, és tízben került be a legjobb háromba a Toyota valamelyik modelljével, a re-export nélkül viszont már 13-ban.

Remek éve volt a Toyota prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely közel 400 darabbal növelte az eladásait egyetlen év alatt, és magyarországi története során másodszor ért el négyszámjegyű értékesítési eredményt: 2024-ban már 1.493 új Lexus talált gazdára az országban, ami a teljes magyarországi személyautó-piacra vetítve 1% fölötti, a teljes magyarországi prémiumpiacra vetítve pedig 6,7%-os (ha pedig a kivonások utáni prémiumpiacot nézzük, akkor már 7% fölötti) piaci részesedést jelent.

A Toyota és a Lexus együtt összesen 19.616 járművet adott el Magyarországon 2024-ben, ami a regisztrált új autók 13,4%-át teszi ki. A két márka együttesen 6,6%-kal növelte az eladásait a teljes, és 5,6%-kal a kivonásoktól megtisztított piacon a 2023-as, szintén rekordévhez képest. Érdemes megemlíteni, hogy a kivonások után a Toyota és a Lexus együttes piaci részesedése 2024-ben megközelítette a 16%-ot, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon maradt új autók közül majdnem minden hatodikat ez a két márka értékesítette. A táblázatban látható a Toyota és a Lexus dinamikusan növekvő magyarországi értékesítése (kivonások nélkül):

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Toyota

6.792

9.685

11.643

12.613

14.579

14.397

15.102

17.300

18.123

Lexus

417

656

751

771

700

780

753

1.105

1.493

Összesen

7.209

10.341

12.394

13.384

15.279

15.177

15.855

18.405

19.616

1. A teljes 2024-es újautópiac (146.393 db, +13,9%)

A teljes magyarországi személyautó- és kishaszonjármű-piacon regisztrált 18.123 új Toyota azt jelenti, hogy a márka megőrizta az első helyét, és 4,8%-kal növelte is az eladásait. 12,4% volt a Toyota piaci részesedése, rajta kívül csak egy gyártó, a Suzuki tudott kétszámjegyű részesedést elérni. Összesen 2.132 autóval (13%-kal) értékesített többet Magyarországon a Toyota, mint a második helyezett, a kivonások után azonban 5.171 autóra (42%) nő a különbség a két japán márka között. A harmadik helyezett Fordot már 4.254 autóval (31%-kal) múlta felül a Toyota a kivonások előtt, és 10.080 autóval (138%) a kivonások után.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Toyota

18.123

12,4%

17.371

14,6%

1.

2.

Suzuki

15.991

10,9%

12.200

10,3%

2.

3.

Ford

13.869

9,5%

7.291

6,1%

5.

4.

Skoda

11.310

7,7%

10.779

9,1%

3.

5.

Volkswagen

10.884

7,4%

9.350

7,9%

4.

6.

Mercedes

6.818

4,7%

5.984

5,0%

7.

A teljes újszemélyautó-piac (121.611 db, +12,9%)

A teljes hazai újszemélyautó-piacon értékesített 14.623 új autó révén a japán autómárka 2,8%-kal növelte eladásait, mégis a második helyre csúszott vissza a 29,3%-os növekedést bemutató Suzuki mögé, amely 15732 autót adott el 2024-ben. Azonban fordul a kocka, ha a kivonások utáni eredményeket nézzük: ekkor már fölényesen vezet 14.281 eladott autóval a Toyota, a Suzuki 12.036 autóval pedig csak második. A harmadik helyezett Skodánál a kivonások után 3.502 autóval adott el többet a Toyota, ami több mint 32%-os különbséget jelent.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki

15.732

12,9%

12.036

11,9%

2.

2.

Toyota

14.623

12,0%

14.281

14,2%

1.

3.

Skoda

11.310

9,3%

10.779

10,7%

3.

4.

Volkswagen

8.580

7,1%

7.249

7,2%

4.

5.

Ford

6.794

5,6%

3.377

3,4%

8.

6.

Kia

6.673

5,5%

6.463

6,4%

5.

A teljes újkishaszonjármű-piac (24.782 db, +19,5%)

A kishaszonjármű-piacon továbbra is a Ford vezet 7.075 autóval, több mint kétszer annyi járművet értékesített ebben a szegmensben, mint a második helyezett Toyota. Azonban az amerikai márka előnye jelentősen (824 autóra, 27%-ra) csökken, ha a kivonások utáni eredményeket nézzük. Kereken 3.500 kishaszonjármű értékesítésével őrzi a tavaly megszerzett második helyét a Toyota, amely az értékesítését nagyjából a teljes piac növekedésével egyező mértékben (13,7 %-al) növelte, így a 14,1%-os piaci részesedése alig (-0,7%) változott. A harmadik helyezett Renault 10%-kal növelte az eladásait, viszont a kivonások után 19,2%-os csökkenésről számolt be, így a Volkswagen 25 autóra, azaz 0,2%-ra megközelítette. Az Opel harmadával növelte az eladásait, aminek köszönhetően feljött az ötödik helyre.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford

7.075

28,5%

3.914

21,7%

1.

2.

Toyota

3.500

14,1%

3.090

17,1%

2.

3.

Renault

3.127

12,6%

2.126

11,8%

3.

4.

Volkswagen

2.304

9,3%

2.101

11,6%

4.

5.

Opel

1.940

7,8%

1.412

7,8%

5.

6.

Mercedes

1.609

6,5%

1.383

7,7%

6.

2. A teljes magánvásárlói újautó-piac (41.323 db, +19,5%)

A magánvásárlói újautó-piac másfélszer akkorát nőtt, mint a flottákkal kiegészített teljes piac. Letaszították az első helyről a Toyotát: a magánvásárlók 8.701 új Suzukit vásároltak, ami azt jelenti, hogy a magyarországi gyárral rendelkező márka 38,4%-kal növelte az eladásait, amivel piacvezető lett (21% fölötti piaci részesedéssel). Bár a 16%-os piaci részesedéssel rendelkező Toyota eladásai alig csökkentek, ez 2024-ben már csak a második helyre volt elég. A harmadik helyezett Kiát még mindig jelentős mértékben, 3.903 autóval (145%-kal) múlta felül a Toyota, vagyis közel két és félszer annyi autót adott el, mint az amúgy jelentős, 23,8%-os növekedést elért koreai konkurense. Érdekesség, hogy a Nissan az akcióinak köszönhetően, hatalmas növekedést (136,5%) bemutatva feljött a negyedik helyre, megelőzve olyan – a magánvásárlók körében hagyományosan népszerű – márkákat, mint a Skoda és a Dacia. A román gyártónak két év alatt megfeleződtek a privát eladásai, így ezúttal csak a hatodik helyet szerezte meg 1.675 eladott autóval, pár tíz darabbal előzte meg az Opelt, a Hyundait és a Volkswagent.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki

8.701

21,1%

8.686

21,1%

1.

2.

Toyota

6.594

16,0%

6.576

16,0%

2.

3.

Kia

2.691

6,5%

2.690

6,5%

3.

4.

Nissan

1.942

4,7%

1.922

4,7%

4.

5.

Skoda

1.868

4,5%

1.864

4,5%

5.

6.

Dacia

1.675

4,1%

1.675

4,1%

6.

A magánvásárlói újszemélyautó-piac (39.740 db, +21,5%)

Mivel a magánvásárlók alig vásárolnak haszonjárműveket, szinte be lehetne másolni ide az előző bekezdést, a számok csak minimálisan különböznek, továbbá a re-export is minimális. Privát vevőknek 8.659 személyautót értékesített (40%-os bővülés) a Suzuki, amivel átvette a vezetést a 3%-os növekedésről beszámoló, 6.272 eladott autóval biztos másodiknak számító Toyotától. Érdekesség, hogy a Ssangyong eladásai csak 2,1%-kal csökkentek, a koreai márka mégis a 6.-ról a 10. helyre esett vissza. A top10-ben rajta kívül csak a hatodik helyezett Daciának csökkentek az eladásai, a román márkának viszont jelentősebb mértékben (20,4%-kal). 

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki

8.659

21,8%

8.645

21,8%

1.

2.

Toyota

6.272

15,8%

6.261

15,8%

2.

3.

Kia

2.691

6,8%

2.690

6,8%

3.

4.

Nissan

1.935

4,9%

1.915

4,8%

4.

5.

Skoda

1.868

4,7%

1.864

4,7%

5.

6.

Dacia

1.660

4,2%

1.660

4,2%

6.

A magánvásárlói újkishaszonjármű-piac (1.583 db, -15,3%)

Ebben az apró szegmensben visszavette az első helyet a Ford, pedig csak 1,9%-kal növelte az eladásait. Annak köszönhetően lépett előre, hogy a Toyota értékesítése 37,6%-kal, 322 kishaszonjárműre csökkent. A japán márka piaci részesedése azonban még így is 20% fölötti, nagy lemaradásban van tőle a harmadik helyezett Renault (11,6%-os piaci részesedés), pedig a francia márka az élmezőnyből egyedül tudott növekedni (15%-kal). Még a negyedik helyezett Isuzu is jelentős, 34%-os csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford

425

26,8%

423

27,0%

1.

2.

Toyota

322

20,3%

315

20,1%

2.

3.

Renault

184

11,6%

180

11,5%

3.

4.

Isuzu

105

6,6%

105

6,7%

4.

5.

Volkswagen

88

5,6%

88

5,6%

5.

6.

Mercedes

80

5,1%

80

5,1%

6.

3. A teljes új flottapiac (105.070 db, +11,9%)

A hazai flottapiacon visszavette az első helyet 2024-ben a Ford, köszönhetően annak, hogy közel 27,7%-kal, 12.491 darabra növelte az eladásait. A teljes magyarországi újautó-piacon a céges vásárlók összesen 11.529 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert japán márka 7,8%-kal növelte eladásait. Fordul a kocka, ha a kivonásoktól megtisztított piacot nézzük: ekkor a Ford 5.918 autóval a negyedik helyre esik vissza, mivel autói többségét külföldre értékesítette. A Toyotánál ezzel szemben minimális a re-export-aránya, így a japán márka a tisztított piacon már magabiztosan vezet 13,9%-os piaci részesedéssel, 6%-os növekedést bemutatva. A Fordon kívül az élmezőnyben még  a Suzukinak (51,8%), a Renault-nak (36,1%), és a Nissannak (71,3%) jelentős a re-export-aránya.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford

12.491

11,9%

5.918

7,6%

4.

2.

Toyota

11.529

11,0%

10.795

13,9%

1.

3.

Skoda

9.442

9,0%

8.915

11,5%

2.

4.

Volkswagen

9.301

8,9%

7.777

10,0%

3.

5.

Suzuki

7.290

6,9%

3.514

4,5%

8.

6.

Mercedes

5.825

5,5%

4.992

6,4%

5.

A flottavásárlói újszemélyautó-piac (81.871 db, +9,1 %)

Az élmezőnyben nem változott a márkák sorrendje. A Skoda megtartotta a tavaly megszerzett első helyét, bár 1%-nál kisebb növekedést ért el, de a második helyezett Toyota növekedése is csak 2,7% volt. Az 5%-os csökkenésről beszámoló Volkswagen maradt a dobogó alsó fokán, de mindössze egy tucat autóval előzte meg a jelentős, 18,2%-os növekedést bemutató Suzukit, amely azonban autói többségét (52%) külföldre értékesítette. Még ennél is nagyobb (58%) volt a re-export-aránya az ötödik helyezett Fordnál, amely a kivonások előtt 13,5%-os növekedésről, utánuk viszont 8,1%-os csökkenésről számolt be. A kivonások utáni eredményekben a legnagyobb növekedést a 6. helyezett BMW (22,8%), a 9. helyezett Nissan (62,7%), és a 19. helyezett Lexus (45,1%) produkálta.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Skoda

9.442

11,5%

8.915

14,6%

1.

2.

Toyota

8.351

10,2%

8.020

13,1%

2.

3.

Volkswagen

7.085

8,7%

5.764

9,4%

3.

4.

Suzuki

7.073

8,6%

3.391

5,5%

7.

5.

Ford

5.841

7,1%

2.427

4,0%

10.

6.

BMW

5.115

6,2%

4.460

7,3%

4.

A flottavásárlói újkishaszonjármű-piac (23.199 db, +22,9%)

Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 6.650 eladott haszonjárművel, ami 43,5%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Az amerikai cég piaci részesedése 24,6%-ról 28,7%-ra nőtt. A kivonások után azonban nagyon lecsökken a Ford előnye, ugyanis majdnem minden második járművét (47,5%) külföldre értékesítette, és így nézve még csökkentek is az eladásai 3,3%-kal. A 3.-ról a 2. helyre lépett előre a  Toyota, amely remek évet zárt: a kivonások előtt 24,1%-kal, a kivonások után 22,4%-kal növelte az eladásait, a Fordhoz képest mért 52,2%-os lemaradása re-export nélkül 20,5%-ra csökken. 2024 nagy vesztese a 2.-ról a 3. helyre lecsúszott Renault, amelynek a kivonások után 21,3%-kal csökkentek az eladásai, így a re-export nélküli toplistán nem is fér fel a dobogóra (a Volkswagen cseni el tőle a harmadik helyet 67 autós különbséggel). Az év nyertese az ötödik helyen álló Opel, amely kivonásokkal és azok nélkül is közel 40%-os növekedést könyvelhetett el.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford

6.650

28,7%

3.491

21,2%

1.

2.

Toyota

3.178

13,7%

2.775

16,8%

2.

3.

Renault

2.943

12,7%

1.946

11,8%

4.

4.

Volkswagen

2.216

9,6%

2.013

12,2%

3.

5.

Opel

1.860

8,0%

1.333

8,1%

5.

6.

Mercedes

1.529

6,6%

1.303

7,9%

6.

4. A különböző járműszegmensek értékesítési eredményei

A Toyota az összeladásokat tekintve 16 kategóriában képviseltette magát, ebből kilencben került dobogóra valamelyik modelljével. Ha csak a magánvásárlókat vesszük figyelembe, akkor szintén kilenc kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor nyolcban dobogós. Viszont ha az igazán lényeges, re-exporttól megtisztított számokat vizsgáljuk, akkor az derül ki, hogy a Toyota már 12 kategóriában lett dobogós, és ebből ötöt meg is nyert. A re-export nélküli magánvásárlásoknál 11, a re-export nélküli flottavásárlásoknál pedig szintén 12 kategóriában került az első háromba a japán autógyártó valamelyik modelljével, és utóbbiak felében az első helyet is elhozta.

Miniautók (A szegmens) 
(2.221 db, -26,7%)

A teljes miniautó-piacon 38,5%-os, a megtisztítotton 49,2%-os piaci részesedéssel toronymagasan az első a Toyota Aygo X. Újdonság, hogy már a re-exporttal együtt is vezeti a kategóriát, ugyanis az idősödő Fiat/Abarth 500 iránt felére csökkent a kereslet (és annak is több mint a fele re-export volt). 2025-ben a Suzuki Ignis és a Fiat Panda is befejezi a pályafutását, utóbbit a Grande Panda váltja, amely azonban egy méretkategóriával magasabb osztályba fog tartozni.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Toyota Aygo X

855

38,5%

844

49,2%

1.

2.

Fiat 500/Abarth 500

702

31,6%

321

18,7%

2.

3.

Suzuki Ignis

302

13,6%

249

14,5%

3.

4.

Hyundai i10

164

7,4%

110

6,4%

5.

5.

Kia Picanto

159

7,2%

155

9,0%

4.

6.

Fiat Panda

22

1,0%

19

1,1%

6.

Kisautók (B szegmens)
(8.539 db, +12,9%)

Az új Suzuki Swift komoly kihívója lett a korábban egyeduralkodó Toyota Yarisnak, kétszer annyi fogyott belőle, mint a leváltott elődjéből egy évvel korábban. A teljes piacon a Swift 185 autóval le is taszította a trónról a Yarist, viszont a kivonások után az enyhe csökkenést produkáló Toyota megőrizte az első helyét – szoros versenyben – a teljes és a flottapiacon is. 2024 kisautópiacának egyik vesztese az Opel Corsa, amely a másodikról a harmadik helyre esett vissza amiatt, hogy 19,6%-kal (a kivonások után 34,7%-kal) kevesebb kelt el belőle, mint 2023-ban. Szintén sok vásárlót (25,3%-ot) vesztett a Skoda Fabia, amely a hetedik helyre esett vissza a negyedikről. 2024 egyik nagy nyertese a Renault Clio, amelyből a frissítés miatt több mint kétszer annyi fogyott, mint egy évvel korábban, és ezzel kis híján a dobogóra is felkapaszkodott.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki Swift

1.867

21,9%

1.621

23,4%

2.

2.

Toyota Yaris

1.682

19,7%

1.635

23,7%

1.

3.

Opel Corsa

1.028

12,0%

628

9,1%

4.

4.

Renault Clio

1.003

11,7%

689

10,0%

3.

5.

Hyundai i20

726

8,5%

442

6,4%

6.

6.

Dacia Sandero

713

8,3%

547

7,9%

5.

Kis szabadidő-autók (B-SUV szegmens)
(20.292 db +13,0%)

A ráncfelvarráson átesett, hazai gyártású Suzuki Vitara továbbra is magabiztosan uralja a kategóriát, a magánvásárlók és a flottavásárlók körében is. A teljes piacot tekintve a modellváltáson átesett, 17,3%-os növekedést produkáló Dacia Duster lett a második és a lényegében stagnáló, frissített Toyota Yaris Cross a harmadik. Azonban a kivonások után kiderül, hogy valójában a Toyota lett a második legkeresettebb kis SUV 2024-ben, mivel több mint 350 autóval előzte meg román riválisát. A szintén frissített Ford Puma megőrizte a negyedik helyét tavalyról, de jelentősen, 38,2%-kal (kivonások után 66,4%-kal) növelte az eladásait, amelyeknek viszont több mint a fele külföldre ment. Modellváltáson esett át a kínai MG ZS, és feljött az előkelő ötödik – sőt, a kivonások után a negyedik – helyre. A szintén átdolgozott Renault Captur hiába növelte 157%-kal (kivonások után 117,5%-kal) az eladásait, ez is csak a hatodik helyre volt elég számára ebben a rendkívül népszerű (a második legnagyobb darabszámot produkáló) kategóriában.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki Vitara

6.883

33,9%

4.610

32,9%

1.

2.

Dacia Duster

2.920

14,4%

1.795

12,8%

3.

3.

Toyota Yaris Cross

2.182

10,8%

2.149

15,3%

2.

4.

Ford Puma

1.334

6,6%

579

4,1%

7.

5.

MG ZS

1.137

5,6%

1.058

7,5%

4.

6.

Renault Captur

840

4,1%

620

4,4%

6.

Kompakt autók (C szegmens)
(15.289 db, +11,1%)

A legszorosabb küzdelem ebben ismét a kategóriában volt az első helyért, a Kia Ceedből mindössze 4 (!) darabbal fogyott több, mint a kétféle öntöltő hibrid hajtással, valamint háromféle karosszériával kapható Toyota Corollából. A kivonások után azonban a Toyota kerül az első helyre (a flottapiacon kivonások nélkül is), igaz, az előnye mindössze 45 autó a koreai konkurenshez viszonyítva. Harmadával növelte eladásait, és stabilan őrzi a harmadik helyet a frissített Volkswagen Golf, a negyedik helyre pedig a 56%-os (kivonás után 37,4%-os) növekedést produkáló Hyundai i30 jött fel, pedig régi modellről van szó. Mivel megérkezett az új nemzedéke, 60,7%-kal (kivonások után 33,6%-kal) nőttek az Opel Astra eladásai is, így a rüsselsheimi modell feljött a hatodik helyre, közvetlenül a Skoda Scala mögé, amelyből azonban a kivonások után kétszer annyi kelt el, mint az Opelből.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Kia Ceed

3.130

20,5%

2.957

21,2%

2.

2.

Toyota Corolla

3.126

20,4%

3.002

21,5%

1.

3.

VW Golf

2.048

13,4%

1.803

12,9%

3.

4.

Hyundai i30

1.237

8,1%

1.066

7,6%

5.

5.

Skoda Scala

1.107

7,2%

1.073

7,7%

4.

6.

Opel Astra

805

5,3%

533

3,8%

7.

Kompakt szabadidő-autók (C-SUV szegmens)
(22.017 db, +20,8%)

A legnagyobb darabszámú kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross még mindig toronymagasan vezet, viszont figyelemre méltó, hogy a második generációs, plug-in hibrid hajtással is kapható Toyota C-HR-t milyen jól fogadták a vásárlók: azonnal a második helyen találta magát a kivonások után (a kivonások nélkül azonban a nagy árengedménnyel kínált, ezért két és félszeres növekedést bemutató Nissan Qashqai letaszította a második helyről). A Toyota még egy modellel, a Corolla Cross-szal is befért a legjobb négybe, a Corolla család SUV tagja a hatodik helyről jött föl annak köszönhetően, hogy több mint 30%-kal nőtt iránta a kereslet. Meglepetésre a tisztán elektromos kínai modell, a BYD Atto 3 már az első évében bejött a top 10-be (a kilencedik lett), közel 600 fogyott belőle kivonások előtt és után is.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Suzuki S-Cross

6.607

30,0%

5.484

30,0%

1.

2.

Nissan Qashqai

3.423

15,5%

1.803

9,9%

3.

3.

Toyota C-HR

2.388

10,8%

2.346

12,9%

2.

4.

Toyota Corolla Cross

1.492

6,8%

1.469

8,0%

4.

5.

Ssangyong Korando

1.119

5,1%

1.109

6,1%

5.

6.

Volkswagen T-Roc

971

4,4%

647

3,5%

6.

Középkategóriás szabadidő-autók (D-SUV szegmens)
(13.277 db, +33,1)

Ennek a kategóriának nőtt a legnagyobb mértékben az összeladása 2024-ben. Bár az ötéves Toyota RAV4 iránt még mindig csak minimálisan, 8,8%-kal csökkent a kereslet, a modell az elsőről a negyedik helyre csúszott vissza a nagy növekedést produkáló konkurensek miatt (más kérdés, hogy az előtte végzők a méretük alapján inkább a C-SUV szegmensbe illenének, és akkor nem lenne kérdéses a RAV4 első helye). A Toyota a kivonások után azonban még mindig a második a teljes piacon és a flottáson is, a privát vevők körében pedig kivonások nélkül is ezüstérmes. Az abszolút első helyezett Ford Kuga megduplázta az eladásait 2024-ben, de ez szinte csak a re-exportjának köszönhető (anélkül szerényebb, 23,4%-os növekedést produkált). Jól szerepelt a frissített Kia Sportage is, amely több mint a harmadával növelte az eladásait, és a kivonások után vezeti a kategóriát. Dobogós a testvérmodellje, a Hyundai Tucson is, bár tízből hat példánya külföldre került, és a kivonások után a hatodik helyen áll, 39,5%-os csökkenést bemutatva. A top 6 legnagyobb növekedését az ötödik helyen álló Nissan X-Trail mutatta be, ugyanis a kivonások előtt 163,3%-kal, utána pedig 65,8%-kal nőtt az értékesítése az akcióknak köszönhetően.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford Kuga

2.101

15,8%

1.001

9,8%

4.

2.

Kia Sportage

2.076

15,6%

2.065

20,2%

1.

3.

Hyundai Tucson

1.581

11,9%

677

6,6%

6.

4.

Toyota RAV4

1.415

10,7%

1.402

13,7%

2.

5.

Nissan X-Trail

1.248

9,4%

534

5,2%

7.

6.

Skoda Kodiaq

1.244

9,4%

1.198

11,7%

3.

Nagy szabadidő-autók (E-SUV szegmens)
(1.737 db, +7,6%)

Szoros verseny alakult ki ebben a szegmensben is, a Volkswagen Touareg csak öt darabbal tudta megelőzni a Mazda CX-60-ast, amely azonban a kivonások után (és a magánvásárlók körében kivonások nélkül is) már vezet. A Kia Sorento iránt 33%-kal csökkent a kereslet, így a harmadik helyre csúszott vissza, mögötte a hétszemélyes hibrid Toyota, a Highlander található, amely viszont több mint megduplázta az eladásait egyetlen év alatt. A J150-es Toyota Land Cruiser még kifutó modellként is népszerű volt, az idén érkező utód, a J250-es nemzedék majd átrajzolhatja az erőviszonyokat, ha kap belőle eleget 2025-ben az importőr.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Volkswagen Touareg

335

19,3%

314

19,1%

2.

2.

Mazda CX-60

330

19,0%

327

19,9%

1.

3.

Kia Sorento

293

16,9%

287

17,5%

3.

4.

Toyota Highlander

216

12,4%

192

11,7%

4.

5.

Toyota Land Cruiser

122

7,0%

114

6,9%

5.

6.

Land Rover Defender

89

5,1%

73

4,4%

6.

Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens)
(10.616 db, +11,9%)

A magánvásárlók körében 61%-os, a flottásoknál 57%-os piaci részesedésével a nemrég frissült Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb modellel rendelkező, klasszikus szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag szinte azonos felépítésű, MQB-alapokra épülő típusok találhatók a Volkswagen-konszerntől. Szép teljesítmény az alapvetően az amerikai piacra fejlesztett Toyota Camrytől, hogy a német/cseh kvartett mögött magabiztosan őrzi az ötödik helyet, idén a frissítése miatt még előrébb léphet.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Skoda Octavia

6.097

57,4%

5.807

56,8%

1.

2.

Skoda Superb

1.203

11,3%

1.188

11,6%

2.

3.

Volkswagen Passat

1.198

11,3%

1.134

11,1%

3.

4.

Volkswagen Arteon

781

7,4%

778

7,6%

4.

5.

Toyota Camry

418

3,9%

414

4,1%

5.

6.

BYD Seal

355

3,3%

355

3,5%

6.

Sportautók (S szegmens)
(454 db, -18,8%)

A Ford Mustang a 19%-os csökkenéssel is megőrizte az első helyet, a második helyre pedig a 60%-os növekedést produkáló Mazda MX-5 jött fel. Azonos eredménnyel harmadik az új Mercedes-AMG GT és a Toyota GR 86, előbbi 34,4%-os, utóbbi 48,3%-os növekedést produkált 2024-ben. Érdekesség, hogy a Toyota testvérmodellje, a Subaru BRZ is befért a top 10-be 14 eladással.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford Mustang

68

15,0%

n.a.

n.a.

n.a.

2.

Mazda MX-5

48

10,57%

n.a.

n.a.

n.a.

3.

Mercedes-AMG GT

43

9,47%

n.a.

n.a.

n.a.

3.

Toyota GR 86

43

9,47%

n.a.

n.a.

n.a.

5.

Porsche 911

34

7,49%

n.a.

n.a.

n.a.

6.

BMW Z4

25

5,51%

n.a.

n.a.

n.a.

Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens)
(5.014 db, +105,1%)

Fölényes Ford-győzelem ebben a szegmensben, a magán- és flottavásárlók között is első Transit Customból több mint ötször annyi fogyott, mint a második helyezett Volkswagen Transporterből, amelynek idén érkező utóda már a Transit Customon alapul. A top 6-ban a Ford után a negyedik helyezett Toyota Proace eladásai nőttek a legnagyobb mértékben, több mint 80%-kal kivonások előtt és után is. Csak 14 autóval maradt le a dobogó alsó fokát elfoglaló Renault Trafictól, a kivonások után azonban simán megelőzi a franciát.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford Transit Custom LCV

2.797

55,8%

979

36,4%

1.

2.

Volkswagen Transporter

472

9,4%

407

15,0%

2.

3.

Renault Trafic

398

7,9%

230

8,5%

5.

4.

Toyota Proace

384

7,7%

368

13,6%

3.

5.

Opel Vivaro

365

7,3%

233

8,6%

4.

6.

Mercedes Vito

242

4,8%

195

7,2%

6.

Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens)
(3.140 db, -18,6%)

A Transit a soküléses mikrobuszok között is verhetetlen, még akkor is, ha az igényesen berendezett személyszállító verzióját Tourneo Customnak hívják. Biztos második a Renault Trafic a kivonások után is, pedig minden harmadikat külföldre vittek belőle. Nem zárt jó évet a Toyota Proace Verso, az ötödik helyre csúszott vissza, mert fele annyi fogyott belőle, mint 2023-ban.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford Tourneo Custom

1.459

46,5%

356

20,4%

1.

2.

Renault Trafic

450

14,3%

277

15,9%

2.

3.

Ford Transit Custom

267

8,5%

248

14,2%

3.

4.

Volkswagen Multivan

264

8,4%

231

13,2%

4.

5.

Toyota Proace Verso

204

6,5%

199

11,4%

5.

6.

Volkswagen Transporter

156

5,0%

144

8,2%

6.

Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens)
(4,836 db, +4,3%)

Ebben a szegmensben nagyon kicsik a különbségek. A Renault Express Van ugyan megtartotta az első helyet, de a kivonások után a negyedik helyre szorul, és a privát vevők legkedveltebb modellje, a Toyota Proace City veszi át tőle a vezetést, megelőzve a Volkswagen Caddyt. Jelentősen (41,3-57,2%-kal) nőttek az Opel Combo és a Mercedes Citan eladásai, így ezek a modellek is bekerültek a legjobb ötbe.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Renault Express Van

771

15,9%

583

13,2%

4.

2.

Toyota Proace City

710

14,7%

701

15,9%

1.

3.

Volkswagen Caddy

675

14,0%

646

14,6%

2.

4.

Opel Combo

650

13,4%

621

14,1%

3.

5.

Mercedes Citan

458

9,5%

430

9,7%

5.

6.

Peugeot Partner

338

7,0%

322

7,3%

6.

Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterűek (CDV PC szegmens)
(1.213 db, +70,4%)

A nagycsaládosok kedvelt egyterűje, a Toyota Proace City Verso a magánvásárlók körében re-exporttal is vezet, de a flottás és az abszolút listán is fölényesen nyer a kivonások után, ugyanis több mint kétszer annyi fogyott belőle, mint a második helyezett Volkswagen Caddy Life-ból. Kivonások nélkül az új Ford Tourneo vezeti a kategóriát abszolútban és a flottások között is, viszont nála a re-export aránya kiugróan magas, 86,8%.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Ford Tourneo Courier

416

34,3%

55

7,3%

4.

2.

Toyota Proace City Verso

376

31,0%

368

48,7%

1.

3.

Volkswagen Caddy Life

163

13,4%

149

19,7%

2.

4.

Ford Tourneo Connect

72

5,9%

62

8,2%

3.

4.

Opel Combo Life

72

5,9%

19

2,5%

8.

6.

Mercedes Citan

41

3,4%

35

4,6%

5.

Személyautóból kialakított kishaszonjárművek (SDV szegmens)
(529 db, +13,3%)

Megszűnt a Suzuki Jimny Van és a Fiat Panda Van forgalmazása, így a Citroën C3 Van vette át a vezetést. A második helyre jött fel az elektromos Dacia annak köszönhetően, hogy megduplázta az eladásait. A Toyota Yaris Van eladásai minimális csökkenést mutattak.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Citroën C3 Van

248

46,9%

247

46,9%

1.

2.

Dacia Spring Van

120

22,7%

119

22,6%

2.

3.

Dacia Duster Van

90

17,0%

90

17,1%

3.

4.

Toyota Yaris Van

71

13,4%

71

13,5%

4.

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

Pickupok (PUP szegmens)
(5.307 db, +9,9%)

A Toyota Hilux ismét visszaverte a Ford Ranger támadását, és megőrizte a vezetést, bár a kivonások előtt nagyon szoros volt a verseny köztük. A kivonások után azonban a Toyota értékesítési eredménye másfélszer akkora, mint a Fordé. Idén jön a Hilux takarékosabb, lágy hibrid változata, ami segíthet neki az élen maradni. Hatalmas a konkurencia hátránya a két éllovas mögött. A top 6-ban egyedül az új Volkswagen Amarok mutatott kiugróan nagy, 127,2%-os (a kivonások után 99,3%-os) növekedést, de ezzel együtt is csak a negyedik helyet tudta megszerezni.

 

 

összes eladott, db

piaci részesedés

reexport nélkül, db

reexport nélküli piaci részesedés

reexport nélküli helyezés

1.

Toyota Hilux

2.262

42,6%

1.878

49,2%

1.

2.

Ford Ranger

2.215

41,7%

1.198

31,4%

2.

3.

Isuzu D-MAX

368

6,9%

345

9,0%

3.

4.

Volkswagen Amarok

359

6,8%

299

7,8%

4.

5.

Ssangyong Musso Grand

92

1,7%

89

2,3%

5.

6.

Jeep Gladiator

7

0,1%

6

0,2%

6.

 

Fotók: Toyota, Lexus