Új versenyzőkkel és vadonatúj Hiluxszal vág neki a 2026-os Dakar-ralinak a Toyota
A Toyota Gazoo Racing W2RC megújult versenyzőpárosokkal és vadonatúj DKR GR Hiluxszal kezdi meg a 2026-os FIA Tereprali-világbajnokságot (FIA World Rally-Raid Championship, W2RC) a januári Dakar-ralin. Eddig a TGR W2RC négy egymást követő gyártói világbajnokságot és három egyéni világbajnoki címet nyert, a legutóbbit idén Lucas Moraesszel.
A 2026-os W2RC-szezon szokás szerint a legendás Dakar-ralival kezdődik, amelyet január 3. és 17. között rendeznek Szaúd-Arábiában, ahol a gyári Toyota-alakulat a negyedik győzelméért küzd a 2019-es, 2022-es és 2023-as sikerek után. Mivel az erős riválisok miatt idén is kiélezett küzdelemre lehet számítani, a csapat módosított a versenyzői felállásán, és kifejlesztette a vadonatúj utcai Hiluxon alapuló 2026-os DKR GR Hilux versenyautót.
A dél-afrikai Henk Lategan és Brett Cummings tavaly a világbajnoki címért küzdöttek, és először nyertek W2RC-futamot, végül a pilóták és a navigátorok bajnokságában év végén a harmadik helyet szerezték meg. A Dakaron a 202-es rajtszámú DKR GR Hiluxszal indulnak, méghozzá azzal a céllal, hogy még a tavalyi második helyezésüknél is jobb eredményt érjenek el. A feltörekvő amerikai sztár, Seth Quintero az első toyotás szezonjában, tavaly már bebizonyította, hogy megvan benne a szükséges teljesítményt és a megfelelő hozzáállás. 2025-ben már nyert egy szakaszt a Dakaron és összesítésben a top 10-ben végzett. 2026-ban a 203-as DKR GR Hiluxot fogja vezetni honfitársa, Andrew Short navigálásával.
Toby Price januárban debütál majd a Toyota gyári csapatában, rögtön a Dakaron. Az ausztrál sztár kétszeres Dakar-győztes a motoros kategóriában, de már autóval is van tapasztalata, ugyanis 2025-ben egy privát Toyota Hiluxszal állt rajthoz Szaúd-Arábiában. Navigátora idén az az Armand Monleón lesz, aki 2025-ben segített Lucas Moraesnek megnyerni a pilóta világbajnoki címet.
A három gyári támogatású páros egy-egy vadonatúj DKR GR Hiluxszal fog versenyezni. A 2026-os autót a Toyota partnere, a belga Overdrive fejlesztette ki a WRC-ből ismert sztármérnök, Christian Loriaux, és Toyota Gazoo Racing South Africa egykori alapítója és csapatfőnöke, Glyn Hall irányításával (ők voltak a régi DKR GR Hilux megálmodói is). Kezdetben csak a Toyota gyári csapata fogja használni az új technikát, mielőtt az 2026 második felében a magáncsapatok, így az Overdrive számára is elérhetővé válik.
Az új karosszériájáról és festéséről is könnyen felismerhető 2026-os DKR GR Hilux vadonatúj csővázzal rendelkezik a nagyobb torziós merevség és a súlycsökkentés, valamint a könnyebb szervizelhetőség érdekében. Utóbbi kulcsfontosságú lehet egy olyan versenyen, mint a Dakar, ahol a gyors karbantartás és alkatrészcsere létkérdés. Az új DKR GR Hilux megbízhatóságát vélhetően tovább fogja javítani az idénre jelentősen megerősített hatfokozatú szekvenciális sebességváltó, amelyet extrém terhelésre fejlesztettek ki. Jelenleg a versenyautó átfogó tesztelési programon esik át, hogy felkészítsék a Dakar hatalmas igénybevételére (a szezon leghosszabb, 15 napos versenye mintegy 5000 km mért szakaszból és 2500 km összekötőből áll).
A 2026-os Dakar-rali a Vörös-tenger partján fekvő Janbuban rajtol és ér véget, és egy hosszú kört foglal magában – kihívást jelentő köves sivatagi terepen és homokdűnéken keresztül – Szaúd-Arábia középső részén, mindössze egy pihenőnappal, amelyet a fővárosban, Rijádban tartanak január 10-én. A verseny két maratoni szakaszt tartalmaz, amelyek egymást követő szelektívekből állnak és két-két napig tartanak. Ezeken külső segítség és szerviz nélkül kell végigmennie a versenyzőknek, még a motorhome-okat sem vehetik igénybe pihenés céljára.
A Dakar csak az öt futamból álló 2026-os Tereprali-világbajnokság első (dupla szorzós) futama lesz, utána Portugáliába (március 12-22.), Argentínába (május 24-29.), Marokkóba (szeptember 28. - október 3.) és Abu Dhabiba (november 22-27.) megy majd a mezőny.
Nyilatkozatok:
Henk Lategan:
„Miután eltöltöttük az első teljes szezonunkat a W2RC-ben, Brett és én minden eddiginél felkészültebbnek érezzük magunkat a következő Dakarra. Célunk, hogy egy helyezéssel jobb eredményt érjünk el, mint tavaly. Mindig izgalmas egy új projekt részesének lenni, és nagyon várjuk, hogy lássuk, mire lesz képes a vadonatúj Toyota DKR GR Hilux versenyre felkészítve.”
Seth Quintero:
„A 2026-os Dakar erős lesz, nemcsak számomra, hanem az egész csapat számára is. A szezon második felében végzett munka mennyisége valóban lenyűgöző volt, és izgatottan várom, hogy ez a munka meghozza a gyümölcsét, és a győzelemért küzdjünk. Fittnek, magabiztosnak érzem magam, és készen állok arra, akármit is tartogasson a Dakar.”
Toby Price:
„A Dakart ezen a szinten csak egy nagyon kis csoport élheti át, ezért rendkívül hálás vagyok a Toyotának, a Red Bullnak, a Peter Kittle Motor Company-nak és minden partnerünknek, hogy lehetővé tették ezt számomra. Nagyon várom, hogy visszatérhessek Dakarba a jóvátételért, miután rossz véget ért a tavalyi debütálásunk. Nehéz volt, hogy csalódást okoztunk a partnereinknek, és látni, ahogy a régi navigátorom, Sam agyrázkódást szenved, de ez csak növeli a motivációmat. Hihetetlen, hogy idén Armanddal dolgozhatunk együtt. Rengeteg tapasztalattal rendelkezik, és őszintén hiszem, hogy nagyszerű helyzetben vagyunk ahhoz, hogy felnőhessünk a Dakar nagyjaihoz.”
Fotók: Toyota Gazoo Racing