A Toyota a vállán viszi a magyarországi újautó-eladásokat

A Toyota a vállán viszi a magyarországi újautó-eladásokat

2021 július 07.
A kivonások utáni piacot vizsgálva megállapítható, hogy az első félév végén stabilan tartja piacvezető pozícióját a Toyota Magyarországon. A személygépkocsik mezőnyében hat, a haszonjárművek piacán négy típusával ért el dobogós helyezést a márka, ezek közül hárman vezetik szegmensük eladásait. Különösen említésre méltó a Toyota teljesítménye a könnyű haszonjárművek egyre fontosabb és nagyobb piacán.

Folytatja erősödését a hazai újautó-piac. Noha az év első hat hónapját összegezve a magánvásárlók továbbra is jelentősen kevesebb (-20,8%) új gépjárművet vásárolnak, mint egy évvel ezelőtt, a flottás eladások (+33%) ellensúlyozzák ezt a visszaesést. A Magyarországon tartósan forgalomba helyezett új gépkocsik száma 2021 hatodik hónapjában így összességében 7,1 százalékkal haladta meg a tavaly ilyenkor regisztrált adatokat, így a kivonásoktól megtisztított piac 56 ezer 485 darabos forgalmával 7,1 százalékos pluszban zárja az első félévet 2020 azonos időszakához képest.

A Toyota a tőle eddig megszokott kiegyensúlyozott teljesítményt mutatta a személyautók és a könnyű haszonjárművek piacán egyaránt. Az előbbin - 11,1 százalékos növekedéssel - 13,5 százalékra növelte piaci részesedését, így mindössze 0,2 százalékpontos elmaradással a második helyen zárta a félévet, messze megelőzve a mezőny többi tagját. A kishaszonjárművek piacán 2021 első hat hónapjának összesített teljesítménye alapján hasonló, 11,9 százalékos piaci részesedéssel bír a Toyota, ezt azonban az eladások rekord mértékű, 62,5%-os növelésével érte el. Ha a márka tartani tudja a térnyerés ütemét, hamarosan még előrébb léphet a rangsorban.

Akárhogy is, mivel jelenleg a könnyű haszonjárművek jelentik a hazai piac húzó szegmensét (a forgalomba helyezések még a magánvásárlók körében is emelkedtek), a Toyota teljesítménye meghatározó lehet a magyar piac jövője szempontjából. A jelen tekintetében mindenképpen az, hiszen az első félévben egyetlen márka sem helyezett forgalomba több személy- és kishaszonjárművet, mint a Toyota.

Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (total)

HelyezésMárkaDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
      
1.Toyota7 45116,8%13,2%1,1
2.Suzuki6 46795,9%11,4%5,2
3.Ford4 9179,5%8,7%0,2
4.Kia4 31566,7%7,6%2,7
5.Škoda4 199-2,3%7,4%-0,7

Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (személygépkocsi)

HelyezésMárkaDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
.     
1.Suzuki6 40093,9%13,7%6,3
2.Toyota6 29911,1%13,5%0,8
3.Kia4 31566,7%9,2%3,4
4.Škoda4 199-2,3%9,0%-0,6
5.Volkswagen2 981-21,9%6,4%-2,2

Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (kishaszonjármű)

HelyezésMárkaDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
      
1.Ford2 4669,5%25,4%-2,6
2.Fiat1 19653,5%12,3%2,6
3.Toyota1 15262,5%11,9%3,1
4.Renault1 07761,7%11,1%2,8
5.Peugeot63433,5%6,5%0,6

Az egyes kategóriákat nézve ugyanúgy tíz szegmensben lett dobogós a Toyota, mint egy hónappal ezelőtt, bontásban pedig még kedvezőbb is a kép: három első, öt második és két harmadik helyezést ért el a márka.

A Toyota Aygo a magánvásárlók körében a legnépszerűbb (38% piaci részesedés), a flottás eladásokban a második legkeresettebb (24,7%) városi miniautó. Noha pályája végén jár, és a Toyota a közelmúltban már várható utódmodelljére is tett ígéretes utalásokat, ez sem csökkenti a modell népszerűségét: míg 2021 első negyedévénél a teljes piac 22,5 százalékát tudhatta magáénak, ez mostanra 24,7 százalékra emelkedett.

Szintén aranyérmes teljesítményt mutat a Toyota Proace City Verso, amely a könnyű haszonjármű alapú családi személyautót kereső privát ügyfelek 67,3 százaléka (!), illetve a flottás vevők 31,5 százaléka számára bizonyult első számú választásnak. A Toyota harmadik kategóriagyőztes típusa – nem meglepő módon – a Toyota Hilux platós kisteherjármű. A világ legkeresettebb kompakt pickupja Magyarországon is felülmúlhatatlan: a hazai forgalomba helyezéseknél a privát vevők 48,9 százaléka, a céges vásárlók 41,7 százaléka választotta a Toyota típusát.

 A szegmensDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
1.Toyota Aygo35346,5%32,7%7,6
2.Fiat 50031439,6%29,0%5,6
3.Kia Picanto15861,2%14,6%4,4
4.Hyundai i106731,4%6,2%0,9
5.Skoda Citigo50-13,8%4,6%-1,4

 

 CDV-PC szegmensDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
1.Toyota Proace City Verso814784,8%59,5%55,8
2.Opel Combo Tour126-83,2%9,2%-21,1
3.Citroën Berlingo111-69,1%8,1%-6,4
4.Peugeot Rifter99-72,1%7,2%-7,1
5.Ford Tourneo Connect92-18,6%6,7%2,2

 

 PickupDarabszám, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képestPiacrész, 2021.01-06.Változás 2020. 01-06-hoz képest
1.Toyota Hilux75836,6%43,3%8,9
2.Ford Ranger6395,6%36,5%-1,0
3.Mitsubishi L200126-19,2%7,2%-2,5
4.Isuzu D-Max9742,6%5,5%1,3
5.Nissan Navara58-39,6%3,3%-2,6

A kivonásoktól (azaz a külföldi forgalomba helyezésű, illetve a hazai forgalomból az eladást követően kivont modellektől) megtisztított rangsorban kategóriája második legnépszerűbb típusának bizonyult a Toyota Yaris (a magánvásárlók kedvenc kisautója az összesített eladásokban 25,8 százalékos piaci részesedéssel bír) és a Toyota Corolla (22,8% összesített piacrész).

Szintén a második helyet biztosította magának a Toyota három szabadidőjárműve: a Toyota C-HR (12,7%), a nagy szabadidőjárművek flottaeladásaiban élen álló Toyota RAV-4 (21,5%), valamint a nagy meglepetés, az európai piacon frissen bevezetett Toyota Highlander (18,5%). A márka két további típusa, két könnyű haszonjármű a szegmense harmadik legkeresettebb képviselőjeként zárta 2021 első félévét: a Toyota Proace a középkategóriás furgonok piacának 11,7 százalékát tudhatja magáénak, míg ugyanennek a típusnak a személyszállító verziója, a Toyota Proace Verso 14,2 százalékos részesedéssel bír a maga kategóriájában. Említést érdemel még a Toyota Camry, amely a nagyautót kereső privát ügyfelek listáján a második helyen végzett (13,8%), számos klasszikus felső-középkategóriás modellt utasítva maga mögé.

Ami a Lexus eladásait illeti, továbbra is az NX középkategóriás szabadidőjármű a prémium márka legnépszerűbb típusa, mindezt ráadásul úgy, hogy az új generációs NX-ről már minden tudnivalót leírt a sajtó, ennek ellenére a jelenlegi modell iránti érdeklődés egy szemernyit sem lankadt.

A saját szegmensében összesítésben a harmadik helyen álló Lexus NX a piac 11,9 százalékát tudhatja magáénak; a modell eladásai 81,3 százalékkal emelkedtek. Feltétlenül említést érdemel a Lexus ES nagyautó is, amely a második legnépszerűbb típus a magánvásárlók körében. A szedán az előző év azonos időszakához képest 117 százalékkal (!) növelni tudta eladásait, így most a piac 27,5% százalékát tudhatja magáénak, és csak egy hajszál választja el az első helyezéstől.

 

Fotók: Toyota, Lexus

Adatok: DATAHOUSE

Kapcsolódó videók