
Ogier és a Toyota győzött a Szardínia-ralin
Pontosan egy évvel azután, hogy az utolsó gyorsaságin szerzett defektje miatt Ott Tänaktól mindössze 0,2 másodperccel kapott ki Szardínián – ami a WRC történetének legszorosabb célba érése volt –, Ogier ismét az észt pilótával küzdött a győzelemért a földközi-tengeri szigeten. A rutinos francia már pénteken az élre állt, majd a hétvége során végig sikerült menedzselnie a Hyundaiokkal szembeni előnyét (pénteken még Adrien Fourmaux volt a második). Úgy tűnt, hogy viszonylag nyugodtan érhet célba, miután a záró napon a reggeli 11,1-ről 17,1 másodpercre növelte az előnyét az utolsó gyorsasági előtt. De aztán mégsem alakult simán a befutó, mert az utolsó kilométereken egy vezetői hiba miatt az előnye kevesebb mint a felére csökkent.
Ogier kénytelen volt megállni és tolatni, miután a Toyota GR Yarisa keresztbe állt egy szűk jobbkanyarban, és egy fának ütközött. Pedig a francia a saját bevallása szerint nem sietett, nem próbálta erőltetni a Power Stage pontok megszerzését. A mély nyomvályúk miatt került bajba, amelyek nehezen irányíthatóvá tették az autókat. Egyébként a Szardínia-rali idei kiadása is méltó volt verseny hírnevéhez, a 30 fok feletti hőmérséklet, a durva, köves utak és a sok szálló por a versenyzőket, az autóikat és a gumiabroncsaikat is a végletekig próbára tették, szokatlanul sok borulást és defektet hozott a 16 gyorsasági szakasz.
Komoly kihívást jelentett a Toyotának az idei győzelmi sorozat folytatása, mivel a kedvezőtlen rajtpozíciók miatt három versenyzőjének kellett „takarítania” a pályákat a riválisok előtt. Ogier azonban hozzá van szokva az ilyen kihívásokhoz, ami azon látszott, hogy péntek délután, a nap utolsó szakaszán már két másodperces előnyre tett szert az összetettben. Szombaton a győzelemért folytatott küzdelem ismét Ogier és Tänak párharcává vált, akárcsak tavaly, de ezúttal más végkimenetellel: több mint 300 km száguldás után 7,9 másodperccel a francia győzött. Ez volt a nyolcszoros világbajnok 64. győzelme, egyben a Toyota 99. sikere a rali-világbajnokságon. Ötödik győzelmével Ogier lett a legsikeresebb pilóta Szardínián azóta, hogy a rali-világbajnokság 2004-ben elkezdett az olaszországi szigetre látogatni San Remo helyett. Idén ez volt a francia harmadik győzelme négy indulásból, miközben a Toyota 2025-ben még mindig őrzi a 100 százalékos győzelmi mutatóját.
Portugáliához hasonlóan ezúttal is Kalle Rovanperä állhatott fel a dobogó legalsó fokára, a győzelemre a pénteki takarítás miatt nem volt esélye. A kétszeres világbajnok finn a legerősebb teljesítményét a Power Stage-re tartogatta, ahol 8,1 másodperccel volt gyorsabb a második helyezettnél, de a szupervasárnapi értékelést is megnyerte, így összesen 10 bónusz pontot szerzett a harmadik helyért járó 15 mellé. Elsőként rajtolva (mivel vezeti a vb-t) Elfyn Evansnek volt a legnehezebb dolga a pénteki nyitó napon, de a türelmes hozzáállás kifizetődött, és a walesi végül a negyedik helyen végzett annak ellenére, hogy szombat délután két percet vesztett egy kerékcserérével is. Evans a szupervasárnapon a negyedik, a Power Stage-en pedig az ötödik lett, így továbbra is vezeti a pilóták bajnokságát (19 ponttal áll Ogier és 20 ponttal Rovanperä előtt). Közben a Toyota 69 pontra növelte előnyét a gyártók között.
A japán csapat negyedik versenyzője, Kacuta Takamoto pénteken egy lassú borulás, szombaton egy kerékcsere miatt vesztett sok időt, de a sok kieső miatt így is az ötödik helyen végzett. Sami Pajari erős teljesítményt mutatott a Toyota fiókcsapatának fehér GR Yarisával: péntek este még a negyedik helyen jegyezték, de szombaton ő is időt vesztett egy kerékcserével, majd a vasárnapi első szakaszon megpördült és megütötte az autója felfüggesztését, így végül csak hetedik lett.
Érdekesség, hogy a célban hat Toyota pilóta volt az első hét helyezett között, Oliver Solberg pedig a legjobb Rally2-es versenyzőként ért célba a GR Yaris Rally2-vel. A Printsport versenyzője nem jelölte ezt az eseményt a WRC2-ben a pontszerző futamok közé, pedig dominálta a versenyt, kilenc gyorsaságin nem talált legyőzőre a kategóriában.
Nyilatkozatok:
Sébastien Ogier
„Nagyon boldog vagyok, hogy megszereztem ezt a győzelmet. Végig szoros volt a küzdelem Ott-tal, de vasárnap reggel lehetőségem volt arra, hogy egy kis előnyt építsek ki. Egyáltalán nem nyomtam keményen a Power Stage-en, nem próbáltam erőltetni, mégis ütköztünk. Egy szűk kanyarban megtréfáltak a nyomvályúk, megálltam egy fánál, aztán tolattam. Ez nem volt ideális, néhány vasárnapi pontunkba került, mégis elég volt az előnyünk a fő célunkhoz, a győzelemhez. A csapat Portugália után nagyszerű munkát végzett az autó beállításainak és sebességének javítása érdekében, pedig nem is teszteltünk azóta; élvezetes volt vezetni, és az idők is egyre könnyebben jöttek.”
Kalle Rovanperä
„Azt hiszem, elégedettek lehetünk a hétvégénkkel. Pénteken sokat takarítottunk, utána viszont a lehető legjobban megoldottuk a dolgot egy tiszta és okos vezetéssel, ráadásul vasárnap maximális pontmennyiséget gyűjtöttünk. A Power Stage-en mindent megtettem, amit tudtam, de így is meglepett az időeredmény, mert nem éreztem túl jónak a menetet ezen a szűk és lassú szakaszon, de a pontokkal azért elégedett vagyok. A tempót tekintve talán ez volt a legjobb hétvége, amit Szardínián teljesítettem, szóval köszönöm a csapatnak a jó autót.”
Végeredmény, Szardínia-rali:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3ó34p24.5mp
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +7.9mp
3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +50.5mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +5p05.7mp
5. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +7p29.6mp
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8p32.9mp
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +10p29.0mp
8. Nyikolaj Griazsin/Konstantin Alekszandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10m58.7s
9. Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2) +12m15.3s
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12m21.1s
A pilóták bajnokságának állása:
1. Elfyn Evans 133 pont
2. Sébastien Ogier 114
3. Kalle Rovanperä 113
4. Ott Tänak 108
5. Thierry Neuville 83
6. Kacuta Takamoto 63
7. Adrien Fourmaux 44
8. Sami Pajari 31
9. Grégoire Munster 18
10. Josh McErlean 12
A gyártók bajnokságának állása:
1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 312 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 243
3. M-Sport Ford World Rally Team 87
4. Toyota Gazoo Racing WRT2 48
Fotók: Toyota Gazoo Racing