Az Akropolisz-rali után is nagy előnnyel vezeti a vb-t a Toyota

Sébastien Ogier a második helyen végzett a forróságban, kíméletlen utakon rendezett murvaversenyen, de a bónuszokkal együtt alig szerzett kevesebb pontot, mint a verseny győztese.

Görögország zord és sziklás földútjai, valamint a 40 °C feletti forróság rendkívüli kihívást jelentettek az öt Toyota GR Yaris Rally1 versenyautónak, a pilótáknak és a gumiknak is. A főváros, Athén nyugati részén, pénteken rendezett gyorsaságikon az éles, kisebb kövek és a talajból kiforduló nagyobbak folyamatos defektveszélyt jelentettek, míg az utolsó két napon a hegyekben a kanyargós, keskeny utak miatt a legkisebb vezetési hiba is súlyos következményekkel járt.

Ogier számára jól kezdődött a verseny: megnyerte az Athénban, a márványból készült Panathinaiko stadionnál rendezett szuperspeciált csütörtökön, aztán pénteken az ötödik gyorsasági után még az élen állt, annak ellenére, hogy másodikként kellett rajtolnia, vagyis neki is takarítania kellett a pályákat. Később Ott Tänak (Hyundai) sebességére nem volt válasza – ellentétben az előző két versennyel, ahol szoros küzdelemben legyőzte a Toyota 2019-es világbajnokát –, de a második helye szombattól nem forgott veszélyben. Ogier vasárnap is kiválóan teljesített, megnyerte az utolsó előtti gyorsasági szakaszt és a Power Stage-et is, így a „szupervasárnapi” ranglistán első lett. Az abszolút második helyért járó 17 ponton felül így további tíz pontot szerzett. Összesen csak három ponttal gyűjtött kevesebbet, mint Tänak, akinek a győzelme egyébként veszélybe került az utolsó pillanatokban a Hyundai váltóproblémája miatt. 

A Toyotának 2025-ben először kellett beérnie a második hellyel, de a gyári csapat továbbra is magabiztosan, 65 ponttal vezeti a bajnokságot a szezon felénél. Elfyn Evans a negyedik helyen végzett, így továbbra is vezeti az egyéni világbajnokságot, de az előnye kilenc pontra olvadt Ogier és 12 pontra Tänak előtt. Pénteken elsőként rajtolva nehéz dolga volt a walesinek a takarítás miatt, de a rali során nyugodt és összeszedett vezetést mutatott be, amivel elkerülte az Akropoliszon jellemző veszélyeket, ráadásul a Szupervasárnapon harmadik lett, a Power Stage-en pedig negyedik, így végül a vártnál több (17) pontot szerzett.

Kalle Rovanperä, Kacuta Takamoto és Sami Pajari a korábbi kieséseik után mindannyian visszatértek a versenybe vasárnap, hogy bónuszpontokat szerezzenek. Rovanperä pénteken defektet kapott és kereket cserélt a gyorsaságin, majd szombaton a 11. gyorsasági szakaszon egy fékhiba miatt kicsúszott és később ki is állt. A kétszeres világbajnok finn vasárnap a 15. gyorsaságin volt kénytelen újra megállni és kereket cserélni, de végül második lett a Power Stage-en, és négy pontot szerzett.

Kacuta szintén kereket cserélt pénteken és kiesett szombat délután egy későn vett féktáv miatti túlcsúszás okán. A japán a Power Stage-en akart erős időt futni, de sajnos akkor is meg kellett állnia kereket cserélni, ami keresztülhúzta az utolsó pontszerzési reményét. Pajari eleinte erős tempót mutatott a TGR-WRT2 csapat fehér GR Yarisával, péntek reggel még a dobogós helyezésért küzdött. Egy üzemanyagrendszerrel kapcsolatos technikai probléma miatt azonban kénytelen volt feladni a versenyt, de vasárnap visszatért, és értékes tapasztalatokat szerzett, mivel először rajtolt elsőként egy WRC-versenyen.

A WRC2 kategóriában Oliver Solberg kényelmesen, közel egyperces előnnyel szerezte meg a Toyota GR Yaris Rally2 harmadik győzelmét a szezonban, ezzel átvette a vezetést a vb-n is, ráadásul az abszolútban is a hatodik helyen végzett a Printsport csapat pepita autójával. Kajetan Kajetanowicz (Rallylab Technology) és Alejandro Cachón (Teo Martín Motorsport) révén összesen három GR Yaris Rally2 volt a WRC2 kategória első öt helyezettje és az abszolút top10 között.

Következik az Észt-rali (július 17–20.), amely egy év szünet után tért vissza a WRC versenynaptárába. Tartu környékén a mezőnyt gyors murvás szakaszok várják puha, homokos felülettel, minimális defektveszéllyel és gumikopással.

Nyilatkozatok:

Sébastien Ogier

„Ez is egy nagyon erős hétvége volt számunkra. Ott tempójával nem sokat tudtunk kezdeni, figyelembe véve a rajtpozícióink közti különbséget is, gratulálok neki a megérdemelt győzelemhez. 27 pontot szereztünk, ami szerintem a maximum, amit ezen a hétvégén elérhettünk, így nagyon elégedettek lehetünk. Elértük a szezon felét, és továbbra is erősen vezetünk a gyártók bajnokságában. Köszönet a csapatnak, hogy mindig nagyon keményen dolgozik, folytassuk így az év második felében is.”

Elfyn Evans

„Embert próbáló hétvége volt, nagyon nehéz körülmények között, de sikerült elkerülnünk a bajt, és ismét negyedikek lettünk – ráadásul vasárnap is szereztünk néhány pontot, ami enyhítette a riválisainkhoz képest elszenvedett pontveszteséget. Tisztában voltunk vele, hogy az utolsó három nehéz murvás ralin, ahol mi nyitjuk az utat, elveszíthetjük a bajnokságban megszerzett előnyünket, ezért ebből a szempontból elégedett vagyok. Most egy másik típusú ralira készülünk, ahol remélhetőleg gyorsabbak leszünk, és még előrébb végezhetünk.”

Kalle Rovanperä

„A vasárnapi újrakezdés nehéz volt. A rajtpozíciónk miatt nem volt sok esélyünk, de a Power Stage-en egész jó tempót tudtunk tartani, és legalább négy pontot szereztünk, ami valószínűleg a maximum volt, amit elérhettünk ott. Nem ez volt a legjobb hétvégém, nem tudtam tartani a tempót és a szintet, ahol lennem kellett volna. Tudom, hogy van még hova fejlődni, és azon fogunk dolgozni, hogy Észtországban erősebben térjünk vissza.”

Az Akropolisz-rali végeredménye:

1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) 4ó12p20.1mp
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8mp
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +3m09.8mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3m31.1mp
5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +8p59.5mp
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10p34.7mp
7. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +11p28.5mp
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11p43.7mp
9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12p56.7mp
10. Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +14p19.9mp
27. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +39p08.9mp
30. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +44p09.1mp
46. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1ó22p21.0mp

A pilóták bajnoksága hét verseny után:

1. Elfyn Evans 150 pont
2. Sébastien Ogier 141
3. Ott Tänak 138
4. Kalle Rovanperä 117
5. Thierry Neuville 96
6. Kacuta Takamoto 63
7. Adrien Fourmaux 61
8. Sami Pajari 32
9. Oliver Solberg 19
10. Grégoire Munster 18

A gyártók bajnoksága hét verseny után:

1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 358 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 293
3. M-Sport Ford World Rally Team 97
4. Toyota Gazoo Racing WRT2 57

 

Fotók: Toyota Gazoo Racing