A Toyota nem adja fel sportos vérvonalát: néhány izgalmas modell a közeljövőből
Aki nem csak használati tárgyat lát az autóban, hanem lelkesedik érte, szereti és örömét leli benne, az az elmúlt éveket nem élte meg jól. Egyre több az SUV, a crossover és az elektromos autó, ezek pedig távolról sem képesek azt a vezetési élményt nyújtani, mint egy old school benzines gép, amely könnyű építésű és minden porcikája azért van, hogy mosolyt csaljon a vezető arcára.
Szerencsére a Toyota látja ezt a vásárlói réteget, tisztában van az igényeikkel. A japán óriás szándéka egyértelmű: kellenek a sportos modellek. A könyvelők és a pénzügyesek szándéka szintén egyértelmű: ne pazaroljuk a pénzt a szerencsés esetben is legfeljebb kis hasznot hozó rétegmodellek fejlesztésére.
A két egymásnak ellentmondó hozzáállást úgy oldja fel a Toyota, hogy más márkákkal karöltve fejleszt. Így volt ez a múltban is: a GT86 a Subaruval osztozik a műszaki alapokon, az aktuális Suprában pedig nagy adag BMW található. A Toyota és a Suzuki együttműködése régebbi keletű: mindkét márka palettáján van olyan modell, amelyet a másik fejlesztett, de emblémacserével mindkét cég árulja.
A pletykák szerint a Toyotánál három sportos modell is fejlesztési szakaszának végén jár, s két-három éven belül megérkezhet a szalonokba. A japánok a középmotoros MR2 felélesztését tervezik – természetesen a lehető legmodernebb köntösben. A 2007-ig gyártott eredeti MR2 kicsi, kétüléses roadster volt, s hasonló megoldásra számíthatunk az utód esetében is. A tervezett 2026-os piaci bevezetés egyelőre nem biztos, mint ahogy az sem, hogy milyen hajtáslánc kerül a kocsiba. Az egyelőre Toyota FT-Se néven futó projekt kapcsán hallani arról, hogy tisztán elektromos (BEV) lesz, de előfordulhat, hogy a GR Yaris, háromhengeres benzines turbómotorja kerül a kocsiba. Utóbbi mellett szól, hogy a GR Yaris hajtáslánca készen van, így csak át kell emelni az MR2-be. Akár a 315 lóerő körüli villanyos hajtás, akár a turbós benzines kerül az ülések mögé, dinamikában nem lesz hiány. A hírek szerint a belső égésű motoros verzió esetében 1,3 tonna lesz a saját tömeg, és a feltöltött motor hatfokozatú manuális vagy nyolcfokozatú automatán keresztül hajtja majd a hátsó kerekeket.
A költségek megosztása miatt az együttműködés más gyártókkal szintén szükségszerű lesz. Tervben van az MR2-nél is kisebb sportos kétüléses, amely a Suzuki Cappuccino alapjaira készülhet. A kooperációban a Daihatsu is részt vesz, hiszen nagy tapasztalatai vannak a Copen nevű roadster gyártásával. Ez a projekt a Toyotánál jelenleg S-FR néven fut, és eddig hányattatott volt a sorsa. Koncepcióautóként ugyanis már 2015-ben bemutatkozott. Akkor úgy tűnt, hogy szériaérett, aztán mégsem valósult meg. Ám most ismét szóba került egy négy méter körüli, orrmotoros (1,5 literes, soros négyhengeres) és hátókerék-hajtású gép, amely a Mazda MX-5 közvetlen riválisa lehet. Így az egy tonnánál alig nehezebb, parányi kétüléses három emblémával - Toyota S-FR, Daihatsu Copen és Suzuki Cappuccino – kerülhet a szalonokba.
Jöjjenek az igazi legendák, de maradjunk egy modell erejéig még a Toyotánál. A hírek szerint a Celica is utódot kap. Az 1970 és 2006 között gyártott, hét generációt megélt Celica igazi húzónév lehet a Toyota palettáján, és az eddig FT-86 néven futó projekt végső formájában akár már a 2025-ös Tokiói Autószalonon látható lesz. Úgy véljük, hogy az elektrifikáció ezt a modellt nem éri el, mert a Celica név arra kötelezi a Toyotát, hogy alacsony építésű, kétajtós kupét készítsen, amelybe valószínűleg 2,0 liter körüli négyhengeres, turbós motor kerül modern infotainment rendszerrel és a Toyotára jellemző magas összeszerelési minőséggel.
A Lexusnak más szerepet szán a Toyota Motor Corporation. A cégcsoport presztízsmárkájaként teljesen elektromos jövőt vizionálnak neki, így a legendás, V10-es, kultikus LFA utódja legalább részben elektrifikált lesz. A mérnökök feladata azt elérni, hogy a nehezebb elektromos hajtás ellenére ugyanolyan kezes és élvezetes menetteljesítményeket nyújtson, mint az eredeti tette. Koji Sato, a TMC első embere szerint nem kizárt a szilárdtestakkumulátor-technológia alkalmazása ebben a modellben, hiszen a Toyota évek óta fejleszt ezen a téren. A Lexus BEV Sport Concept-et 2021-ben már megmutatták, de a piaci bevezetés mellett a hajtásláncról sem született végső döntés, mert a tisztán elektromos hajtás mellett ugyanis szó van plug-in hibrid rendszerről is.
Ami a teljesítményt illeti, egy LFA-utód esetében csak szuperlatívuszokról lehet szó. Sato szan alig 2 másodperc fölötti 0-100-as sprintről tett említést, miközben a kecses sportkupé hatótávja legalább 650-700 km lesz. A rendszer belső égésű eleme 4,0 literes, V8-as, az összteljesítmény 720 lóerő körül várható. High-tech megoldásokra számítsunk a karosszériát illetően is: a tömeg csökkentése érdekében az alumínium padlólemezre szénszál erősítésű kocsitest kerül.
Fotók: Toyota, Lexus