Csoport- és márkaszinten sincs erősebb a Toyotánál

Erősen indult az év, 2025 első három hónapjában szemmel láthatóan több autót adtak el a világon, mint tavaly ilyenkor. A globális autópiacokon továbbra is a Toyota a domináns erő: olyannyira, hogy konszernként is felülmúlt mindenkit.

Éves szinten 3,1 százalékkal nőtt a könnyű gépjárművek (személy- és kisteherautók) globális forgalma 2025 első negyedévében, derült ki a Focus2Move elemző szervezet által készített összegzésből. Az év első három hónapjában 20,97 millió autó talált gazdára, több mint egynegyedük, 5,98 millió darab Kínában, így a hatalmas ázsiai ország egymagában felelt az összeladások 28,5 százalékáért. A második helyen Észak-Amerika áll: az USA-ban 3,9 millió, Kanadában 430 ezer autót adtak el; Európa pedig 3,66 milliós forgalommal szorosan a nyomukban a harmadik. Ez a három térség teszi ki a világ újautó-eladásainak a kétharmadát (66.6%.) Még két olyan nemzeti piac van, ahol több mint egymillió könnyű gépjármű talált gazdára 2025 első negyedévében: a tavaly ilyenkor regisztrált eredményekhez képest helyet cserélt Japán (1,24 millió) és India (1,18 millió.)

Az autógyártó konszernek szintjén a Toyota-csoport egészséges előnnyel vezeti az eladásokat. A világ 159 országában jegyzett, összesen 2,62 millió darabos globális forgalom 6,9 százalékkal magasabb, mint 2024 azonos időszakában. A Volkswagen csoport 2,033 millió darabbal (+0,9%) a második – figyelemre méltó, hogy a két konszernt jelentős, 22 százalékos eltérés választja el egymástól.  A dobogó alsó fokára fellépett a Hyundai Motor Group, a negyedik helyre lökve a szebb időket megélt Renault-Nissan Szövetséget.

Az Európában és Észak-Amerikában két markánsan eltérő portfóliót kezelő Stellantis-csoport előnye valamelyest csökkent a General Motors előtt. A Top 10 utolsó négy helyén ugyanazok a márkák állnak, mint tavaly ilyenkor, de kettesével helyet cserélve: a Ford-csoport a Hondát, a kínai Geely pedig a Suzukit előzte meg.

Globális újautó-eladások, Top 10 legnépszerűbb autógyártó, 2025. Q1

1.

Toyota-csoport 

2,62 millió

+6,9

2.

Volkswagen-csoport

2,033 millió

+0,9

3.

Hyundai-Kia

1,68 millió

+2,4%

4.

Renault-Nissan Szövetség

1,61 millió

-0,6%

5.

Stellantis

1,51 millió

-4,2%

6.

General Motors

1,36 millió

+1,4%

7.

Ford-csoport

971 ezer

-0,7%

8.

Honda Motor 

933 ezer

-5,5%

9.

Geely Group

875 ezer

+32,1%

10.

Suzuki

846 ezer

-0,1%

Ami az egyedi márkák teljesítményét illeti, a Toyota győzelme borítékolható volt. A Toyota csaknem dupla annyi (2,26 millió) autót adott el, mint a Volkswagen (1,18 millió); csak ez a két márka tudott egymilliónál több könnyű gépjárművet értékesíteni január és március között. A Toyota eladásai egyébként a teljes globális forgalom 10,8 százalékát teszik ki, azaz minden kilencedik eladott autót a Toyota gyártotta!

A dobogó legalsó fokára a Ford lépett fel, letaszítva onnan a Hondát. A Hyundai valamivel gyengébben, a Kia érezhetően jobban teljesített, mint 2024 első negyedévében; a két testvérmárka között a Nissan áll a hatodik helyen. A Top 10-be két kínai márka is bekerült: a BYD a nyolcadik, a Geely a tizedik helyen áll – utóbbi kilenc helyet lépett előre egyetlen év alatt! A Geely teljesítménye egyelőre nem fenyegeti a Chevrolet kilencedik helyét, ám mivel az amerikai márka tavaly még a hetedik volt a legnagyobbak között, a visszaesés látványos: van miért aggódniuk Detroitban.

Globális újautó-eladások, Top 10 legnépszerűbb autómárka, 2025. Q1

1.

Toyota 

2,26 millió

+4,0

2.

Volkswagen

1,18 millió

+2,6

3.

Ford

935 ezer 

-0,1%

4.

Honda

899 ezer

-6,4%

5.

Hyundai

880 ezer

-0,1%

6.

Nissan

805 ezer

-4,0%

7.

Kia 

757 ezer

+6,0%

8.

BYD

727 ezer

+21%

9.

Chevrolet 

692 ezer

-3,3%

10.

Geely

530 ezer

+65,2%

 

Fotók: Toyota