A legjobb társadalmi hatású márkák

A rangos üzleti magazin, a Forbes 2025-ös „A legjobb társadalmi hatású márkák” felmérése azt vizsgálta, hogy a fogyasztók szerint a vállalatok mennyire veszik komolyan a társadalmi felelősségvállalást. A Forbes több mint 4,4 millió értékelést gyűjtött be 165 ezer válaszadótól, akik összesen 3.900 márkát értékeltek. A Toyota és a Lexus egyaránt az élmezőnyben végzett.

Az elsőre bonyolultnak ható felmérés az igazságosságra törekedett és önkéntes véleményeket kért a válaszadóktól. A felmérésben szereplő cégek (akiket a válaszadók véletlenszerűen, önszántukból neveztek meg) semmilyen módon nem támogatták a felmérést végző céget. A részvevők négy kulcsterület alapján értékeltek. Megítélték, hogy mennyire tartják etikusnak és megbízhatónak az adott vállalatot, és állást foglaltak abban is, hogy a cég milyen módon áll ki a társadalmi ügyek mellett. Az értékelésnek része volt a fenntarthatóság is: mennyire környezetbarát gyakorlatokat folytat az értékelt cég, mennyire takarékosan termel és működik. S végül értékelték a vállalatok szerepét a jótékonysági tevékenységekben és a helyi közösségek segítésében.

Összesítésben a Toyota a tizenegyedik helyen végzett, de megsüvegelendő a kisebb és ezért kevesebb embert elérő Lexus huszonegyedik helye is. Ha pusztán az autógyártókat vesszük, akkor a Toyota második, a Lexus a negyedik – s talán fontos trendre hívja fel a figyelmet az a tény is, hogy az első ötből négy, míg az első nyolcból öt márka japán.

De mit is jelent a „jó” társadalmi hatás? Egy brand társadalmi hatását akkor tartják jónak az emberek, ha azt érzik, hogy a márka hiteles, és ha a márka fő értékei fontosak a fogyasztók, a vásárlók számára is. A válaszadók fontos szempontként jelölték még meg a cégek fenntarthatósági törekvéseit, illetve azt, hogy az adott vállalat átláthatóan működjön és kommunikáljon, illetve elszámoltatható legyen.

Mind a Toyota, mind a Lexus példát mutat abban, hogyan lehet a társadalmi felelősségvállalást és a fenntarthatóságot a vállalati működés szerves részévé tenni. Nyugodtan állíthatjuk, hogy tevékenységük túlmutat a PR-szlogenek szintjén, és valós, mérhető hatást gyakorol a közösségekre és a környezetre.

Lássunk néhány konkrét példát! A Toyota Environmental Challenge 2050 célja a nulla CO₂-kibocsátás elérése a jármű teljes életciklusa során – ezt a stratégiát a Toyota Föld Kartájában rögzítették. A Toyota Disaster Recovery Support (TDRS) természeti katasztrófák esetén járműveket biztosít, támogatja az evakuálást és önkéntes koordinátorokat képez. 2020-ban például Japánban nyújtottak segítséget özönvízszerű esőzések után.

A Toyota partnere a Serve the City szervezetnek is: a cég európai munkatársai több ezer önkéntes tevékenységben vesznek részt, például ételosztásban hajléktalanok számára. A Toyota nem feledkezett meg az oktatásról sem: Monozukuri oktatási programjai keretében interaktív tudományos és technológiai műhelyeket szervez általános iskolásoknak, ahol a Toyota mérnökei oktatnak. A Toyota Startup Accelerator olyan program, amely olyan startupokat támogat, amelyek a fenntartható mobilitás fejlesztésére koncentrálnak. A Toyota finanszírozást és mentorálást biztosít, hogy elősegítsék a jövő technológiáinak fejlődését.

A Lexus is hasonlóan aktív, ha társadalmi szerepvállalásról van szó. A Lexus Eco Challenge program célja, hogy a középiskolásokat környezettudatos gondolkodásra és cselekvésre ösztönözze. Eddig több mint 33 ezer diák vett részt benne, és több mint ötmillió dollár ösztöndíjat osztottak ki nekik. Az Accelerate Amazing is a Lexus kezdeményezése, és a jövő vállalkozóit, újítóit támogatja mentorálással, forrásokkal és pénzdíjas startup versenyekkel.

A Lexus emellett partnere a Cerebral Palsy Foundationnek is. Az együttműködés során olyan egyedi járművet fejlesztettek ki, amely a mozgáskorlátozottsággal járó agyi károsodásban szenvedő gyermekek mobilitását javítja.

 

Fotók: Toyota, Medium

Infografika: Forbes