Szardínia-rali: Ogier és Evans is csökkentette hátrányát a világbajnoki pontversenyben
Miután pénteken Sébastien Ogier és Ott Tänak többször helyet cserélve, felváltva vezették a versenyt minimális különbségekkel, a Toyota francia versenyzője szombat délután jelentősebb előnyt épített ki magának, a vasárnapi négy gyorsaságira már több mint 17 másodperc különbséggel fordult rá. Aztán ez az előny a fináléban három szakasz alatt 6,2 másodpercre olvadt, ami defekt nélkül azonban bőven elég lett volna a győzelemhez a záró Power Stage-en (Sassari-Argentiera 2). De aztán a roppant rossz állapotú, köves és nyomvályús tengerparti pályán a GR Yaris egyik kerekéből kezdett elszökni a levegő, így a bíztató részeredmények ellenére a célba már 6,4 másodperccel rosszabb idővel ért Ogier, mint Tänak, így az összetettben – több mint három óra száguldás után – mindössze 0,2 másodperccel szorult a második helyre.
Érdekesség, hogy ez volt holtversenyben minden idők legkisebb időkülönbségű győzelme a rali-világbajnokság 51 éves történetében. Legutóbb a 2011-es Jordán-ralin volt ilyen csekély az előnye a győztesnek (akkor pont Ogier örülhetett, és a Toyota mai csapatfőnöke Jari-Matti Latvala maradt le tőle egy hajszállal). Ogier az elbukott szardíniai győzelem ellenére 40-ről 30 pontra csökkentette hátrányát a pilóták világbajnokságában, és továbbra is a negyedik helyen áll, annak ellenére, hogy hat fordulóból csak négyen indult.
Elfyn Evans szintén csökkentette hátrányát (24-ről 18 pontra), miután a negyedik helyen végzett. A kihívásokkal teli első napot követően a walesi a második nap végére az első négy közé tudott felkapaszkodni, majd a záró napon tovább javított a tempóján, a „szuper vasárnap” értékelésben és a Power Stage-en is harmadik lett, összesen 18 pontot szerezve. Kacuta Takamoto szombat délután az abszolút harmadik helyen haladt, de aztán egy váltóprobléma miatt ki kellett állnia.
A másodosztályban (WRC2) a Toyota GR Yaris Rally2 a legutóbbi versenyen, Portugáliában aratta első győzelmét, és most rögtön egy második siker is összejött számára, de más pilótával. Ezúttal Sami Pajari aratott fölényes diadalt a Printsport által felkészített fekete autójával, összetettben pedig a hatodik helyen végzett, mindössze fél perccel lemaradva az utolsó Rally1-es pilótától. A Portugál-rali WRC2-es győztese, Jan Solans (Teo Martín Motorsport) is ismét dobogóra állhatott.
Nyilatkozatok:
Jari-Matti Latvala (Toyota Gazoo WRT csapatfőnök)
„Természetesen nagyon csalódottak vagyunk, hogy így maradtunk le a győzelemről. Ez az utolsó szakasz Szardínián a múltban is nagyon drámai volt, sajnos nem ez az első alkalom, hogy vereséget élünk át itt. Ami most történt, az emlékeztet arra, amit 2019-ben éltünk át, amikor Ott-tal az utolsó szakaszig vezettünk, aztán a szervokormány hibája miatt buktuk el a győzelmet. Ez a verseny nem mindig volt kegyes hozzánk, de Sebnek nagyon jól állt a szénája, újabb győzelmet arathatott volna. Az egyetlen pozitívum, hogy a defektje nem befolyásolta a pontokat. Nehéz megemészteni egy ilyen pillanatot, utálunk veszíteni, de a lelkesedésünket nem veszítjük el soha, és a következő, lengyelországi versenyen újra harcba szállunk a győzelemért.”
Sébastien Ogier (17-es autó)
„Tudtuk, hogy nehéz lesz a vasárnap, néhány szakasz állapota a második futásra nagyon leromlott, ami talán nem volt a legmegfelelőbb számunkra. Mégis úgy gondolom, elég jó munkát végeztünk ahhoz, hogy bebiztosítsuk a győzelmet, de sajnos három kilométerrel a vége előtt elkezdtünk veszíteni az egyik keréknél a guminyomásból. Nagyon szélsőségesek voltak a körülmények a Power Stage-en, amely inkább tereprali-pályára emlékeztetett, mint ralira. Nem hiszem, hogy sokat tehettem volna másképp. Azt hiszem, elégedett lehetek a hétvégémmel, de néha a motorsport nem úgy alakul, ahogyan szeretnéd. Visszatérünk, és megpróbáljuk tartani azt a teljesítményszintet, amit eddig nyújtottunk.”
Elfyn Evans (33-as autó)
„Nagyon nehéz hétvége volt számunkra, de legalább a vasárnap egy kicsit jobb volt. Azt mondanám, hogy az érzés határozottan javult, és azt hiszem, az idők és a pontok is, amiket a nap során szereztünk, ezt mutatják. Mégis, a hétvégét összességében tekintve egyértelmű, hogy még mindig sokat kell dolgoznunk, hogy javuljunk az ilyen nehéz körülmények között zajló versenyeken. A jó hír az, hogy a következő három helyszínen a karakterisztika egészen más lesz. Tudjuk, hogy az autó erős tud lenni az ilyen gyors murvaversenyeken, fontos lesz, hogy a lehető legjobban felkészüljünk, és megpróbáljuk korán megtalálni az önbizalmunkat.”
Sami Pajari (25-ös versenyautó)
„A hosszú szombat kihívást jelentő nap volt, különösen a második kör. Volt néhány defektünk is, de szerencsére nem vesztettünk túl sok időt. A vasárnapi szakaszokon meglepő módon sikerült nyomás nélkül is megtartani a jó érzést, fenntartva a ritmust. Előzetesen jó elvárásaim voltak ezzel a ralival kapcsolatban. Bár Portugáliában ki kellett állnunk, tudtam, hogy a tempónk megvan. Csak arra volt szükségünk, hogy ezúttal minden összejöjjön. A csapat kiváló munkát végzett az autóval, és nagyszerű, hogy innen folytathatjuk a szezont.”
Végeredmény, Szardínia-rali:
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3ó06p05.6mp
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +0.2mp
3. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2p25.8mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2p37.8mp
5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6p42.9mp
6. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +7p13.4mp
7. Yohan Rossel/Benjamin Boulloud (Citroën C3 Rally2) +7p45.7mp
8. Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +7p52.7mp
9. Martin Prokop/Michal Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +10p05.4mp
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +10p09.3mp
Az egyéni világbajnokság állása:
1. Thierry Neuville 122 pont
2. Ott Tänak 104
3. Elfyn Evans 104
4. Sébastien Ogier 92
5. Adrien Fourmaux 74
6. Kacuta Takamoto 52
7. Kalle Rovanperä 36
8. Dani Sordo 27
9. Esapekka Lappi 23
10. Grégoire Munster 16
A gyártók világbajnoksága:
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 269 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 256
3. M-Sport Ford World Rally Team 131
Fotók: Toyota Gazoo Racing