A Toyota versenyzője, Lucas Moraes lett 2025 tereprali-világbajnoka

Motorsport  |  2025 október 22.  | Toyota Gazoo Racing  | Marokkó-rali  | Lucas Moraes
A brazil tehetségnek a szerencsére is szüksége volt az első címéhez a Marokkó-ralin, ahol csak a legutolsó napon dőlt el, hogy nem a büntetést kapó Nasszer al-Attijah, hanem ő lesz a pilóták világbajnoka. A Toyota gyári csapata így továbbra is veretlen mind a pilóták, mind a gyártók versenyében a Tereprali-világbajnokság (W2RC) 2022-es létrehozása óta.

A Toyota Gazoo Racing (TGR) W2RC csapata a korábban megszerzett gyártói világbajnoki cím után a Marokkó-ralin az egyéni bajnokságot is megnyerte Moraes révén, aki a versenyen a második helyen végzett 5:43 perc hátrányban Sébastien Loeb (Dacia) mögött. A franciák kilencszeres ralivilágbajnoka a második versenyét nyerte a W2RC-ben, és az elsőt a 2022-es Andalúzia-rali óta. A 2025-ös szezonzárón az első tízben öt Toyota, három Ford és két Dacia végzett, a hat gyorsaságon öt különböző győztest avattak, ami jól mutatja a 2025-ös W2RC-mezőny erősségét és sokszínűségét.

A Marokkó-rali Atlasz-hegység lábánál megrendezett utolsó előtti, 216 km-es mért szakasza komoly dűnéket és változatos terepet ötvözött. A verseny a vb-résztvevőknek a Power Stage-dzsel zárult, egy 33 km-es sprintszakasszal Erfoud mellett, amely az 1478 km-es versenytáv végét jelentette. A TGR magabiztosan zárta vasárnap a Marokkó-rali és egyben a 2025-ös Tereprali-világbajnokság utolsó napját, miután Seth Quinterónak köszönhetően megszerezte az utolsó gyorsasági szakaszon a győzelmet, a szakaszon a 13. helyen végző Lucas Moraes pedig bebiztosította magának a pilóták világbajnoki címét. A 35 éves brazil, aki Marokkóba 10 pontos hátránnyal érkezett a daciás Nasszer al-Attijah-hoz képest, még az utolsó szakasz előtt is riválisa mögött állt a pontversenyben, mivel ő a második, a katari pedig a negyedik helyen állt ideiglenesen az összetettben. 

Ám minden megváltozott, amikor a háromszoros bajnokot megbüntették (1 órával és 10 perccel) az utolsó szakasz után, mert nem állt meg a Daciával a célban az ellenőrző állomásnál, sőt, padlógázzal hajtott el a stoptábla mellett. A versenyfelügyelők jelentése szerint Al-Attijah és navigátora, Fabian Lurquin csak a médiazóna előtt álltak meg, ahol megpróbálták azt beadni az ellenőröknek, hogy a por miatt nem látták a stoptáblát. Azonban a fedélzeti kamerás felvételek egyértelműen megmutatták, hogy a pilóta és navigátora heves vitát folytatott, ami annyira elvonta a figyelmüket, hogy emiatt nem vették észre a táblát.

Al-Attijah a büntetés miatt nagyon visszaesett az összetettben, Moraes így tudott az utolsó pillanatban elhúzni tőle 11 ponttal (összesen 164 pontot gyűjtve szerezte meg első világbajnoki címét) a bajnokságban. 2022 óta először kapott ki a W2RC teljes szezonját tekintve a katari, aki egyébként korábban minden bajnoki címét Toyotával nyerte meg.

Quintero a szezonja egyik legerősebb napját zárta, mivel meggyőző teljesítménnyel, több mint egy perc előnnyel nyerte a 216 km-es szelektívet a legközelebbi riválisa, Mattias Ekström (Ford) előtt, aztán a 205-ös rajtszámú Toyota GR Hilux Evóval a rövid Power Stage-en sem talált legyőzőre. Henk Lategan is remek formában kezdte az utolsó napot, és csapattársaihoz hasonlóan nagyon versenyképes időket autózott a 204-es GR Hilux Evóval. Őt egy technikai probléma hátráltatta röviddel a Power Stage rajtja után, de végül sikerült célba érnie, és végül a 13. helyet szerezte meg a Marokkóban, és a harmadik helyet a pilóták világbajnokságában.

A Toyota Gazoo Racing W2RC csapat figyelme mostantól a 2026-os szezonra, főleg a 2026. január 3. és 17. között megrendezésre kerülő Dakar-ralira irányul, amelynek előkészületei már folyamatban vannak.

Nem sokkal a Marokkó-rali leintése után derült ki, hogy Lucas Moraes és navigátora, Armand Leon az idei W2RC szezont követően búcsút intenek a Toyota gyári alakulatának. Dennis Zenz, aki a 2024-es és a 2025-ös szezon nagy részében Seth Quintero navigátora volt, szintén elhagyja a bajnokcsapatot. Mindhárom versenyző 2024-ben csatlakozott a TGR W2RC azon kezdeményezésének részeként, hogy a feltörekvő tehetségeknek lehetőséget biztosítson, összhangban a Gazoo Racing általános filozófiájával, miszerint az embereket a motorsporton keresztül kell fejleszteni. Profizmusuk és gyors fejlődésük nagyban hozzájárult a csapat folyamatos sikereihez, és létfontosságú szerepet játszottak mind a 2024-es, mind a 2025-ös gyártói cím megszerzésében. A Toyota Gazoo Racing W2RC a 2026-os versenyzői felállását később jelenti be.

Nyilatkozatok:

Lucas Moraes:

„Mi vagyunk a világbajnokok! Őrült, őrült befejezése volt a szezonnak ez a rali, én csak szeretném megköszönni az egész csapatnak a támogatást. Egy álom volt ennek a csapatnak a része lenni, és megnyerni a gyártók és a pilóták bajnokságát is valami csodálatos – az összes szerelő és mérnök keményen dolgozott, és nagyon boldogok, hogy így fejezték be a szezont, még akkor is, ha csak az utolsó pillanatban dőlt el a bajnoki cím sorsa. Ez járt Brazíliának és a Toyotának is. Itt az ideje az ünneplésnek!”

Andrea Carlucci (a Toyota Europe terméktervezésért és marketingért felelős alelnöke)

„Két évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy megújítjuk a csapatot, és ígéretes pilóták és navigátorok új generációját hozzuk a fedélzetre. Lucas pilótabajnoki címe a legfőbb bizonyíték arra, hogy több mint kiérdemelték a jogot, hogy a W2RC bajnokságban, a tereprali szakág csúcsán szerepeljenek. Hiányozni fog Lucas, Armand és Dennis, de büszkék vagyunk arra, amit együtt elértünk, és minden jót kívánunk nekik a jövőhöz.” 

 

Fotók: Toyota Gazoo Racing