
Csoport- és márkaszinten sincs erősebb a Toyotánál
Éves szinten 3,1 százalékkal nőtt a könnyű gépjárművek (személy- és kisteherautók) globális forgalma 2025 első negyedévében, derült ki a Focus2Move elemző szervezet által készített összegzésből. Az év első három hónapjában 20,97 millió autó talált gazdára, több mint egynegyedük, 5,98 millió darab Kínában, így a hatalmas ázsiai ország egymagában felelt az összeladások 28,5 százalékáért. A második helyen Észak-Amerika áll: az USA-ban 3,9 millió, Kanadában 430 ezer autót adtak el; Európa pedig 3,66 milliós forgalommal szorosan a nyomukban a harmadik. Ez a három térség teszi ki a világ újautó-eladásainak a kétharmadát (66.6%.) Még két olyan nemzeti piac van, ahol több mint egymillió könnyű gépjármű talált gazdára 2025 első negyedévében: a tavaly ilyenkor regisztrált eredményekhez képest helyet cserélt Japán (1,24 millió) és India (1,18 millió.)
Az autógyártó konszernek szintjén a Toyota-csoport egészséges előnnyel vezeti az eladásokat. A világ 159 országában jegyzett, összesen 2,62 millió darabos globális forgalom 6,9 százalékkal magasabb, mint 2024 azonos időszakában. A Volkswagen csoport 2,033 millió darabbal (+0,9%) a második – figyelemre méltó, hogy a két konszernt jelentős, 22 százalékos eltérés választja el egymástól. A dobogó alsó fokára fellépett a Hyundai Motor Group, a negyedik helyre lökve a szebb időket megélt Renault-Nissan Szövetséget.
Az Európában és Észak-Amerikában két markánsan eltérő portfóliót kezelő Stellantis-csoport előnye valamelyest csökkent a General Motors előtt. A Top 10 utolsó négy helyén ugyanazok a márkák állnak, mint tavaly ilyenkor, de kettesével helyet cserélve: a Ford-csoport a Hondát, a kínai Geely pedig a Suzukit előzte meg.
Globális újautó-eladások, Top 10 legnépszerűbb autógyártó, 2025. Q1
1. | Toyota-csoport | 2,62 millió | +6,9 |
2. | Volkswagen-csoport | 2,033 millió | +0,9 |
3. | Hyundai-Kia | 1,68 millió | +2,4% |
4. | Renault-Nissan Szövetség | 1,61 millió | -0,6% |
5. | Stellantis | 1,51 millió | -4,2% |
6. | General Motors | 1,36 millió | +1,4% |
7. | Ford-csoport | 971 ezer | -0,7% |
8. | Honda Motor | 933 ezer | -5,5% |
9. | Geely Group | 875 ezer | +32,1% |
10. | Suzuki | 846 ezer | -0,1% |
Ami az egyedi márkák teljesítményét illeti, a Toyota győzelme borítékolható volt. A Toyota csaknem dupla annyi (2,26 millió) autót adott el, mint a Volkswagen (1,18 millió); csak ez a két márka tudott egymilliónál több könnyű gépjárművet értékesíteni január és március között. A Toyota eladásai egyébként a teljes globális forgalom 10,8 százalékát teszik ki, azaz minden kilencedik eladott autót a Toyota gyártotta!
A dobogó legalsó fokára a Ford lépett fel, letaszítva onnan a Hondát. A Hyundai valamivel gyengébben, a Kia érezhetően jobban teljesített, mint 2024 első negyedévében; a két testvérmárka között a Nissan áll a hatodik helyen. A Top 10-be két kínai márka is bekerült: a BYD a nyolcadik, a Geely a tizedik helyen áll – utóbbi kilenc helyet lépett előre egyetlen év alatt! A Geely teljesítménye egyelőre nem fenyegeti a Chevrolet kilencedik helyét, ám mivel az amerikai márka tavaly még a hetedik volt a legnagyobbak között, a visszaesés látványos: van miért aggódniuk Detroitban.
Globális újautó-eladások, Top 10 legnépszerűbb autómárka, 2025. Q1
1. | Toyota | 2,26 millió | +4,0 |
2. | Volkswagen | 1,18 millió | +2,6 |
3. | Ford | 935 ezer | -0,1% |
4. | Honda | 899 ezer | -6,4% |
5. | Hyundai | 880 ezer | -0,1% |
6. | Nissan | 805 ezer | -4,0% |
7. | Kia | 757 ezer | +6,0% |
8. | BYD | 727 ezer | +21% |
9. | Chevrolet | 692 ezer | -3,3% |
10. | Geely | 530 ezer | +65,2% |
Fotók: Toyota